معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

جریان سرمایه میان کشورهای عربی و هند

اصلاحات ساختاری و آزادسازی اقتصادی در هند از دهه 1990 آغاز و پس از سه دهه به نتایج ملموسی رسیده است. تولید ناخالص داخلی (GDP) هند به رکورد 3.39 تریلیون دلار در سال 2022 رسید (برآورد صندوق بین المللی پول) که با پشت سرگذاشتن انگلیس به جایگاه پنجمین اقتصاد جهان دست یافته است. در ادامه این مسیر برآورد می‌شود تا پایان دهه کنونی در جایگاه سوم اقتصاد جهانی پس از آمریکا و چین قرار گیرد. همین چشم انداز رشد اقتصادی هند، رکورد جهانی جمعیت در این کشور، رشد طبقه متوسط و تقاضای داخلی موثر در بازار این کشور، همراه با توسعه شرکتهای استارتاپی از مهمترین عواملی هستند که زیست بوم اقتصادی این کشور را به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد سرمایه گذاری جلوه می دهد.

گزارش سازمان ملل در مورد مغایرت برنامه‌های نفتی برخی کشورها با تعهدات سبز آنها

سازمان ملل در گزارش «شکاف تولید سالانه برنامه محیط زیست سازمان ملل برای سال 2023» هشدار داده که برنامه‌های توسعه تولید نفت و گاز و زغال سنگ از سوی کشورهای جهان بسیار فراتر از حد توافق شده برای مقابله با پدیده گازهای گلخانه ای است.

بررسی تاثیرات کاهش قیمت نفت و بیماری کرونا بر اقتصاد امارات در سال 2020

دو عامل کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه در سال جاری (2020) و نیز گسترش بیماری کرونا، باعث عدم دستیابی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به هدف‌گذاری‌های خود در اقتصاد این کشورها در سال 2020 شده است. در حالی‌که به نظر کارشناسان در کوتاه‌مدت، چشم‌اندازی برای افزایش قیمت جهانی نفت دیده نمی‌شود. براساس جدیدترین گزارش بانک جهانی که در تاریخ 27 اکتبر( 1399/8/6 ) منتشر شد، پیش بینی شده، میانگین قیمت نفت در سال‌جاری میلادی 41.69 دلار باشد و در سال آینده (2021) به 46.70 دلار برسد. این در حالی است که در سال گذشته (2019 ) بازه نوسان قیمت نفت بین 57 تا 64 دلار بود.