معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آغاز مجدد انتقال گاز روسیه به ترکیه

انتقال گاز روسیه به ترکیه ازطریق خط لوله انتقال گاز موسوم به جریان ترک Turk Stream که به دلیل تعمیر و نگهداری سالانه متوقف شده بود در تاریخ 29 ژوئن سال جاری میلادی از منطقه آناپا Anapa در روسیه به ترکیه مجددا آغاز شد .

کاهش صادرات گاز روسیه به ترکیه

میزان مصرف گاز طبیعی ترکیه  معادل 50 میلیارد متر مکعب در سال است که تقریبا تمامی این مقدار از کشورهای روسیه ، ایران و جمهوری آذربایجان وارد میشود . روسیه بیش از نیمی از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین نموده وصادرات گاز این کشور به ترکیه از طریق خط لوله انتقال گاز بستر دریای سیاه تحت عنوان ‘’  جریان آبی ‘’ و ‘’ جریان ترک ‘’ ( ترک استریم ) صورت میگیرد .

خط لوله انتقال گاز روسیه از طریق ترکیه به اروپا ( ترک استریم )

خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا ازطریق ترکیه موسوم به ‘’جریان ترک ‘’( ترک استریم ) پس از گذشت 1.5 سال از شروع ساخت آن آماده تزریق گاز و بهره برداری شد . اولین خط لوله در این پروژه به شبکه گاز ترکیه وصل شده وشرکت بوتاش BOTAŞ مدیریت و بهره برداری آن را بر عهده خواهد گرفت ، دومین خط لوله نیز که انتقال گاز روسیه از ترکیه تا مرز اروپا را برعهده خواهد داشت توسط شرکتی مشترک از سوی شرکت بوتاش ترکیه و گازپروم روسیه به نام شرکت سهامی عام " جریان آبی " مدیریت و بهره برداری خواهد شد .