معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم شهریور 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بازدید:۷۲ ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته اول شهریور 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بازدید:۱۱۰ ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
بانک ژاپن تصمیم گرفته است تا از ابتدای ماه اوت سالجاری میلادی (11 مرداد 1403) نرخ بهره سیاستی را به حدود 25 صدم ...
بازدید:۴۴۷ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در تیرماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بازدید:۱۳۸ ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
اقتصاد ویتنام، اقتصادی در حال توسعه و گذار با مقیاس متوسط است. حدود 95 درصد شرکتهای ویتنامی از نوع کوچک و خرد هست...
بازدید:۱۷۷ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
برنج، نیشکر، سیب زمینی، چغندر
کادمیوم، برلیوم، کبالت ، ذغال سنگ، مس، آهن، منگنز، جیوه
ماشین آلات، دستگاه های الکتریکی، ابزارهای الکترونیک، وسایل حمل و نقل ، تولیدات شیمیایی
برای مشاهده تعرفه های واردات به این آدرس مراجعه کنید.
کالاهای معاف از مالیات در این آدرس قابل مشاهده می باشد.
جهت مشاهده انواع مالیات ها به این آدرس مراجعه کنید.
معافیت های مالیاتی در این آدرس قابل مشاهده هستند.
جهت مشاهده اسناد حمل و موارد مورد نیاز برای واردات به این آدرس مراجعه کنید.
الزامات بسته بندی در ژاپن در این آدرس قابل مشاهده می باشد.
قوانین مربوطه به این آدرس قابل مشاهده می باشد.
آدرس اقلام ممنوع و مشروط
https://www.rakuten.co.jp/
فاقد قرارداد تعرفه ترجیهی تجاری میان دو کشور هستیم
اتاق بازرگانی ژاپن، اتاق استانها، ارتباط با دفتر جترو در تهران یا دفتر مرکزی در توکیو، مکاتبه و ارتباط با اتحادیه هر شغل و کالا
J ONE
https://www.welcome-aeon.com/
https://aeonmarket.co.jp/
http://www.hanamasa.co.jp
https://ok-corporation.jp/
اسناد استاندارد حمل و نقل ، صورت حساب های تجاری، لیست بسته بندی کالاها، گواهی مبدا، بارنامه درایی یا هوایی، پرداخت هزینه ها و عوارض
بندر توکیو، با ظرفیت 100 میلیون تن جابجایی و 4.500.000 کانتینر 20 فوتی و تردد سالانه 32000 کشتی
بندر یوکوهاما با 270 میایون تن جابجایی، 2.8 میلیون کانتینر 20 فوت در فاصله 20 دقیقه ای به فرودگاه هاندا ،
کلیه بنادر به ویژه بندر توکیو و یوکوهاما دارای دفاتر گمرک و قرنطینه بوده و دسترسی کامل به بزرگراه ها ، فرودگاه و سیستم ریلی داخلی دارند
فرودگاه ناریتا در توکیو، از این فرودگاه در سال 2109 -118 میلیارد دلار کالا وارد ژاپن گردیده است که 24.5% آن به چین و 23% متعلق به اتحادیه اروپا و 18% به آمریکا تعلق داشته است. سهم خاورمیانه در واردات به ژاپن از طریق فرودگاه ناریتا 800 میلیون دلار بوده است. در این سال مجموعا 748 هزار تن واردات کالا از این فرودگاه صورت گرفته است. در سال 2019، 3432 پرواز مسافری و 512 پرواز باری و 970 پرواز داخلی از این فرودگاه صورت گرفته است.
فرودگاه هانادا در توکیو
فرودگاه اوساکا (کانسای)، 147 هزار پرواز بین المللی در سال 2019، 756 هزار تن جابجایی کالا، فرودگاه دارای پروازهای هفتگی به قطر می باشدهمچنین پروازهای برنامه ریزی شده از باکو و دبی نیز به این فرودگاه صورت می پذیرد. 74 خط هوایی در این فرودگاه حضور دارند. از 25 کشور و 91 شهر پرواز مشافری به این فرودگاه انجام می شود. . 21 پرواز تجاری از 46 شهر پرواز باری به این فرودگاه صورت می پذیرد.
در سال 2019، هر هفته 1400 پرواز مسافری و 144 پرواز باری از این فرودگاه صورت گرفته است.
سیستم ریلی ژاپن قابلیت جابجایی کلیه کالاهای وارداتی را دارد. در سال 2016 سیستم ریلی JR بالغ بر 22 میلیون تن کالا در این کشور را جابجا نموده است که 17 در صدر مواد غذایی و 10 درصد تولیدات کشاورزی باغی بوده است. سیستم ریلی در تمامی استان ها و شهرهای بزرگ و کوچک گسترده است. سیستم ریلی بنادر ، فرودگاه های و مراکز اقتصادی را کاملا به یکدیگر مرتبط نموده است.
تنها ایستگاه توکیو روزانه بیش از 900 هزار مسافر دارد. در مجموع روزانه 18 میلیون نفر از سیستم ریلی در این کشور استفاده می نمایند.
کوریدور توکیدو Tokaido یا کمربند Taiheiyoتجمیع زیرساخت ها و مراکز تولیدی در امتداد مسیر توکیو - اوزاکا ، می باشد. طول این مسیر 1200 کیلومتر است. در حال حاضر این کریدور بیش از 83 میلیون نفر برابر با 70% از جمعیت را در شهر های مهم ژاپن به یکدیگر متصل نموده است. مهمترین بخش های صنعتی و تجاری در منطقه بزرگ شهری توکیو با 35 میلیون نفر جمعیت ، ناگویا و اوزاکا با جمعیت مربوطه هر یک به ترتیب 8 و 17 میلیون نفر را شامل می گردد. همچنین چندین شهر با بیش از 1 میلیون سکنه (کوبه ، کیوتو و یوکوهاما) در مسیر این کریدور قرار دارد. این کریدور همچنین سه دشت ساحلی عمده در اطراف خلیج ها (خلیج های توکیو ، ناگویا و اوزاکا) را در برمی گیرد. انسجام دالان توسط زیرساخت های حمل و نقل عظیم شامل بنادر ، فرودگاه ها ، بزرگراه ها و به ویژه یک شبکه قطار سریع السیر (شینکانسن) تقویت گردیده است. استان های ایباراکی، سایتاما، چیبا، توکیو، کاناگاوا، شیزوئوکو، آیچی، گیفو، مایی، اوزاکا، هیوگو، واکایاما، اوکایاما، هیروشیما، یاماگوچی، فوکوئوکو و اویتا در مسیر این کریدور قرار دارند.
این استان ها مجموعه حدود 3520 میلیارد دلار از GDP ژاپن را تولید می نمایند.
آقای آبتین مهرآئین نماینده شرکت بازرسی و مهندسی صنعت ایران
https://www.marineinsurance.jp/english/company/
https://www.ms-ins.com/cargo/
https://www.tokiomarine-nichido.co.jp/en/
https://www.dai-ichi-life-hd.com/en/about/group/list/domestic.html#anc01
در حال حاضر خط کشتیرانی مستقیم میان دو کشور وجود ندارد.
به علت کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور شرکت فعالی در این زمینه قابل ذکر نیست.
https://www.keihin.co.jp/english/jigyo/
https://www.acj2002.co.jp/en/company-profile/business/
https://www.tlsnet.co.jp/en/service/trade_related/
https://www.yabuki-kaiun.co.jp/en/business/clearance.htm
http://www.tsukangyo.or.jp/sh/list_e.php?pg=14
ساختار اداری و گمرکی در ژاپن بسیار شفاف و روش می باشد . چنانچه اسناد کامل باشد، مشکلی برای ترخیص وجود نخواهد داشت.
جهت مطالعه استانداردها به این آدرس مراجعه کنید.
جهت مطالعه به این آدرس مراجعه کنید.
جهت مطالعه استانداردهای مربوطه به این آدرس مراجعه کنید.
جهت مطالعه استانداردهای لازم به این آدرس مراجعه کنید.
استانداردهای قرنطینه در این آدرس قابل مشاهده می باشد.
موافقت نامه قرنطینه میان ایران و ژاپن وجود ندارد.
در حوزه هوش مصنوعی، G5 ، خودروهای برقی
https://www.eu-japan.eu/government-procurement/tendering-process
00
قوانین مربوطه در این آدرس قابل مشاهده هستند.
قوانین مربوطه در این آدرس قابل مشاهده می باشد.
برای مشاهده قوانین مالیاتی به این آدرس مراجعه کنید.
برای مشاهده قوانین مربوطه به این آدرس مراجعه کنید.
قوانین سرمایه گذاری در این آدرس قابل مشاهده هستند.
جهت مشاهده قوانین به این آدرس مراجعه کنید.
قوانین مالکیت و اجاره در این آدرس قابل مشاهده می باشد.
جهت مطالعه قوانین کار به این آدرس مراجعه کنید.
برای مشاهده قوانین بیمه به این آدرس مراجعه کنید.
قوانین پولی در این آدرس قابل مشاهده هستند.
سیستم حقوقی در ژاپن مشتمل بر 6 دسته قوانین است که عبارتند از
قوانین مدنی، قوانین اقتصادی Commercial Code، قوانین جزایی، قانون اساسی 1946، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی
جهت مطالعه بیشتر به این آدرس مراجعه کنید.
رویه های حقوقی در این آدرس قابل مشاهده هستند.
جهت مشاهده موسسات حقوقی به این آدرس مراجعه کنید.
صداقت شرط اصلی هر گونه فعالیت تجاری در ژاپن است.
ثبت اسناد و مدارک و مستند سازی می تواند در پیش برد فعالیت مفید باشد.
تنظیم به موقع و ارسال اسناد مالیاتی حائز اهمیت می باشد.
ارتباط میان بانک های اطلاعاتی در ژاپن بسیار گسترده و جامع است .ثبت هر گونه تخلف برای مدت های طولانی در سیستم های اداری باقی خواهد ماند. لذا موکدا تاکید می گردد که از هر گونه اقدام خلاف مقررات و قوانین در فعالیت های تجاری خودداری گردد.
جهت مطالعه به آدرس های ذیل مراجعه کنید:
آدرس 1
آدرس 2
1- Okinawa Special Free Trade Zone, OFTZ (International logistics Hub Industry Development, Naha Area) Okinawa SFTZ, ideal for semiconductor, circuit board and precision grid jigs production,
2-Naha Free trade zone, NFTZ (International logistics Hub Industry Development Zone Uruma Area) Naha FTZ, ideal for business operating in manufacturing, cargo ship building and import and export,
3-Nigata Free Port, suitable for business in the sectors of sea freight, international distribution, energy and foreign trade.
جهت مطالعه قوانین مربوطه به این آدرس مراجعه کنید.
معافیت های تعرفه ای تا 100%، معافیت مالیات بر مصرف تا 100%، مجوز واردات و صادرات مجدد از مناطق آزاد، 30% معافیت بر درآمد شرکت های فعال در منطقه به مدت 10 سال، 15 % از هزینه ماشین آلات و 6% از هزینه ساختمان با گسترش فعالیت شرکت، کسر خواهد شد.
جهت مطالعه بیشتر
ضریب امنیت برای مسافران خارجی مطلوب است. همچنین میزان جرایم در این کشور پایین می باشد با این حال دزدی و سرقت در ایستگاه های قطار وجود دارد. در سطح شهر قرارگاه های کوچک پلیس معروف به Koban وجود دارد که می توانند کمک نمایند. در حال حاضر (2021) موضوع ویروس کرونا و انتقال آن بسیار جدی می باشد. زلزله یکی از موضوعات و نگرانی های همیشگی در ژاپن است. چنانچه سیم کارت ژاپنی فعال در گوشی داشته باشید همزمان و یا چند ثانیه قبل از زلزله هشدار لازم را دریافت خواهید نمود. در صورت استقرار در هتل حتما راه های خروج اضطراری مورد توجه قرار گیرد.
Awaji Yumebutai, Awaji, Hyōgo
Fujiya Hotel, Hakone, Kanagawa
Grand Prince Hotel Akasaka, Tokyo
Grand Prince Hotel Takanawa, Tokyo
Hoshi Ryokan, Komatsu
Hotel New Grand, Yokohama
Imperial Hotel, Tokyo
بهترین روش سفر در ژاپن استفاده از سیستم ریلی و انواع قطارها می باشد که با توجه به مقصد می توان انتخاب نمود. از فرودگاه های توکیو و شهرهای بزرگ سیستم ریلی و اتوبوس رانی منظم مسافران را به مرکز شهر منتقل می نمایند.
Kansai International Airport ، Haneda International Airport ، Narita International Airport
فرودگاه های ناریتا و هاندا در نزدیکی توکیو قرار دارند و فرودگاه کانساری در اوساکا قرار دارد. این سه فرودگاه برای مسافرانی که از ایران وارد می شوند، قابل استفاده می باشند. در سایر استان های ژاپن نیز فرودگاه های بین المللی وجود دارد که عموما به کشورهای همسایه پرواز دارند.
حمل و نقل ریلی به تمامی 47 استان این کشور کشیده شده است و علاوه بر مراکز استان بایستگاه های قطار در تمامی بخش ها، نواحی و مناطق روستایی نیز وجود دارد.
http://shinjuku-busterminal.co.jp/en/
یکی از بزرگترین شرکت های مسافر بری جاده ای و مجهز به اتوبوس های استاندارد می باشد. بلیط به صورت انلاین، از طریق دستگاه و باجه در برخی از ایستگاه های قطار قابل خرید است. اتوبوس ها طی برنامه تنظیمی از نقاط مختلف شهر و ایستگاه های قطار، فرودگاه و برخی از هتل ها به شهرهای مختلف حرکت می نمایند.
SoftBank/Ymobile/Docomo/ UQ mobile/Rakuten/au
110 پلیس، 119 آتش نشانی و آمبولانس، گارد ساحلی 118
تمامی تصمیمات اقتصادی، صنعتی و تجاری در وزارت اقتصادMETI اتخاذ می گردد. از این رو تصمیم گیری در حوزه واردات، صادرات، ممنوعیت ها و نظارت های وارداتی در این وزارت خانه انجام می شود. بانک مرکزی بر سیاست های پولی متمرکز است و در موضوعات خارجی تابع تصمیمات METI است. اتاق بازرگانی به دلیل نقشی که شرکت های بزرگ و عمده در آن دارند از نفوذ بالایی در تصمیم گیری ها و سیاست های اقتصادی بر عهده دارد.
توجه به جشن ها و سنتهای ملی و منطقه ای کشتی سنتی (سومو)، حفظ آرامش ذهن و بدن، اعتقاد به باورهای مذهبی و اخلاقی شینتو، کارگروهی و احترام و اطاعت از مقام ارشد، رعایت سلسله مراتب اداری، مستند سازی و ثبت کلیه موضوعات، جمع آوری و تبادل گسترده اطلاعات میان شرکت ها و سازمان ها(دولتی و خصوصی)،
ایران برای افرادی که با حوزه خاورمیانه در ارتباط باشند کشوری با ظرفیت های فراوان محسوب می گردد. ظرفیت های ایران برای بخش های تجاری و اقتصادی ژاپن کاملا شناخته شده است و انباشت اطلاعات به صورت روزانه در حال انجام است. موضوعاتی مانند بازار، ارزش های دینی و ساختار قدرت سیاسی برای محققان ژاپنی مکشوف بوده و یافته های پژوهشی مستمرا در اختیار نهادهای تصمیم ساز و مجری اقتصادی و تجاری این کشور قرار می گیرد. هنر ایرانی به ویژه در فرش موجب تحسین و توجه است. سایر کالاهای ایرانی چنانچه از نظر کیفیت، بسته بندی، تداوم ارائه، استاندارد وارداتی قابل رقابت با کالاهای داخلی و یا وارداتی از سایر کشورها باشد، می تواند بازار خود را داشته باشد.