معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

گزارش اتاق فدرال اقتصادی اتریش در خصوص تحولات اقتصادی ایران در سال 2020

مطلب پیش رو برگردان گزارش مورخ 21 اکتبر 2021 (1 اردیبهشت 1400) وب سایت اتاق فدرال اقتصادی اتریش در خصوص تحولات اقتصادی ایران در سال 2020 می‌باشد. بدیهی است مسئولیت مطالب مندرج در این گزارش بر عهده نویسندگان آن می باشد .

روسیه و چین به شیوه‌های مختلف برای مقابله با سناریوی ایرانی محاصره مالی، آماده می‌شوند

سناریوی ایرانی محاصره مالی (منفصل شدن از سیستم پرداخت‌های بین بانکی SWIFT) برای بزرگترین اقتصادهای جهان که در رویارویی با واشنگتن قرار دارند دیگر چیز چندان عجیب و غریبی نیست. مقامات چینی اعلام کرده‌اند که پکن باید بطور واقعی برای این رویارویی آماده شوند و نه فقط بطور روانی! وزارت دارایی فدراسیون روسیه نیز خود را خوشبین نشان می‌دهد و یادآوری می‌کند که در طول شش سال تحریم، روسیه توانسته سیستم مالی خود را توسعه دهد. اما ظاهراً مقامات مسکو هنوز به چنین چیزی اعتقاد ندارند. سایت نیزاویسیمایا گازتا به قلم آناستاسیا باشکاتوا، مدیر بخش اقتصاد این روزنامه مقاله ای را با عنوان فوق منتشر نموده که ترجمه آن در پی خواهد آمد :

اینستکس: تغییر دهنده بازی

مرکز خلع سلاح و عدم اشاعه وین با انتشار گزارشی تحت عنوان "اینستکس: تغییر دهنده بازی"، ضمن بررسی فرآیند شکل گیری، اهداف و انتظارات طرفین از سازوکار مالی "اینستکس"، به ارزیابی نکات مثبت و منفی و پیشنهادهای ارائه شده برای اصلاح آن پرداخته است. در این گزارش، با اشاره به اینکه این سازوکار تا زمان پایان این گزارش (دسامبر 2019) عملا اجرایی نشده و نتوانسته توقعات ایران را برآورده کند، با این حال، در مقابل یک ابزار سیاسی خوب برای اروپایی‌ها جهت تأخیر در از سرگیری برنامه هسته ای ایران بوده است. در این گزارش تئوری بودن، چند ملیتی بودن و در نهایت داشتن ماهیت تهاترگونه کالا به جای ماهیت بانکی نوین را سه علت اصلی اجرایی نشدن این سازوکار دانسته و در نهایت با اشاره به مواضع مقامات اروپایی و برخی کارشناسان، احتمال معامله کالاهای تحت تحریم آمریکا مانند نفت را ناممکن و در خوش بینانه ترین حالت، تبادل کالاهای انسان دوستانه را ذیل این سازوکار ممکن دانسته است. برگردان این گزارش برای آگاهی مخاطبین در پی خواهد آمد . بدیهی است مسئولیت نظرات و اخبار ارائه شده در این گزارش بر عهده نویسندگان آن می باشد .