معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

خبرنامه هفتگی اقتصادی هند - هفته سوم بهمن ماه 1402

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته سوم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی در هند

طبق برآورد اداره ملی آمار هند (NSO)، سرانه تولید ناخالص داخلی 2020 به قیمت‌های ثابت در اقتصاد این کشور با 10.5% کاهش به 1877 دلار می رسد که کمترین میزان طی 5 سال گذشته است. این درحالیست که شاخص مزبور در اقتصاد کشور همسایه، بنگلادش، با 4% افزایش به 1888 دلار رسیده و از هند پیشی گرفته است. تولید ناخالص داخلی سرانه در پاکستان، دیگر همسایه و رقیب سیاسی هند نیز با 17% کاهش به 1349 دلار رسید. با این حال پیش‌بینی می‌شود که مجدداً در سال 2021 هند با 8.2% رشد در شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی به رقم 2030 دلار و بالاتر از بنگلادش برسد.

درآمد ارزی ارسالی از سوی اتباع هندی در خارج

شیوع جهانی کروناویروس طی ماه‌های اخیر آثار اقتصادی گسترده ای برجای گذارده و پیش بینی می‌شود که رکود اقتصادی ناشی از آن طی سال جاری ادامه داشته باشد. طبق برآورد صندوق بین المللی پول(IMF) اقتصاد جهانی به رغم رشد 2.9%+ در سال 2018، طی سال جاری روند نزولی خواهد داشت و احتمالا رشد اقتصادی 3%- را تجربه خواهد کرد. بجز هند و چین، اغلب دیگر اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در سال 2020 رشد اقتصادی منفی خواهند داشت. از جمله آثار این رکود گسترده جهانی، کاهش درآمدهای ارسالی اتباع و نیروی کار مهاجر برای خانواده‌ها و کشورها خود (Remittances) می‌باشد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.