معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

سیاست چین برای ورود به بازار اروپا

روزنامه لوموند در مقاله ای به موضوع راهبرد چین برای ورود به بازار اروپا پرداخته و می نویسد: سه شرکت مهم فرانسوی در ماه‌های اخیر تحت کنترل چین درآمده‌اند. این مسئله نشان‌دهنده اقدامات اقتصادی این قدرت آسیایی برای تثبیت جایگاه خود در بازار اروپا است.

مناسبات تجاری اوکراین و چین بعد ازتحولات سیاسی 2014

23 دسامبر، چهارمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی اوکراین و جمهوری خلق چین پس از گذشت سه سال از آخرین دور آن، بصورت آنلاین برگزار گردید. طبق گزارش سرویس آمار دولتی اوکراین، در سال 2019 گردش تجاری بین اوکراین و چین به 12 میلیارد و 790 میلیون دلار رسید و نسبت به سال گذشته 30٪ افزایش یافت. به طور کلی، از سال 2014 برای تعدادی از تولیدکنندگان اوکراینی، بازار چین در واقع جایگزین بازار روسیه شده است. اما روابط سیاسی مدت هاست که به دلیل جنگ سرد بین چین و شریک استراتژیک اوکراین، ایالات متحده، راکد مانده است. بنابراین اکنون، بر اساس کار کمیسیون، اولویت های جدید و برنامه‌های خاصی برای همکاری اوکراین و چین در زمینه‌های مختلف مشخص شد. « همه چیز به آسانی بدست نیامد» لذا تنظیم مجدد روابط اقتصادی در حال حاضر می‌تواند برای هر دو کشور قابل توجه تلقی شود.