معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

سهم هریک از وزارتخانه‌ های مالزی در بودجه سال آینده این کشور

بودجه سال 2024 مالزی با شعار اصلاح اقتصاد، توانمندسازی مردم بعنوان دومین بودجه تهیه شده توسط دولت انور ابراهیم نخست وزیر مالزی بعد از رسیدن او به نخست وزیری در نوامبر سال 2021 تهیه گردید. میزان کل بودجه درنظر گرفته شده برای سال آتی میلادی 398.3 میلیارد رینگیت که با توجه به میزان 388.1 میلیارد رینگیتی سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در گزارش پیشین مختصری در خصوص منابع درآمدی دولت و برنامه هزینه کرد بودجه برای سال 2024 توضیح داده شد. در این گزارش سهم هر یک از وزارتخانه‌ها و همچنین میزان تغییر در تخصیص بودجه‌های در نظر گرفته شده بررسی می‌گردد.

جایگاه مالیات در سبد درآمدهای دولتی مالزی

دولت مالزی در سال 2022 با پیگیری سیاستهای درآمدی پیشین چندین اقدام نظیر تعیین شماره شناسایی مالیاتی (TIN)، برنامه ویژه افشای اطلاعات شرکتها (SVDP) و گسترش دامنه عوارض برای برخی کالاها را پیگیری نمود. سازمان مالیاتی مالزی نیز با بهبود ساختار مالیاتی، افزایش شفافیت، تقویت مدیریت درآمدها و کاهش امکان فرارهای مالیاتی سعی بر افزایش کارایی نظام مالیاتی این کشور دارد.

مروری بر سیاست ملی کالاهای اساسی کشاورزی مالزی

سیاست ملی کالاهای اساسی کشاورزی مالزی (2030-2021) در اسفند ماه سال گذشته توسط خانم زریدا قمرالدین، وزیر صنایع کاشت و کالاهای اولیه مالزی رونمایی شد. کالاهای اساسی کشاورزی در مالزی شامل هفت محصول روغن پالم و مشتقات آن، کائوچو، الوار، کاکائو، فلفل، الیاف گیاهی (کنف)، و سوخت‌های زیستی می باشد.

داده‌های کلیدی اقتصادی مالزی در سه ماهه سوم سال 2020

گزارش زیر براساس آخرین آمارهای وزارت صنعت و تجارت بین الملل مالزی گردآوری شده که طی هفته گذشته به صورت عمومی منتشر شده است. براساس این آمارها صادرات مالزی در سه ماهه سوم 2020 نسبت به مشابه سال قبل افزایش و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.