معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

معاون وزیر امور خارجه: ایجاد بازارهای جدید صادراتی در اولویت قرار دارد

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه آینده اقتصادی ما در آفریقا است، گفت: تثبیت و توسعه بازارهای موجود و ایجاد بازارهای جدید صادراتی در اولویت قرار دارد.

متغیرهای موثر بر قیمت گندم قزاقستان

هر فصل، کشاورزان در قزاقستان نگران دو سوال اصلی هستند : چه نوع محصولی به دست خواهند آورد و قیمت غلات چگونه رقم خواهد خورد؟

صادرات ترکیه به کشورهای همسایه در نیمه اول سال جاری میلادی

صادرات ترکیه به کشورهای بلغارستان، گرجستان، عراق، ایران، سوریه و یونان در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن امسال با 25.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 11.4 میلیارد دلار رسید.

جزییات تجارت ایران با کشورهای عربی در نیمه نخست سال 1399

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از مجموع کل صادرات کشور ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور "همسایه"صورت گرفته است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه‌های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ قرار گرفته‌اند.

گفتگوی معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با روزنامه ایران

پیش‌بینی‌های مختلفی درباره وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی که درآمد نفتی زیر سایه تحریم‌های سنگین امریکا به کمترین میزان خود رسیده است، مطرح می‌شود. گمانه‌هایی که اغلب فضای مطلوبی را تصویر نمی‌کنند و موجد این نگرانی هستند که آلترناتیوهای موجود، متناسب با تحولات پرفراز و فرود سیاست خارجی نیست؛ اما غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نگاه دیگری دارد و معتقد است راهبرد اقتصادی توسعه صادرات و اتکا به سیاست صادرات غیر‌نفتی و افزایش سهم آن در تجارت جهانی برای رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت تنها راه قابل اعتنا برای عبور از وضعیت موجود است. راهبردی که گرچه بواسطه فشار حداکثری امریکا در دستور کاردولت قرار گرفته است اما به باور او پیگیری این سیاست همواره یکی از اهداف مهم اقتصادی برای تصمیم‌گیران نظام در چندین دهه گذشته به شمار می‌رفته است که حالا اجرای آن ضرورت یافته است. ذیل همین نگاه است که نگاه به شرق و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای این حوزه و منطقه خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری مورد بحث قرار دارد. انصاری در گفت‌و‌گوی پیش رو به نحو بارزی به فشارهای اقتصادی سنگین حاصل از پیگیری این سیاست در بازه زمانی چند ساله بر سبد معیشتی مردم اشاره می‌کند و در عین حال می‌گوید که نتایج چنین رویکردی در بلند مدت به گشوده شدن روزنه‌های جدیدی برای تأمین منافع اقتصادی مردم خواهد انجامید. این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم.