معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تجارت خارجی مجارستان در نیمه اول 2021

بر اساس گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان حجم کل مبادلات تجاری این کشور در نیمه اول سال 2021 بیش از 182 میلیارد دلار، صادرات حدود 93 میلیارد دلار و واردات 89.6 میلیارد دلار بوده است.

روند افزایشی نرخ تورم در مجارستان در سال 2021

براساس گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان، نرخ تورم در ماه سپتامبر سال جاری به 5.5 % افزایش و در مقایسه با نرخ 4.9% ماه آگوست سیر صعودی داشته است. بانک مرکزی این کشور نرخ تورم را حداقل 3 و حداکثر 4 درصد پیش بینی کرده بود.

کاهش بی سابقه نرخ تولید ناخالص داخلی مجارستان در سه ماهه دوم 2020

طبق گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان (ksh)، با آغاز شیوع ویروس کرونا، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور درحال کاهش و این کاهش در سه ماهه دوم سال به حدود 13.6 درصد رسیده است.

وضعیت اقتصادی مجارستان در گزارش اخیر کمیسیون اروپا

در طی سال های اخیر براساس گزارشات نهادهای معتبر اروپایی رشد اقتصادی مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شایان توجه بوده است. براساس گزارش کمیسون اروپا رشد GDP مجارستان در سال 2018 حدود 5.1 درصد و در سال 2019 4.9 درصد تعیین شده که نشان از برنامه ریزی و اقدامات موثر دولت مجارستان برای حفظ دستاوردهای اقتصادی ظرف چند سال گذشته دارد. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات مستقیم آن بر بخش های مختلف اقتصادی این کشور، پیش بینی‌های متعددی در مورد رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی از جمله توسط آقای میهالی وارگا وزیر دارایی این کشور مطرح شد .