معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

وضعیت دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی مجازی در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2023

در آغاز سال 2023، زمانی که ضریب نفوذ اینترنت به 22.9 درصد رسید، 23.04 میلیون کاربر اینترنت در جمهوری دموکراتیک کنگو وجود داشت. جمهوری کنگو در ژانویه 2023 خانه 4.90 میلیون کاربر رسانه‌های اجتماعی بود که معادل 4.9 درصد از کل جمعیت است. در اوایل سال 2023، در مجموع 48.15 میلیون اتصال تلفن همراه در جمهوری دموکراتیک کنگو فعال بود که این رقم معادل 47.9 درصد از کل جمعیت است.

معرفی شبکه اجتماعی چینی دوئین Douyin یا TikTok

شبکه اجتماعی دوئین با نام بین المللی تیک تاک، بعنوان یک شبکه اجتماعی منحصر بفرد در چین که از سال 2017 و با حمایت ویژه دولت چین ایجاد گردید، هم اکنون کاربران خود را از صد میلیون به بیش از 800 میلیون کاربر ارتقاء داده و تا به امروز بیش از سه میلیارد بار دانلود شده است. این شبکه اجتماعی بعنوان یک ابزار رسانه ای منحصر بفرد دسترسی‌های ویژه ای به کاربران خود جهت تولید محتوا و انتشار ویدئو کلیپ های کوتاه می دهد و به یک بستر منحصر بفرد برای خرید و فروش کالاها و خدمات نیز تبدیل شده است.

دیپلماسی دیجیتال در کشورهای G20

برایند جهانی سازی و دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی دیجیتال است که به عنوان یکی از موضوعات مهم قرن بیست و یکم در عرصه گفت و گوهای دیپلماتیک، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تغییرات خارق العاده حوزه ICT و شبکه‌های اجتماعی، نحوه درک و ارائه دیپلماسی تغییر چشمگیری یافته و کم کم روش ها و ابزارهای سنتی مورد استفاده خود را به فراموشی می سپارند. از سوی دیگر اهمیت دیپلماسی دیجیتال به استفاده از تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT) ، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد که می‌توانند به عنوان مبنایی برای تقویت ارتباطات دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین درک بهتر نقش و اهمیت دیپلماسی دیجیتال به امری ضروری مبدل گشته است.این گزارش به دنبال ارائه آمار و اطلاعات کاربردی در خصوص میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جهان بوده و به صورت مطالعه موردی شاخص های اندازه گیری دیپلماسی دیجیتال را بر روی یکی از شبکه‌های اجتماعی (توئیتر) در میان کشورهای گروه بیست ( G-20 ) را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش به دنبال پاسخ به پرسش های زیر است: - میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چگونه است؟ - ضریب نفوذ تلفن همراه به عنوان وسیله تسهیل کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چگونه است؟ - چه مولفه‌هایی در حوزه شبکه‌های اجتماعی با رویکرد مطالعه برروی توئیتر می‌تواند به عنوان شاخصهای دیپلماسی دیجیتال مورد ارزیابی قرار بگیرد؟