معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

شبکه راه آهن الجزایر: وضعیت فعلی و چشم اندازهای توسعه آن

دولت الجزایر توسعه شبکه ریلی به سراسر این کشور را جزو راهبردهای توسعه ای خود قرار داده است. بر اساس راهبرد تعریف شده، قرار است شبکه ریلی الجزایر از حدود 4700 کیلومتر فعلی به بیش از 12000 کیلومتر طی سال 2030 افزایش یابد. در این راستا، دولت الجزایر بر اساس قانون جدید سرمایه گذاری خود تسهیلات قابل توجهی را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

رقابت بنادر تریسته در ایتالیا و ری‌یکا در کرواسی و کوپر در اسلوونی

طی روزهای اخیر روزنامه «دلو»به عنوان مهم‌ترین روزنامه مکتوب منتشره در اسلوونی طی گزارش کوتاهی تحت عنوان «نزدیک‌تر شدن بنادر تریسته ایتالیا و ری‌یکا کرواسی به بندر کوپر اسلوونی» به بررسی مقایسه‌ای بین ظرفیت‌های سه بندر کوپر (Koper) در اسلوونی، تریسته (Trieste) در ایتالیا و ری‌یکا (Rijeka) در کرواسی واقع در سواحل دریای آدریاتیک، پرداخت. هرچند که بندر ری‌یکا در کرواسی همچنان با پتانسیل های مورد نظر دولت کرواسی فاصله دارد، در حال حاضر با ظرفیت‌های بالقوه به همراه بندر تریسته در ایتالیا به عنوان رقبای اصلی کوپر شناخته می‌شوند. اسلوونی در مقایسه با 1334 کلیومتر مرز مشترک خشکی با کشورهای همسایه خود، تنها از 44.6 کیلومتر مرز آبی در دریای آدریاتیک برخوردار است که در قیاس با دو همسایه بزرگ خود ایتالیا و کرواسی که دارای بیشترین سواحل و مرز آبی هستند، از ساحل و مرز ساحلی بسیار اندک و ناچیزی برخوردار است، ولیکن با این همه طی سال‌های گذشته توانسته با تجهیز، نوسازی و به‌روز نمودن تأسیسات و تجیهزات بندر کوپر واقع در همین فضای اندک، بهترین خروجی و بازده اقتصادی را از این ساحل و فضای محدود و بسته کسب کند. این بندر نه تنها برای اسلوونی ظرفیت  قابل ملاحظه ای را بوجود آورده، بلکه برای کشورهای همسایه و کشورهای واقع در اروپای مرکزی از جمله اتریش، مجارستان، چک، اسلواکی و جنوب آلمان نیز امکان خوبی را برای دسترسی به آب های آزاد و نقل و انتقال بار و کالا فراهم آورده است. گزارش حاضر با استناد به مطلب منتشره در روزنامه یاد شده، به ظرفیت های این بندر و مقایسه آن با بنادر همسایه در کرواسی و ایتالیا، می‌پردازد.