معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

کنیا

مهمترین علایق و سلایق فرهنگی:

کنیا از تنوع قومی و فرهنگی بالایی برخوردار است. علاوه براین، به دلیل ارتباط با ملیت های مختلف بخشی از سلایق فرهنگی و اجتماعی ملت های دیگر را هم پذیرفته است. در این کشور از سالیان گذشته هندی ها حضور گسترده داشته اند و به همین خاطر اثرات فرهنگی و اجتماعی آنها در جامعه کاملا مشهود است. به عنوان مثال کنیایی ها پیش از این در طبخ غذاهای خود از ادویه استفاده نمی کردند، اما اکنون و تحت تأثیر هندی ها ادویه های مختلف در بازار موجود است و در طبخ غذا مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی به دلیل حضور اعراب منطقه ی خلیج فارس به کنیا می توان پوشش های عربی از جمله پوشش های مختص بانوان را به خصوص در میان مسلمانان مشاهده کرد. همچنین بسیاری از کنیایی ها به دلیل ارتباط با غرب از جمله تحصیل در کشورهای غربی سبک زندگی غربی را در پوشش و سلیقه ی غذایی خود دنبال می کنند. بنابراین، کنیا یک کشور چند فرهنگی است و به دلیل اینکه در معرض مهاجرت ها و رفت و آمدهای اقوام و ملیت های مختلف قرار گرفته است، به آسانی سلایق متنوع فرهنگی و اجتماعی را می پذیرد.

نوع نگرش نسبت به ایران و محصولات ایرانی:

کالاهای ایرانی موجود در بازار کنیا دو دسته هستند. اول کالاهایی چون خشکبار و فرش که در کنیا موجود است، اما بازار این محصولات در کنیا به دو دلیل محدود است. اول اینکه به لحاظ سلیقه ی غذایی، مردم کنیا بیشتر محصولات تازه را می پسندد و به عنوان مثال میوه های خشک و مغرها با ذائقه ی مردم کنیا تطابق ندارد. دوم اینکه عمده ی مردم کنیا به لحاظ درآمدی در سطح متوسط به پایین قرار دارند و توان مالی خرید کالاهایی چون خشکبار و فرش ایرانی را ندارند. هم اکنون فرش های چینی در بازار موجود است که به دلیل ارزان بودن مورد توجه مردم کنیا هستند.

مصالح ساختمانی بخش دیگری از محصولات ایرانی موجود در بازار کنیا است که بیشترین سهم محصولات ایرانی در بازار کنیا را به خود اختصاص داده اند. در کنیا و در سال های اخیر ساختمان سازی رشد قابل توجهی داشته است و لذا نیاز به مصالح و تجهیزات ساختمانی قابل توجه است. از طرفی محصولات ایرانی به دلیل قیمت مناسب و کیفیت خوب مورد استقبال بازار قرار گرفته است. البته در این بخش نیز تولیدات چین به دلیل قیمت ارزان تر یک رقیب جدی برای تولیدات ایرانی محسوب می شود.