معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
بندر توکیو، با ظرفیت 100 میلیون تن جابجایی و 4.500.000 کانتینر 20 فوتی و تردد سالانه 32000 کشتی
بندر یوکوهاما با 270 میایون تن جابجایی، 2.8 میلیون کانتینر 20 فوت در فاصله 20 دقیقه ای به فرودگاه هاندا ،
کلیه بنادر به ویژه بندر توکیو و یوکوهاما دارای دفاتر گمرک و قرنطینه بوده و دسترسی کامل به بزرگراه ها ، فرودگاه و سیستم ریلی داخلی دارند
فرودگاه ناریتا در توکیو، از این فرودگاه در سال 2109 -118 میلیارد دلار کالا وارد ژاپن گردیده است که 24.5% آن به چین و 23% متعلق به اتحادیه اروپا و 18% به آمریکا تعلق داشته است. سهم خاورمیانه در واردات به ژاپن از طریق فرودگاه ناریتا 800 میلیون دلار بوده است. در این سال مجموعا 748 هزار تن واردات کالا از این فرودگاه صورت گرفته است. در سال 2019، 3432 پرواز مسافری و 512 پرواز باری و 970 پرواز داخلی از این فرودگاه صورت گرفته است.
فرودگاه هانادا در توکیو
فرودگاه اوساکا (کانسای)، 147 هزار پرواز بین المللی در سال 2019، 756 هزار تن جابجایی کالا، فرودگاه دارای پروازهای هفتگی به قطر می باشدهمچنین پروازهای برنامه ریزی شده از باکو و دبی نیز به این فرودگاه صورت می پذیرد. 74 خط هوایی در این فرودگاه حضور دارند. از 25 کشور و 91 شهر پرواز مشافری به این فرودگاه انجام می شود. . 21 پرواز تجاری از 46 شهر پرواز باری به این فرودگاه صورت می پذیرد.
در سال 2019، هر هفته 1400 پرواز مسافری و 144 پرواز باری از این فرودگاه صورت گرفته است.
سیستم ریلی ژاپن قابلیت جابجایی کلیه کالاهای وارداتی را دارد. در سال 2016 سیستم ریلی JR بالغ بر 22 میلیون تن کالا در این کشور را جابجا نموده است که 17 در صدر مواد غذایی و 10 درصد تولیدات کشاورزی باغی بوده است. سیستم ریلی در تمامی استان ها و شهرهای بزرگ و کوچک گسترده است. سیستم ریلی بنادر ، فرودگاه های و مراکز اقتصادی را کاملا به یکدیگر مرتبط نموده است.
تنها ایستگاه توکیو روزانه بیش از 900 هزار مسافر دارد. در مجموع روزانه 18 میلیون نفر از سیستم ریلی در این کشور استفاده می نمایند.
کوریدور توکیدو Tokaido یا کمربند Taiheiyoتجمیع زیرساخت ها و مراکز تولیدی در امتداد مسیر توکیو - اوزاکا ، می باشد. طول این مسیر 1200 کیلومتر است. در حال حاضر این کریدور بیش از 83 میلیون نفر برابر با 70% از جمعیت را در شهر های مهم ژاپن به یکدیگر متصل نموده است. مهمترین بخش های صنعتی و تجاری در منطقه بزرگ شهری توکیو با 35 میلیون نفر جمعیت ، ناگویا و اوزاکا با جمعیت مربوطه هر یک به ترتیب 8 و 17 میلیون نفر را شامل می گردد. همچنین چندین شهر با بیش از 1 میلیون سکنه (کوبه ، کیوتو و یوکوهاما) در مسیر این کریدور قرار دارد. این کریدور همچنین سه دشت ساحلی عمده در اطراف خلیج ها (خلیج های توکیو ، ناگویا و اوزاکا) را در برمی گیرد. انسجام دالان توسط زیرساخت های حمل و نقل عظیم شامل بنادر ، فرودگاه ها ، بزرگراه ها و به ویژه یک شبکه قطار سریع السیر (شینکانسن) تقویت گردیده است. استان های ایباراکی، سایتاما، چیبا، توکیو، کاناگاوا، شیزوئوکو، آیچی، گیفو، مایی، اوزاکا، هیوگو، واکایاما، اوکایاما، هیروشیما، یاماگوچی، فوکوئوکو و اویتا در مسیر این کریدور قرار دارند.
این استان ها مجموعه حدود 3520 میلیارد دلار از GDP ژاپن را تولید می نمایند.
آقای آبتین مهرآئین نماینده شرکت بازرسی و مهندسی صنعت ایران
https://www.marineinsurance.jp/english/company/
https://www.ms-ins.com/cargo/
https://www.tokiomarine-nichido.co.jp/en/
https://www.dai-ichi-life-hd.com/en/about/group/list/domestic.html#anc01
در حال حاضر خط کشتیرانی مستقیم میان دو کشور وجود ندارد.
به علت کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور شرکت فعالی در این زمینه قابل ذکر نیست.
https://www.keihin.co.jp/english/jigyo/
https://www.acj2002.co.jp/en/company-profile/business/
https://www.tlsnet.co.jp/en/service/trade_related/
https://www.yabuki-kaiun.co.jp/en/business/clearance.htm
http://www.tsukangyo.or.jp/sh/list_e.php?pg=14
ساختار اداری و گمرکی در ژاپن بسیار شفاف و روش می باشد . چنانچه اسناد کامل باشد، مشکلی برای ترخیص وجود نخواهد داشت.