معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
بنادر آکتائو و کوریک واقع دردریای خزر.
از سال 2010 حجم قابل توجهی از مبادلات تجاری ایران با منطقه اوراسیا از طریق بندر آکتائو قزاقستان انجام شده و روند آن همواره صعودی بوده است. این بندر مطابق با آمار موجود 67 درصد کل مبادلات تجاری شامل واردات و صادرات ایران در دریای خزر را به خود اختصاص داده است. باتوجه به وجود زیرساخت های مناسب حجم قابل توجهی از کالاهای ایرانی به مقصد کشور روسیه به بندر آکتائو وارد و از طریق مرزهای زمینی به این کشور صادر می شود.
بندر کوریک در 70 کیلومتری جنوب بندر آکتائو در شرق ساحل خزر واقع شده است. مهمترین ویژگی کنونی بندر کوریک، اتصال آن به خطوط ریلی قزاقستان ( و از این طریق به خطوط ریلی چین، روسیه و دیگر کشورهای منطقه) و همچنین اختصاص کوریک به کشتی های رو ـ روی ریلی و کامیونی است. بخش رو ـ روی ریلی و رو ـ روی کامیونی کاملا عملیاتی شده است. در این بندر امکان بارگیری دیگر کالاها هم وجود دارد ولی نیازمند نصب جرثقیل است.
گمرکات مختلفی که برای مناطق مرزی مورد استفاده قرار می گیرد، شامل موارد زیراست:
گمرک دریایی اینچه برون – امیرآباد- انزلی(مسیرمستقیم دریایی به بندر آکتائو درقزاقستان)
گمرک زمینی سرخس- لطف آباد- باجگیران( مسیر زمینی از طریق ترکمنستان)
آلماتی - آکتائو - نورسلطان
همانطور که در فرم آمده بر اساس گزارش به تدریج ارسال شده و متعاقبا هم ارسال خواهد شد.
طی سلسله گزارشاتی در گذشته ارسال شده و همچنان درحال ارسال است.
با استفاده از اطلاعات موجود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران- اتاق مشترک ایران و قزاقستان- سازمان توسعه تجارت ایران قابل دستیابی است.
با استفاده از اطلاعات موجود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق مشترک ایران و قزاقستان قابل دستیابی است.
شرکت کشتیرانی خزر وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و چندین شرکت خصوصی در زمینه جابجایی کالا میان ایران و قزاقستان فعال هستند. دراین میان سهم عمده با بیش از 60 درصد از آن کشتیرانی خزر است. 25 درصد توسط شرکتهای کشتیرانی خصوصی و مابقی توسط کشتی های روسی و آذری انجام می شود.
با استفاده از اطلاعات موجود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق مشترک ایران و قزاقستان و سازمان توسعه تجارت ایران قابل دستیابی است.
چالش اصلی فعالان اقتصادی ایران چالش نقل و انتقالات بانکی و جابجایی پول است. در مبادی گمرکی قزاقستان مشکل اساسی چندانی برای تجار ایرانی گزارش نشده است.