معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
رومانی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا از سال 2007 و عضو ناتو از سال 2004، در حال حاضر یکی از پویاترین بازارهای بزرگ در اروپا با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر است. اقتصاد رومانی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است. این کشور در بین سایر کشورهای اتحادیه اروپا بین سالهای 2012 تا 2020 پس از ایرلند و مالت بالاترین نرخ رشد ارزش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده و در سال 2017 با نرخ رشد 7.3 بعد از ایرلند در رتبه دوم اروپا قرار گرفت.
رشد اقتصادی به طور گستر...
کشور رومانی مناقصههای اقتصادی خود را از طریق فضای وب اطلاعرسانی میکند. اطلاعات مربوط به برخی مناقصات در این کش...
بازدید:۳۰ ۱۴۰۳/۰۹/۲۵
بازدید:۶۷ ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی رومانی در نیمه دوم آبان 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بازدید:۶۸ ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی رومانی در هفته سوم آبان 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بازدید:۶۳ ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
در سال 2024، چشمانداز سرمایهگذاری مستقیم خارجی در رومانی با ترکیبی از تغییرات قانونی و سازگاریهای بازار مشخص ش...
بازدید:۸۱ ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
ذرت -جو-گندم-چغندر قند-دانه آفتاب گردان-سیب زمینی
آهن. کروم. مس.سولفور.اورانیوم
صنایع فلزی-مواد شیمیایی-قطعات خودرو
از اول ژانویه 2007 ، هنگامی که رومانی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد ، سیستم تعرفه مشترک اتحادیه اروپا را اعمال کرد. صادرکنندگان برای اطلاع دقیق باید به "تعرفه یکپارچه جامعه" که به عنوان TARIC مراجعه نمایند. TARIC را می توان براساس کشور مبدا، کد سیستم هماهنگ (HS) و توضیحات محصول در وب سایت تعاملی اداره کل مالیات و اتحادیه گمرک جستجو کرد.
www.ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/tariff_aspects/customs_tariff/index_en.html
نرخ مالیات بر ارزش افزوده با کاهش 9 در صد در مورد خدمات و / یا عرضه کالاهای زیر اعمال می شود:
تحویل پروتزها و لوازم جانبی آنها، طبق هنجارهای روش شناسی مطابق قوانین خاص ، به استثنای پروتزهای دندانی معاف از مالیات.
تحویل محصولات ارتوپدی ؛
تحویل دارو برای مصارف انسانی و دامپزشکی ؛
تحویل کالاهای زیر: غذا ، شامل نوشیدنی ها به جز مشروبات الکلی برای مصرف انسان و حیوانات ، حیوانات زنده و پرندگان از گونه های اهلی، دانه ها، گیاهان و مواد اولیه مورد استفاده در تهیه غذا ، محصولات مورد استفاده برای تکمیل یا جایگزینی غذا ؛
تحویل آب برای آبیاری در کشاورزی ؛
تحویل کودها و سموم دفع آفات مورد استفاده در کشاورزی، بذر و سایر محصولات کشاورزی که برای کاشت یا کاشت استفاده می شود ، و همچنین ارائه خدمات خاص مورد استفاده در بخش کشاورزی ، که به دستور وزیر دارایی عمومی و وزیر کشاورزی و وزیر کشاورزی ارائه می شود. توسعه روستایی ؛
خدمات آبرسانی و فاضلاب.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده با کاهش 5 درصد در مورد کالاها و خدمات زیر اعمال می شود:
کتابهای درسی ، کتابها ، روزنامه ها و مجلات ، غیر از موارد منحصراً یا عمدتا برای تبلیغات ؛
https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/tva-2021-ce-cote-sunt-aplicabile-de-la-inceputul-acestui-an-19858505
مالیات ساختمان ؛
مالیات بر زمین؛
مالیات بر وسایل حمل و نقل ؛
هزینه صدور گواهینامه ها ، تاییدیه ها و مجوزها ؛
هزینه استفاده از وسایل تبلیغاتی؛
مالیات بر عملکرد ؛
مالیات های ویژه ؛
سایر مالیات های محلی.
https://edirect.e-guvernare.ro/informatiigenerale/SitePages/cetateni.aspx?IDC=3
در مورد معافیت مالیات بر درآمد مربوط به سرمایه گذاری های انجام شده ، شفاف سازی های خاصی ارائه شده است. بنابراین ، معافیت در محدوده مالیات بر سود محاسبه شده تجمیع می شود:
از ابتدای سال تا سه ماهه راه اندازی دارایی ها ، برای مودیان مالیاتی که از سیستم اظهارنامه/پرداخت مالیات بر سود سه ماهه استفاده می کنند.
از ابتدای سال راه اندازی دارایی ها تا پایان آن سال، برای مودیان مالیاتی که از سیستم سالانه اظهارنامه/پرداخت مالیات شرکت استفاده می کنند.
برخلاف سالهای گذشته ، سود حاصل از معافیت مالیات بر درآمد نیز می تواند در سال بعد به ذخایر اختصاص یابد.
https://home.kpmg/ro/ro/home/publicatii/2021/01/legea-nr-296-2020-modificarea-codului-fiscal.html
سند اداری واحد (SAD)
www.ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/general/sad/index_en.htm
ثبت و شناسایی اپراتور اقتصادی (EORI)
www.ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/eori_home.jsp?Lang=en
برای اطلاع دقیق در خصوص مدارک مورد نیاز برای کالاها مختلف به وب سایت زیر مراجع شود.
Romania - Import Requirements and Documentation (trade.gov)
علائم و برچسب های اجباری
منسوجات، لوازم آرایشی، مواد خطرناک، مواد انفجاری، تجهیزات برقی و الکترونیکی، لوازم خانگی، قیمت گذاری، پاپوش، واحد های اندازه گیری، خودرو، برچسب زدن تایر، دریایی، مواد در تماس با غذا، انتشار نویز، بسته بندی چوبی، بهره وری انرژی
علامت CE برای محصولات/خانواده های زیر مورد نیاز است:
تاسیسات تله کابین، مواد منفجره مدنی، محصولات ساختمانی، محصولات برقی/الکترونیکی، سازگاری الکترومغناطیسی، ولتاژ پایین، محدودیت مواد خطرناک، بهره وری انرژی،تجهیزات و سیستم های حفاظتی در محیط های بالقوه قابل انفجار (ATEX)، وسایل گازسوز، دیگهای آب گرم، آسانسور،دستگاه، تجهیزات پزشکی،ابزارهای توزین غیر اتوماتیک، تجهیزات حفاظتی شخصی، تجهیزات تحت فشار، تجهیزات رادیویی، صنایع دستی تفریحی، وسایل برودتی، مخازن فشار ساده، اسباب بازی
Romania - Labeling/Marking Requirements (trade.gov)
اداره کل گمرک رومانی قوانین کاربردی فنی مربوط به ورود موقت را توسعه داد. برخی از اقدامات در زیر شرح داده شده است. کلیه تأسیسات انبار موقت باید مجوز عملیات را از دفاتر گمرک منطقه دریافت کنند. در صورتی که مجری انبار موقت خود مقام گمرکی باشد، چنین مجوزی لازم نیست. مجوز فقط به افرادی داده می شود که شرایط زیر را داشته باشند:
در قلمرو گمرکی اتحادیه مستقر شده اند.
اطمینان لازم از انجام صحیح عملیات را ارائه می دهند.
دفترداری را در قالبی که توسط مقام گمرک توافق شده است، انجام می دهند.
ضمانتی مطابق با قانون شماره 89 UCC ارائه نمایند (برای بدهی هایی که ایجاد شده و یا ممکن است که ایجاد شود.)
مجوز می تواند شامل یک یا چند مکان (مشابه رژیم انبار پیوند خورده) باشد. طبق ماده. 149 مقررات R952/2013 ، حداکثر مدت زمان نگهداری موقت کالاهای غیر اتحادیه 90 روز است. در این مدت ، کالاها باید تحت رویه گمرکی قرار گرفته یا مجددا صادر شوند.
طبق ماده. 250 قانون گمرک اتحادیه، روش ورود موقت اجازه می دهد تا از کالاهای غیر اتحادیه ای که برای صادرات مجدد در قلمرو گمرکی اتحادیه استفاده می شود، استفاده شود ، مادامی که کالاها به جز استهلاک عادی هیچ تغییری نداشته باشند. در این مورد ، معافیت کلی یا جزئی از عوارض واردات وجود دارد و این کالاها مشمول اقدامات سیاست تجاری نیستند.
در مواردی که مشمول معافیت نسبی از عوارض واردات می شوند، در صورت واردات کالا، عوارض به میزان 3 درصد از مبلغ مقرر می شود. عوارض برای هر ماه یا قسمتی از ماه محاسبه می شود که کالا در آن موقتاً پذیرش می شود، اما اگر واردات کالا انجام شود، مبلغ آن نمی تواند از کل بدهی تجاوز کند.
در مواردی که مشمول معافیت کامل عوارض وارداتی می شوند، اما بعداً وارد می شوند، عناصر مالیاتی در تاریخ ثبت اظهارنامه گمرکی واردات موقت واجد اثر می گردد.
Romania - Temporary Entry (trade.gov)
TARIC طوری طراحی شده است که قوانین مختلفی را در مورد محصولات خاصی که وارد خاک گمرک اتحادیه اروپا می شوند یا در برخی موارد هنگام صادرات آن اعمال می شود، نشان دهد. برای تعیین اینکه آیا یک محصول ممنوع است یا مشمول محدودیت است، TARIC را برای کدهای زیر بررسی کنید:
کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در خطر انقراض CITES
تعلیق واردات PROHI
محدودیت واردات RSTR
برای اطلاع از نحوه دسترسی به TARIC ، به بخش الزامات و مستندات واردات مراجعه کنید.
www.ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/tariff_aspects/customs_tariff/index_en.htm
eMAG
https://www.emag.ro
-
اطلاعات مربوط به عمده فروشان در رومانی در حوزه ای مختلف را می توانید در وب سایت زیر یافت نمایید:
https://www.dnb.com/business-directory/company-information.wholesale_trade.ro.html
اطلاعات مربوط به خرده فروشان رومانی را در وب سایت زیر یافت نمایید:
https://www.glassdoor.com/Explore/top-retail-companies-romania_IS.4,10_ISEC10022_IL.21,28_IN203.htm
برای یافتن شرکت های فعال تبلیغات در حوزه تجاری به سایت زیر مراجعه شود:
https://clutch.co/ro/agencies/social-media-marketing
Profi, Kaufland, Mega Image, lidl, Carrefour, Auchan, Penny, Metro
پرونده برای مجوز فعالیت واردات / صادرات
http://www.cncan.ro/surse-de-radiatii-ionizante/sistem-autorizare/documentatia-tehnica-de-import-export/
می توانید اطلاعات دقیق تر مربوط به مجوزهای لازم را در این لینک نمایید.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=en
وضع قوانین و استانداردهای هماهنگ اتحادیه اروپا در بخش غذا چندین دهه است که ادامه دارد، اما انتشار قوانین عمومی در حوزه مواد غذایی مبنی بر اصول کلی قوانین غذایی اتحادیه اروپا تا ژانویه 2002 به طول انجامید. این مقررات از 1 ژانویه 2005 قابلیت ردیابی اجباری را در سراسر زنجیره خوراک و غذا معرفی کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد استانداردهای کشاورزی ، لطفاً به وب سایت خدمات کشاورزی خارجی به آدرس:
www.usda-eu.org
برای یافتن اطلاعات کامل به وب سایت های زیر مراجعه فرمایید:
Section XVIII – on My Trade Assistant
(https://www.anm.ro/)
برای دریافت اطلاعات به وب سایت زیر بخش XVI مراجعه فرمایید:
Section XVI - on My Trade Assistant
اطلاعات مورد نیاز را می توان در وب سایت زیر و بخش پنج یافت نمود:
Section V
My Trade Assistant
مطابق قوانین قرنطینه اتحادیه اروپا
1-11) موانع و محدودیت های برجسته طبق نظر فعالین تجاری
در حالی که از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2007 تا کنون پیشرفت هایی حاصل شده است، شرکت های رومانی هنوز چالش های مربوط به استقلال و کارآمدی سیستم قضایی، فساد، بروکراسی و بی ثباتی سیاسی را گزارش می دهند. زیرساخت های ضعیف رومانی همچنان بر هزینه های تجاری ، بهره وری ، امنیت عمومی و توانایی این کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی تأثیر منفی می گذارد. ارتباطات این کشور با بقیه زیرساخت های حمل و نقل اتحادیه اروپا هنوز توسعه نیافته است ، که این امر توانایی این کشور را برای به دست آوردن پتانسیل کامل خود برای سرمایه گذاری ، تجارت و گردشگری جدید متوقف می کند.
رومانی عضو "منطقه یورو" نیست، بنابراین پرداخت ها با ارز محلی - لی رومانیایی (RON) انجام می شود. با این حال ، بسیاری از شرکت ها و مصرف کنندگان بدهی به یورو دارند و اکثر اقلام مصرفی بزرگ (به عنوان مثال ، املاک ، خودروها و لوازم اصلی) به یورو قیمت گذاری می شوند. این امر به دلیل افزایش هزینه های معاملاتی و نوسانات نرخ ارز ، ناکارآمدی تجاری ایجاد می کند.
https://www.trade.gov/knowledge-product/romania-market-challenges#:~:text=While%20some%20progress%20has%20been,%2C%20bureaucracy%2C%20and%20political%20instability.
.
واردات کالا به رومانی، اگر روندهای بروکراتیک که معمولا توسط نمایندگان کارکشته صورت می گیرد، زمانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد تقریبا فاقد مشکل است. اما کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید از استانداردهای اتحادیه اروپا و یا رومانی برای عرضه در بازار این کشور برخوردار باشند.
برای ورود به بازار رومانی، سه مدل اساسی وجود دارد.
قرارداد با توزیع کننده: طرف محلی محصول شما را می گیرد و در مجموعه خود در بازار محل به فروش می رساند. این توزیع کنندگان محصول شما را در انبار خود نگه می دارند. این روش برای محصولاتی که به سرعت در چرخه عرضه و تقاضا قرار می گیرند، مانند محصولات کوچک با ارزش کم مناسب است.
تاسیس نمایندگی: طرف محلی که محصول را می فروشد اما انباری برای محصول ندارد. این شخص حقیقی یا حقوقی معمولا برای دریافت کمیسیون فعالیت می کند. این گزینه برای محصولات با ارزش بالا که دارای متقاضی (سفارش هستند) بهترین است.
فروش مستقیم: فروش از طریق دفتر خود در ایران و یا رومانی که واجد هزینه هایی است. برای تمام انواع محصولات مفید است اما نیاز به زمان زیادی برای شناسایی بازار است.
در محصولات مختلف اگر به دنبال بازار مداوم برای یک محصول باشید لازم است با یکی از توزیع کنندگان اصلی در ارتباط باشید.
3
چالش وجود ندارد اما لازم است تجار ایرانی حتما در محل نماینده و یا وکیلی را استخدام نمایند تا کلیه اقدامات لازم را با توجه به قوانین محل انجام دهند.
ورود به بازار سنتی و حتی نیمه مدرن این کشور در ابتدا مشکل است. لذا شبکه سازی و تجربه فعالیت تجاری در رومانی (که با گذشت زمان حاصل می شود) از ضروریات فعالیت در این کشور به حساب می آید.
نکته دیگر اینکه مردم رومانی در تجارت کمتر از واژه نه و نمی توانم استفاده می کنند. این امر سبب می شود در برخی مواقع مذاکرات در خصوص یک تجارت بدون گرفتن جوابی مشخص از طرف رومانیایی مدتها به طول بیانجامد. در چنین مواقعی می توان نتیجه گرفت که عدم جدیت و پیگیری طرف رومانیایی به دلیل عدم تمایلش به همکاری و یا تجارت است.
بطور کلی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در رومانی چالشی وجود ندارد. اما با توجه به مسائل مختلف ثبت شرکت برای ایرانیان طی سالهای اخیر (از جمله افتتاح حساب بانکی و ...) با مشکلاتی مواجه بوده است.
چالشی گزارش نشده است.
آی تی، معماری، مکانیک
https://iclg.com/practice-areas/public-procurement-laws-and-regulations/romania
https://www.e-licitatie.ro/pub
https://www.romania-company.com/
https://www.eurofound.europa.eu/observatories/emcc/erm/legislation/romania-rescue-procedures-in-insolvency
https://home.kpmg/ro/en/home/insights/2021/01/law-no-296-2020-changes-to-the-fiscal-code.html
https://www.customs.ro/en
https://iclg.com/practice-areas/foreign-direct-investment-regimes-laws-and-regulations/romania
https://uk.practicallaw.thomsonreuters.com/3-616-7426?transitionType=Default&contextData=(sc.Default)&firstPage=true
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Tax/dttl-tax-survey-of-global-investment-and-innovation-incentives-romania-2020.pdf
https://uk.practicallaw.thomsonreuters.com/w-018-6151?transitionType=Default&contextData=(sc.Default)&firstPage=true
https://www.state.gov/reports/2021-investment-climate-statements/romania/
https://www.buzescu.com/romanian-real-estate-laws/
https://thelawreviews.co.uk/title/the-real-estate-law-review/romania
https://www.buzescu.com/romanian-labour-laws/
https://cms.law/en/int/expert-guides/cms-expert-guide-to-insurance/romania
http://ier.gov.ro/wp-content/uploads/legislatie/L32_2000_EN_IER.pdf
https://home.kpmg/ro/en/home/insights/2019/01/new-secondary-legislation-insurance-distribution.html
https://bnr.ro/Banking-Financial-Legislation-3179-Mobile.aspx
https://iclg.com/practice-areas/anti-money-laundering-laws-and-regulations/romania
به منظور ارتقای مبادلات بین المللی، جذب سرمایه خارجی، دستیابی به فناوری های جدید و همچنین افزایش امکانات استفاده از منابع اقتصاد ملی، در بنادر دریایی رومانی و در امتداد کانال دانوب- دریای سیاه و همچنین در نزدیکی گذرگاه های مرزی، چندین منطقه آزاد اقتصادی تاسیس شده است. این مناطق آزاد عبارتند از گالاتس، بریلا، جورجو، کنستانسا سود آجیجی، آرادو سولانی.
قانون شماره 84 مورخ 1992
قانون شماره 244/ 9 ژوئن 2004 (اصلاحیه و مکمل قانون شماره 84/1371).
شش تصمیم دولت که از طریق آن شش منطقه آزاد ایجاد شد:
گالاتس (GD190/1994)
بریلا (تصمیم دولتی - 330/1994، اصلاحیه و مکمل GD 478/1999 و 535/2000)
کورتیکا-آراد (GD 449/1999، اصلاحیه و مکمل GD 824/1999)
جورجو (GD 788/1996، اصلاحیه و مکمل GD 336/1998 و 1295/2000)
کنستانسا سود و باسرابی (HG 410/1993، 191/1997 و 788/1997، با مدیریت منحصر به فرد)
سولینا (GD 156/1993).
در مناطق آزاد وسایل حمل و نقل، محصولات و سایر کالاها بدون محدودیت منطقه، استان یا کشور مقصد مجاز است.
ورود کالاهایی که واردات آنها با محدودیت مواجه است در صورت ارائه مدارک مقرر توسط شرکت در محدوده آزاد مجاز است.
کنترل دسترسی به منطقه آزاد توسط نمایندگان گمرک و پلیس مرزی انجام می شود.
کشتیهای دریایی یا رودخانهای که در منطقه مهار از مناطق آزاد هستند، در قلمرو منطقه آزاد محسوب میشوند.
حمل کالا از یک منطقه آزاد به منطقه آزاد دیگر بدون پرداخت مالیات گمرکی امکان پذیر است.
ادارات مناطق آزاد به صورت شرکتهای مستقل سازماندهی میشوند که میتوانند به صورت شرکتهای تجاری یا ملی، زیر نظر وزارت حملونقل، ساختمانسازی و گردشگری و یا در برخی موارد زیر نظر اداره دولتی محلی تجدید سازمان شوند.
ورود کالاهایی که ورود آنها به قلمرو گمرکی اتحادیه ممنوع است، مجاز نیست.
در محدوده مناطق آزاد، اپراتورها می توانند فعالیت های پیش بینی شده در طبقه بندی فعالیت ها در اقتصاد ملی – با کد CAEN مصوب دولت 656/1997را انجام دهند.
ادارات و اپراتورهای مناطق آزاد می توانند با اشخاص حقیقی یا حقوقی رومانیایی یا خارجی، تحت شرایطی که در قوانین جاری در مورد رقابت آزاد پیش بینی شده است، به منظور انجام فعالیت خود همکاری کنند.
بهره برداران تنها در صورت داشتن مجوز از ادارات مناطق آزاد می توانند فعالیت خود را در مناطق آزاد انجام دهند.
بهره برداران می توانند کالا، فعالیت یا خدمات عمومی را بر اساس قرارداد با مدیریت منطقه آزاد اجاره کنند و به عنوان صاحب امتیاز حداکثر برای مدت 49 سال حق و تعهد بهره برداری را استفاده کنند. آن کالا، فعالیت یا خدمات عمومی، در ازای حق امتیازی که درآمد خود اداره است ارائه می گردد.
تمام عملیات پرداخت را می توان از طریق تمام روش های پرداخت در مورد قوانین لازم الاجرا با رعایت موافقت نامه شماره 1/2004 بانک ملی رومانی انجام داد.