معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گینه کوناکری در هفته سوم آبان ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ا...
بازدید:۱۷ ۱۴۰۳/۰۸/۲۱
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گینه کوناکری در هفته دوم آبان ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ا...
بازدید:۲۰ ۱۴۰۳/۰۸/۱۵
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گینه کوناکری در هفته اول آبان ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ...
بازدید:۴۶ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
اهم اخبار و تحولات اقتصادی گینه کوناکری مهرماه 1403 که در رسانههای این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه میگردد:
بازدید:۲۸ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
در سالهای اخیر و فارغ از تحولات دو سال گذشته در منطقه، تجارت بین روسیه و کشورهای آفریقایی همواره روندی صعودی داشت...
بازدید:۱۸۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
غلات، برنج، موز، قهوه، ارزن و بادام زمینی
بوکسیت، الماس، طلا و آهن
آبمیوه، آب معدنی، آرد، سیمان، فرآوری محصولات کشاورزی
بندر کوناکری: بندر کوناکری بزرگترین بندر گینه است که در سواحل جنوبی گینه، در پایتخت و بزرگترین شهر این کشور قرار دارد و به عنوان مرکز مالی، تجاری، فرهنگی و اداری کشور عمل میکند. اقتصاد کوناکری حول این بندر می چرخد که دارای امکاناتی برای جابجایی محموله های معمولی، کانتینری، فله و کشتی های ماهیگیری است. کالاهای عمده صادراتی از بندر کوناکری شامل محموله های بوکسیت و آلومینا و فرآورده های دریایی است. عمده وارداتی که در این بندر انجام می شود شامل محصولات صنعتی، سیمان، آرد، شکر و برنج است. سالانه بیش از 850 کشتی باری با حمل به بندر ورود می کنند. این بندر به 3 تأسیسات برای جابجایی کالاهای کانتینری، محموله عمومی و نفت تقسیم می شود. ترمینال کانتینری دارای دو اسکله به طول 260 متر و 330 متر و عمق 11 متر و 13 متر است. حدود 12 هکتار برای نگهداری محموله های کانتینری و از فضای سنگفرش 6 هکتاری برای چیدن کانتینرهای خالی استفاده می شود و دارای تجهیزات بندری کافی مانند 2 دروازه کانتینر، 2 جرثقیل متحرک، 13 دستگاه هیل استکر و 6 لیفتراک است. تسهیلات حمل و نقل عمومی بار: محموله های معمولی بندر در این ترمینال جابجا می شود که طول کل اسکله 830 متر است. از طریق کانال ناوبری جنوبی نزدیک به فانوس دریایی Boulbinet واقع در حوضه بندر که 5000 متر با عمق 10 متر را در بر می گیرد، می توان برای جلوگیری از رسوب گل و لای در ورودی بندر، به این مرکز دسترسی داشت. فانوس دریایی تامارا در 15 کیلومتری این بندر با برد 55 کیلومتری کشتی ها را به راحتی به بندرگاه هدایت می کند. این بندر همچنین خدمات بسیاری مانند تصفیه فاضلاب، ذخیره سازی، فروشگاهی برای خرید تجهیزات تعمیر و کارگاه کوچک ارائه دهنده تعمیر و نگهداری کشتی ارائه می دهد. این تاسیسات شامل اسکله های تعیین شده برای جابجایی محموله های خاص است. دو اسکله به عمق 345 متر و عمق 10 متر جدا از مواد خام مورد استفاده برای تولید، به آلومینا و کلینکر اختصاص داده شده است. دو اسکله با عمق های مختلف 8 و 9 متر و طول های 300 و 190 متر برای جابجایی محموله های عمومی و فله مانند شکر، آرد و برنج استفاده می شود. سه اسکله به طول 395 متر و عمق 10 متر بزرگترین کشتی های فله بر صادرات بوکسیت را بر عهده دارند. بندر کامسار/کاکنده: بندر کامسار در کرانه های اقیانوس اطلس، حدود 14 درصد از تولید و حمل و نقل جهانی بوکسیت را بر عهده دارد. این یکی از بنادر بزرگ گینه است که سالانه بیش از 300 کشتی فله بر و کشتی باری از آن بازدید می کنند. کشتیها میتوانند از طریق کانال ناوبری گسترده آن با عمق 9 متر وارد بندر کامسار شوند و به اسکله جابجایی بوکسیت منتهی شوند.ترمینال کانتینری: تاسیسات جابجایی کانتینری کامسار یک ترمینال خودمختار است و هدف آن افزایش ظرفیت و بهره وری بندر با ایجاد تسهیلات جدید برای استقرار کشتی های Capesize و Newcastlemax برای صادرات بوکسیت به تاسیسات بزرگ بندری در سراسر جهان و به ویژه چین است. همچنین، این ترمینال با ایجاد 5000 شغل ضمن رونق اقتصاد گینه، زمینه اشتغال طولانی مدت را برای مردم محلی فراهم کرده است. این تاسیسات شامل 2 اسکله است. این بندر به یک معدن بوکسیت نزدیک است، از این رو دولت قصد دارد آنها را با ساخت یک خط راه آهن مستقیم به یکدیگر متصل کند. در سال 2017، این بندر تحت توسعه شرکت ساخت و ساز VINCI قرار گرفت. اسکله معدنی برای جابجایی شناورهای بیشتر به طور همزمان گسترش یافت و کانال ورودی لایروبی شد.
مهمترین گمرکات مرزی کشور گینه شامل گمرکات بندری در سواحل اقیانوس اطلس می باشد که در مورد فوق توضیح داده شده است.
فرودگاه بین المللی احمد سکو توره، فرودگاهی است که در کوناکری، پایتخت جمهوری گینه در غرب آفریقا به مسافران داخلی و خارجی خدمات میدهد. به موازات ساحل جنوبی شبه جزیره کالوم تقریباً پنج کیلومتر از نوک آن است. بزگراه فیدل کاسترو، فرودگاه را به شهر کوناکری متصل می کند. این فرودگاه به دو ترمینال داخلی و بین المللی تقسیم می شود. تعدادی از خطوط هوایی غرب آفریقا، شمال آفریقا و اروپا به کوناکری خدمات رسانی می کنند.
از انجا که کشور گینه تقریبا فاقد خطوط ریلی است و تنها خطوط موجود نیز صرفا توسط شرکت های معدنی تولیدکننده بوکسیت مورد بهره برداری قرار می گیرند، نمی توان به ایستگاه ریلی تجاری خاصی در این کشور اشاره نمود. در این کشور، برای انتقال بوکسیت به ساحل از سه خط راه آهن استفاده می شود.
در حال حاضر سه شرکت راه آهن مختلف در گینه فعال هستند:
--- Chemin de Fer de Guinée (ONCFG)
--- Chemins de Fer de la Compagnie des Bouxites de Guinée and Chemin de Fer de Conakry (CBG)
--- Chemin de Fer Boké.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Guinea
در کشور گینه کریدور مواصلاتی قابل ملاحظه ای وجود ندارد
فاقد شرکت بازرسی فعال میان دو کشور
شرکت بیمه در اختیار برای صادرات کالاهای ایرانی در گینه موجود نمی باشد.
فاقد خط کشتیرانی مسقیم میان دو کشور
اطلاعاتی در این زمینه موجود نمی باشد.
گینه منطقه آزاد تجاری یا پردازش صادرات محصولات ندارد اما یک منطقه ویژه اقتصادی در منطقه بوکه در حال ایجاد است و مجوز موقت برای انجام معاملات آزاد تجاری را می توان با مجوز ویژه از وزارت اقتصاد و دارایی دریافت کرد. منطقه ویژه اقتصادی بوکه در سال 2017 تحت نظارت اداره توسعه مناطق اقتصادی و مناطق صنعتی (ADAZZ) ایجاد شده است، تلاش دارد یک مرکز تجاری لجستیکی و بین المللی برای این منطقه ایجاد نماید. عملیات اجرایی این کار، به طور کامل انجام نشده است و دولت مرکزی، فاقد بودجه لازم جهت توسعه آن به اندازه کافی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. در کنار این، گینه یکی از اعضای اتحادیه رودخانه مانو است که شامل تعرفه های گمرکی استاندارد بین گینه، سیرالئون و لیبریا است. گینه همچنین عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس است که در حال ایجاد و توسعه اتحادیه گمرکی در بین اعضای خود است که امکان جریان آزاد کالاها و خدمات بین کشورهای عضو را فراهم می کند. علاوه بر این، گینه یکی از امضاکنندگان منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) است که هدفش ایجاد بازار واحد برای کالاها و خدمات با جابجایی آزاد مردم و سرمایه، گسترش تجارت بین آفریقایی و ارتقای رقابت پذیری آفریقا در سطح جهانی است. این موافقت نامه یک اتحادیه گمرکی در سراسر قاره ایجاد می کند و تعرفه ها را بر 90 درصد کالاهای مبادله ای حذف می کند و نهایتاً در اول ژانویه 2021، کشورهای آفریقایی بازارهای خود را تحت توافقنامه AfCFTA برای تجارت کالاها و خدمات بدون عوارض گمرکی گشودند.
در جمهوری گینه به دلیل عدم وجود مناطق آزاد، قوانین نیز در این حوزه تدوین و اجرایی نشده است.
از آنجا که منطقه آزادی در کشور گینه وجود ندارد، نمی توان از مزایای در نظر گرفته شده توسط دولت برای این حوزه سخن به میان آورد اما منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا که گینه نیز عضو آن می باشد، زمینه لازم برای تجارت درون قاره و فراتر از آن را با لغو عوارض گمرکی بسیاری از کالاها و محصولات فراهم نموده است.
فرودگاه بین المللی احمد سکوتوره شهر کوناکری
فاقد ایستگاه راه آهن مسافربری
پایانه مسافربری بین المللی از طریق فرودگاه بین المللی احمد سکوتوره صورت می گیرد.
علاوه بر این در مرز با کشورهای همسایه، نیز جابجایی مسافر و بار به صورت زمینی انجام می گیرد.
اروانژ مانی Orange Money
ام تی ان MTN
آربیا Ariba
پلیس 117
آمبولانس 18
آتش نشانی 020-442
ژاندارمری 118