معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مبادلات بازرگانی ایران و اسپانیا در سه ماهه سوم سال 2020

در این گزارش مبادلات تجاری ایران و اسپانیا بر مبنای آمارهای ارائه شده توسط اتاق بازرگانی اسپانیا، در سه ماهه سوم سال 2020 از نظر حجم و ارزش به تفکیک گروه‌های کالایی در دو بخش صادرات و واردات اسپانیا به/از ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

مبادلات بازرگانی اسپانیا در 9 ماهه سال 2020

در این گزارش مبادلات تجاری اسپانیا در 9 ماهه سال 2020 از نظر حجم و ارزش و به تفکیک کشوری در دو بخش صادرات و واردات اسپانیا در 9 ماهه سال 2020 مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش که بر مبنای آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی اسپانیا تهیه شده است، مجموع تجارت خارجی (صادرات و واردات) اسپانیا در 9 ماهه سال 2020 به رقم 387 میلیارد و 907 میلیون و 893 هزار و 800 یورو رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، 68 میلیارد و 737 میلیون و 737 هزاریورو کاهش پیدا نموده است. در این میان، صادرات این کشور 188 میلیارد و401 میلیون و 334 هزار و410یورو و واردات از آن کشور 199 میلیارد و506 میلیون و 559 هزار و 390یورو می‌باشد که نشان دهنده کسری تجاری به میزان 11 میلیارد و 105 میلیون و 224 هزار و 980 یورو می‌باشد.

مبادلات بازرگانی ایران و اسپانیا در ماه آگوست 2020

در این گزارش مبادلات تجاری ایران و اسپانیا در ماه آگوست 2020 از نظر حجم و ارزش و به تفکیک گروه‌های کالایی در دو بخش صادرات و واردات اسپانیا به/از ایران مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش که بر مبنای آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی اسپانیا تهیه شده است، مجموع مبادلات تجاری مستقیم دو کشور در ماه آگوست سال 2020 به رقم 17 میلیون و 397 هزار و 80 یورو رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل کاهش پیدا نموده است. در عین حال، نسبت به ماه جولای سال جاری، 13 میلیون و 350 هزار و 30 یورو کمتر می‌باشد. در این میان، صادرات ایران به اسپانیا 3 میلیون و 939 هزار 390 یورو و واردات از آن کشور 13 میلیون و 457 هزار و 690 یورو می‌باشد که نشان‌دهنده تراز تجاری با رقم 9 میلیون و 518 هزار و 300 یورو به نفع اسپانیا می‌باشد.

صادرات و واردات زعفران اسپانیا در هشت ماهه (ژانویه – آگوست)2020

میزان تجارت جهانی زعفران میلیاردها دلار در سال برآورد می‏شود اما سهم ایران از این میزان درآمد به ‏رغم مقام اول تولید زعفران در جهان بسیار اندک است. چرا که عمده زعفران ایران به ‏صورت فله صادر می‏شود و کشورهای خریدار، زعفران ایران را بسته‏ بندی و در بازار عرضه می‏کنند. کشور اسپانیا بزرگ ترین رقیب ایران در بازار جهانی زعفران بوده و در سال های اخیر با فعالیت های گسترده خود در زمینه بازاریابی، بسته بندی، برند سازی و مدیریت برند توانسته است بخشی از سهم ایران را در بازار جهانی زعفران در تصاحب خود درآورد و باعث کاهش سهم ایران در این بازار شود. گزارش آماری زیر بر اساس آخرین داده‌های منتشره توسط اتاق بازرگانی اسپانیا تهیه شده است. این داده‌ها مربوط به 8 ماهه سال 2020 (ژانویه لغایت آگوست) می‌باشد.

صادرات و واردات زعفران اسپانیا در سه ماهه دوم سال 2020

میزان تجارت جهانی زعفران میلیاردها دلار در سال برآورد می‏شود اما سهم ایران از این میزان درآمد به‏ رغم مقام اول تولید زعفران در جهان بسیار اندک است. چراکه عمده زعفران ایران به‏صورت فله صادر می‏شود و کشورهای خریدار، زعفران ایران را بسته ‏بندی و در بازار عرضه می‏کنند. کشور اسپانیا بزرگترین رقیب ایران در بازار جهانی زعفران بوده و در سال های اخیر با فعالیت های گسترده خود در زمینه بازاریابی، بسته بندی، برند سازی و مدیریت برند توانسته است بخشی از سهم ایران را در بازار جهانی زعفران در تصاحب خود در آورد و باعث کاهش سهم ایران در این بازار شود. گزارش آماری زیر بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط اتاق بازرگانی اسپانیا تهیه شده است. این داده‌ها مربوط به سه ماه دوم سال جاری و در زمان اوج بحران کرونا در این کشور می‌باشد.

مبادلات بازرگانی ایران و اسپانیا در ماه آوریل 2020

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی اسپانیا مبادلات بازرگانی ایران و اسپانیا در ماه آوریل 2020 به شرح زیر است.

مبادلات تجاری ایران و اسپانیا در سه ماهه اول 2020

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی اسپانیا، مجموع مبادلات تجاری دو کشور در سه ماه اول سال 2020 به رقم 65 میلیون و 164 هزار و 20 یورو رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل کاهش پیدا نموده است. در این میان، صادرات ایران به اسپانیا 23 میلیون و 658 هزار 650 یورو و واردات از آن کشور 41 میلیون و 505 هزار و 370 یورو می‌باشد که نشان دهنده تراز تجاری با رقم 17 میلیون و 846 هزار و 720 یورو به نفع اسپانیا می‌باشد.

اقدامات دولت اسپانیا جهت بهبود صنعت گردشگری در این کشور

صنعت گردشگری امروزه به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشورها تبدیل شده و یکی از عمده ترین منابع درآمدی و ارزی آن‌ها به شمار می رود. در این میان، صنعت گردشگری در اسپانیا جایگاه بسیار مهمی داشته و یکی از اصلی ترین ستون‌های اقتصاد این کشور به شمار می رود به گونه ای که 12 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا، در سال 2019 بیش از 80 میلیون گردشگر خارجی از اسپانیا دیدن کردند که رقمی‌بیش از 92 میلیارد یورو برای کشور عایدی به همراه داشت.