برایند جهانیسازی و دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی دیجیتال است که بعنوان یکی از موضوعات مهم قرن بیست و یکم در عرصه گفتگوهای دیپلماتیک، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تغییرات خارقالعاده حوزه ICT و شبکههای اجتماعی، نحوه درک و ارائه دیپلماسی تغییر چشمگیری یافته و کم کم روشها و ابزارهای سنتی مورد استفاده خود را به فراموشی میسپارند. از سوی دیگر، اهمیت دیپلماسی دیجیتال به استفاده از تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT)، اینترنت و شبکههای اجتماعی بازمیگردد که میتوانند بعنوان مبنایی برای تقویت ارتباطات دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، درک بهتر نقش و اهمیت دیپلماسی دیجیتال به امری ضروری مبدل گشته است. متن زیر در پی ارائه آمار و اطلاعات کاربردی در خصوص میزان استفاده از رسانههای اجتماعی در جهان بوده و به صورت مطالعه موردی شاخصهای اندازهگیری دیپلماسی دیجیتال بر روی یکی از شبکههای اجتماعی (توئیتر) در میان کشورهای گروه بیست (G-20) را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش بدنبال پاسخ به پرسشهای زیر است: میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان چگونه است؟ ضریب نفوذ تلفن همراه بعنوان وسیله تسهیل کننده استفاده از شبکههای اجتماعی در جهان چقدر میباشد؟ چه مولفههایی در حوزه شبکههای اجتماعی با رویکرد مطالعه بر روی توئیتر میتواند بعنوان شاخصهای دیپلماسی دیجیتال مورد ارزیابی قرار گیرد؟ استفاده از رسانههای اجتماعی در سراسر جهان رو به افزایش است که بدون شک یکی از محبوب ترین فعالیتهای آنلاینی است که کاربران درگیر آن هستند. در سال 2019 حدود 3.5 میلیارد کاربر رسانههای اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت که تقریباً برابر با 45٪ جمعیت جهان برابر بود. یکی از دلایل استفاده زیاد از رسانههای اجتماعی دسترسی روز افزون به تلفن همراه است که استفاده از رسانههای اجتماعی را سادهتر میکند. اکثر شبکههای اجتماعی بعنوان برنامههای تلفن همراه در دسترس هستند یا برای مرورگرهای موبایل بهینه شدهاند تا دسترسی کاربران به سایتهای مورد علاقه خود را ساده تر کنند.