کشورهای آفریقایی در راستای تنوع بخشی به اقتصاد ملی خود طی یک دهه اخیر اقدام به دایر نمودن نمایشگاههای تجاری – اقتصادی در سطح منطقه ای و بین المللی نموده اند. با توجه به وابستگی اقتصاد و درآمد سرانه کشورهای این قاره به کشاورزی، دامپروری و همچنین بخش شیلات، منابع هیدروکربنی (نفت و گاز) و منابع معدنی، بازیگران این قاره همچون ساحل عاج نیز در تلاش هستند تا با برگزاری نمایشگاههای متعدد در زمینههای اقتصادی، تجاری، ضمن جذب سرمایه گذاریهای خارجی اقدام به پیگیری اهداف متنوعی چون معرفی کالای تولید ملی به تجار خارجی، جذب گردشگر خارجی، ارتقاء جایگاه قدرت نرم کشور در قالب دیپلماسی نمایشگاهی نزد اذهان دیگر ملل نمایند.