معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
آشفتگی جهانی و شوک های عرضه میتواند آسیب پذیری کشورها را در برابر کمبود مواد غذایی افزایش دهد. در گذشته، کشورها اغلب به سیاستهای تجاری محدودکننده برای رفع اختلالات عرضه مواد غذایی متوسل شدهاند. بحران اوکراین و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعدادی از کشورها محدودیت های صادراتی را به اشکال مختلف اعمال کرده اند. با توجه به بالا بودن قیمت مواد غذایی به دلیل اختلالات زنجیره تامین مرتبط با کووید و کاهش تولیدات ناشی از خشکسالی در سال گذشته، تهاجم روسیه به اوکراین در زمان بدی برای بازارهای جهانی مواد غذایی رخ داد. با ادامه جنگ، این احتمال وجود دارد که کمبود مواد غذایی، به ویژه غلات و روغنهای گیاهی، حاد شود و کشورهای بیشتری به محدودیت های تجاری روی بیاورند. چنین اقداماتی به نفع بازارهای داخلی است، اما به ضرر کشورهای واردکننده خالص مواد غذایی است. تجربه گذشته نشان می دهد که این اقدامات تجاری فشار بیشتری بر ذخایر مواد غذایی موجود وارد میکند، قیمت ها را بالا میبرد و به طور بالقوه امنیت غذایی فقرا را تهدید میکند.
سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
اولین شرط برای صادرات به این کشور علامت گذاری و بسته بندی تمام محصولات به زبان عربی است. حضور در بازار عراق مستلزم حضور نمایندگان محلی و ایجاد روابط نزدیک تجاری است. همچنین حضور در بازارهای مرزی میتواند فرصتی برای ملاقات با تجار عراقی و دیده شدن کالاها ایجاد بکنند. بازاریابی در عراق به صبر صادرکنندگان احتیاج دارد زیرا گاهی اوقات چند هفته یا ماه طول میکشد تا روابط تجاری شکل بگیرد. تهیه بروشور و کاتالوگ به زبان عربی با عناصر فرهنگی نیز میتواند تأثیر مثبتی در فروش داشته باشد. گزارش ذیل که برگرفته از تجربه حضور یک بنگاه اقتصادی بخش خصوصی و فعال در حوزه صادرات کالا به عراق می باشد در پی خواهد آمد .
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹