معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مبادلات تجاری مجارستان با کشورهای اروپایی و غیر اروپایی در سال 2021 و 2020

به استناد آمار منتشره در سایت مرکز آمار رسمی مجارستان ، حجم مبادلات تجاری این کشور در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 حدود49 میلیارد دلار افزایش داشته است.

گزارش آماری مبادلات تجاری مجارستان در سال 2020

بر اساس گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان ، آخرین وضعیت آماری مبادلات تجاری مجارستان با سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل ارائه می گردد.

بررسی تطبیقی حجم مبادلات تجاری ایران و مجارستان در نیمه اول 2019 الی نیمه اول 2020

در طی سال های اخیر حجم مبادلات تجاری میان ج.ا.ایران و مجارستان درحال افزایش بوده بطوریکه در سال 2018 میلادی به رقمی‌بیش از 180 میلیون دلار رسید. فروش دو محموله نفتی به مجارستان در افزایش ارزش مبادلات تجاری تاثیر گذار و همین امر باعث گردید تا برای نخستین بار تراز تجاری کشورمان مثبت و میزان صادرات ما به این کشور ( بیش از 136 میلیون دلار) بیش از میزان واردات از مجارستان گردد. با اعمال تحریم های ظالمانه از سوی دولت آمریکا و بازگشت تحریم ها ، طبعاً شرکت های مجاری همانند سایر شرکت های خارجی برای انجام مبادلات تجاری با شرکت های ایرانی جانب احتیاط را رعایت کرده و همین موضوع در کنار عدم تمایل مجارستان برای خرید مجدد نفت از ایران موجب کاهش مبادلات تجاری دوکشور در سال 2019 میلادی و به رقم حدود 42 میلیون دلار گردید. در کنار این عوامل، شیوع ویروس ناشناخته کرونا در اوائل سال 2020 میلادی، نیز بر این روند کاهشی تاثیر گذارد. به دلیل وضع مقررات و پروتکل های سخت بهداشتی و بسته شدن مرزهای کشورهای اروپایی ( زمینی و هوایی) و نیز شرایط دشوار بارگیری در کشورهای مبداء و تخلیه آن درکشورهای مقصد و مشکلات دیگر که همچنان وجود دارد، موجب کاهش حجم مبادلات تجاری بسیاری از کشورها از جمله مجارستان و ج.ا.ایران شده است. با شرح این مختصر ، این گزارش در نظر دارد تا آخرین وضعیت مبادلات تجاری دوکشور در شش ماه اول سال 2020 میلادی را به شرح ذیل ارائه نماید.