معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

گینه کوناکری

مهمترین بنادر فعال و قابل استفاده برای تجار ایرانی:

بندر کوناکری: بندر کوناکری بزرگ‌ترین بندر گینه است که در سواحل جنوبی گینه، در پایتخت و بزرگترین شهر این کشور قرار دارد و به عنوان مرکز مالی، تجاری، فرهنگی و اداری کشور عمل می‌کند. اقتصاد کوناکری حول این بندر می چرخد که دارای امکاناتی برای جابجایی محموله های معمولی، کانتینری، فله و کشتی های ماهیگیری است. کالاهای عمده صادراتی از بندر کوناکری شامل محموله های بوکسیت و آلومینا و فرآورده های دریایی است. عمده وارداتی که در این بندر انجام می شود شامل محصولات صنعتی، سیمان، آرد، شکر و برنج است. سالانه بیش از 850 کشتی باری با حمل به بندر ورود می کنند. این بندر به 3 تأسیسات برای جابجایی کالاهای کانتینری، محموله عمومی و نفت تقسیم می شود. ترمینال کانتینری دارای دو اسکله به طول 260 متر و 330 متر و عمق 11 متر و 13 متر است. حدود 12 هکتار برای نگهداری محموله های کانتینری و از فضای سنگفرش 6 هکتاری برای چیدن کانتینرهای خالی استفاده می شود و دارای تجهیزات بندری کافی مانند 2 دروازه کانتینر، 2 جرثقیل متحرک، 13 دستگاه هیل استکر و 6 لیفتراک است. تسهیلات حمل و نقل عمومی بار: محموله های معمولی بندر در این ترمینال جابجا می شود که طول کل اسکله 830 متر است. از طریق کانال ناوبری جنوبی نزدیک به فانوس دریایی Boulbinet واقع در حوضه بندر که 5000 متر با عمق 10 متر را در بر می گیرد، می توان برای جلوگیری از رسوب گل و لای در ورودی بندر، به این مرکز دسترسی داشت. فانوس دریایی تامارا در 15 کیلومتری این بندر با برد 55 کیلومتری کشتی ها را به راحتی به بندرگاه هدایت می کند. این بندر همچنین خدمات بسیاری مانند تصفیه فاضلاب، ذخیره سازی، فروشگاهی برای خرید تجهیزات تعمیر و کارگاه کوچک ارائه دهنده تعمیر و نگهداری کشتی ارائه می دهد. این تاسیسات شامل اسکله های تعیین شده برای جابجایی محموله های خاص است. دو اسکله به عمق 345 متر و عمق 10 متر جدا از مواد خام مورد استفاده برای تولید، به آلومینا و کلینکر اختصاص داده شده است. دو اسکله با عمق های مختلف 8 و 9 متر و طول های 300 و 190 متر برای جابجایی محموله های عمومی و فله مانند شکر، آرد و برنج استفاده می شود. سه اسکله به طول 395 متر و عمق 10 متر بزرگترین کشتی های فله بر صادرات بوکسیت را بر عهده دارند. بندر کامسار/کاکنده: بندر کامسار در کرانه های اقیانوس اطلس، حدود 14 درصد از تولید و حمل و نقل جهانی بوکسیت را بر عهده دارد. این یکی از بنادر بزرگ گینه است که سالانه بیش از 300 کشتی فله بر و کشتی باری از آن بازدید می کنند. کشتی‌ها می‌توانند از طریق کانال ناوبری گسترده آن با عمق 9 متر وارد بندر کامسار شوند و به اسکله جابجایی بوکسیت منتهی شوند.ترمینال کانتینری: تاسیسات جابجایی کانتینری کامسار یک ترمینال خودمختار است و هدف آن افزایش ظرفیت و بهره وری بندر با ایجاد تسهیلات جدید برای استقرار کشتی های Capesize و Newcastlemax برای صادرات بوکسیت به تاسیسات بزرگ بندری در سراسر جهان و به ویژه چین است. همچنین، این ترمینال با ایجاد 5000 شغل ضمن رونق اقتصاد گینه، زمینه اشتغال طولانی مدت را برای مردم محلی فراهم کرده است. این تاسیسات شامل 2 اسکله است. این بندر به یک معدن بوکسیت نزدیک است، از این رو دولت قصد دارد آنها را با ساخت یک خط راه آهن مستقیم به یکدیگر متصل کند. در سال 2017، این بندر تحت توسعه شرکت ساخت و ساز VINCI قرار گرفت. اسکله معدنی برای جابجایی شناورهای بیشتر به طور همزمان گسترش یافت و کانال ورودی لایروبی شد.

مهمترین گمرکات مرزی و داخلی قابل استفاده برای تجار ایرانی:

مهمترین گمرکات مرزی کشور گینه شامل گمرکات بندری در سواحل اقیانوس اطلس می باشد که در مورد فوق توضیح داده شده است.

مهمترین فرودگاه های تجاری قابل استفاده برای تجار ایرانی:

فرودگاه بین المللی احمد سکو توره، فرودگاهی است که در کوناکری، پایتخت جمهوری گینه در غرب آفریقا به مسافران داخلی و خارجی خدمات می‌دهد. به موازات ساحل جنوبی شبه جزیره کالوم تقریباً پنج کیلومتر از نوک آن است. بزگراه فیدل کاسترو، فرودگاه را به شهر کوناکری متصل می کند. این فرودگاه به دو ترمینال داخلی و بین المللی تقسیم می شود. تعدادی از خطوط هوایی غرب آفریقا، شمال آفریقا و اروپا به کوناکری خدمات رسانی می کنند.

مهمترین ایستگاه های ریلی تجاری قابل استفاده برای تجار ایرانی:

از انجا که کشور گینه تقریبا فاقد خطوط ریلی است و تنها خطوط موجود نیز صرفا توسط شرکت های معدنی تولیدکننده بوکسیت مورد بهره برداری قرار می گیرند، نمی توان به ایستگاه ریلی تجاری خاصی در این کشور اشاره نمود. در این کشور، برای انتقال بوکسیت به ساحل از سه خط راه آهن استفاده می شود.

در حال حاضر سه شرکت راه آهن مختلف در گینه فعال هستند:

--- Chemin de Fer de Guinée (ONCFG)

--- Chemins de Fer de la Compagnie des Bouxites de Guinée and Chemin de Fer de Conakry (CBG)

--- Chemin de Fer Boké.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Guinea

مهمترین کریدورهای حمل و نقل:

در کشور گینه کریدور مواصلاتی قابل ملاحظه ای وجود ندارد

شرکت های بیمه در اختیار برای صادرات کالاهای ایرانی:

فاقد شرکت بازرسی فعال میان دو کشور

شرکت های بازرسی فعال بین دو کشور:

شرکت بیمه در اختیار برای صادرات کالاهای ایرانی در گینه موجود نمی باشد.

خطوط کشتیرانی فعال بین دو کشور:

فاقد خط کشتیرانی مسقیم میان دو کشور

مهمترین شرکت های حمل و نقل و فورواردری فعال بین دو کشور:

اطلاعاتی در این زمینه موجود نمی باشد.

مهمترین شرکت های ترخیص کار فعال برای شرکت های ایرانی:
مشکلات گمرکی موجود در مبادی مرزی در مورد کشورهای همجوار: