معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

سنگال

تعرفه های واردات:

بسته به نوع کالا: 

حقوق گمرکی: 0درصد، 5درصد، 10درصد، 20درصد

عوارض آماری: 1درصد

مالیات همبستگی جامعه: 0.8درصد

عوارض اکوواس: 0.5درصد

حق النشر حمل دریایی: 0.4درصد

عوارض مدرنیزاسیون گمرک: 1.5درصد

نرخ مالیات بر ارزش افزوده(درصد):
18%
کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده:

1) کالاهای اساسی غذایی (برنج، آرد گندم و برخی غلات اساسی، نان، شیر به ویژه شیر غیرفرآوری شده، روغن نباتی و برخی اقلام ضروری سبد خانوار)؛

2) دارو و تجهیزات پزشکی (داروهای ضروری و واکسن‌ها، وسایل جراحی یا بیمارستانی)؛

3) کالاها و خدمات آموزشی؛

4) خدمات بشردوستانه؛

5) بخش کشاورزی و تولید اولیه (بذر، کود، نهاده‌های کشاورزی و برخی ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی)

انواع مالیات و مکانیزم های اجرا:
معافیت های مالیاتی (برای صادر کنندگان و سرمایه گذاران خارجی):
اسناد حمل و موارد مورد نیاز برای واردات:
  • کارت بازرگانی
  • کد مالیاتی
  • پیش اعلام بارنامه
  • اظهارنامه گمرکی
  • فاکتور تجاری
  • گواهی مبدا
الزامات بسته بندی، نشانه گذاری و لیبلینگ:
قوانین ورود موقت کالا:
اقلام ممنوع و یا مشروط واردات:

1) اقلام کاملاً ممنوع الورود به سنگال:

  • مواد مخدر و روانگردان‌ها؛
  • اسلحه و مهمات جنگی؛
  • کالاهای تقلبی یا دارای علامت تجاری جعلی؛
  • مواد منفجره و خطرناک؛
  • محصولات غذایی یا دارویی فاسد، تاریخ گذشته یا غیرمجاز؛
  • کتب، نشریات یا رسانه‌هایی که مغایر نظم عمومی و اخلاق عمومی تشخیص داده شوند؛
  • محصولات حیات وحش در معرض خطر (مطابق کنوانسیون CITES، مثل عاج فیل).

2) اقلام مشروط یا نیازمند مجوز واردات:

  • کالاهای کشاورزی و غذایی؛
  • دارو و مواد شیمیایی؛
  • کالاهای صنعتی و فناورانه؛
  • کالاهای خاص مانند طلا، الماس و سنگ‌های قیمتی، میراث فرهنگی، و خودروهای دسته دوم.
تارنماهای بازاریابی و فروش کالا و خدمات:
  • jumia.sn
  • taftaf.sn
  • orcatrend.com
  • auchan.sn
  • setalmaa.com
  • iphonedakar.com
  • niokobok.com
فهرست تعرفه های ترجیحی اجرا شده با ایران:
مهمترین کانالهای عمده فروشی و خرده فروشی و نحوه تعامل با آنها:

1) مهمترین کانال‌های عمده فروشی در سنگال عبارتند از:

الف) بازارهای عمده سنتی:

  • Marche Sandaga (بازار سانداگا): مرکز بزرگ خرید و فروش عمده پارچه، پوشاک، لوازم خانگی و کالاهای وارداتی؛
  • Marche Kermel (بازار کرمل): قدیمی و معروف برای موادغذایی، ماهی، میوه و سبزی؛
  • Marche Tilene (بازار تیلن): عمده فروشی مواد غذایی، ادویه و کالاهای مصرفی؛
  • Colobane: ویژه‌ی پوشاک و کالاهای دسته دوم یا وارداتی ارزان.

ب) توزیع کنندگان و واردکنندگان بزرگ:

  • CFAO Senegal: یکی از بزرگترین شرکت‌های واردکننده و توزیع کننده (خودرو، دارو، محصولات مصرفی)؛
  • SDV / Bollore Africa Logistics: فعال در لجستیک و واردات کالا؛
  • تامین کنندگان محلی وابسته به برندهای بین‌المللی همچون سوناتل، اورنج، نستله و غیره.

2) مهمترین کانال‌های خرده‌فروشی به شرح ذیل است:

الف) فروشگاه‌های مدرن:

  • Auchan
  • Carrefour
  • Exclusive

ب) فروشگاه‌های محلی و مغازه‌های کوچک (Boutiques)

ج) پلتفرم‌های آنلاین

برای تعامل با عمده‌فروشی‌ها بهتر است از یک نماینده یا شریک تجاری محلی استفاده کنید تا شما را به عمده‌فروش‌ها و واردکنندگان معرفی کند. بیشتر عمده فروش‌ها به صورت نقدی یا پیش پرداخت کار می‌کنند. اعتبارات طولانی مدت در سیستم سنتی رایج نیست. در بازارهایی مثل سانداگا یا کولوبان، ملاقات حضوری و مذاکره مستقیم اهمیت زیادی دارد.

تارنمای شرکت های تبلیغاتی و ترویجی فعال قابل استفاده برای مراجعین ایرانی:
فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای:
  • Auchan
  • carrefour
  • exclusive
  • casino
مجوزهای لازم برای واردات: