معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
جمهوری توگو، کشوری باریک در منطقه غرب آفریقا، از موقعیتی ژئواکونومیک در این منطقه برخوردار است که به واسطه آن نقشی فراتر از وسعت خود ایفا میکند. این کشور از جنوب به خلیج گینه، از غرب به غنا، از شرق به بنین و از شمال به بورکینافاسو محدود میشود. این موقعیت جغرافیایی، به ویژه دسترسی به دریا از طریق بندر لومه، آن را به یک دروازه تجاری حیاتی برای کشورهای محصور در خشکی همسایه خود، یعنی بورکینافاسو، نیجر و مالی، تبدیل کرده است. بندر لومه به عنوان بزرگترین بندر عمیق و مدرن منطقه، نقش یک قطب لجستیکی و ترانزیتی را ایفا میکند و بخش قابل توجهی از درآمدهای این کشور از طریق ارائه خدمات بندری و حمل و نقل تأمین میشود.
ساختار سیاسی و حکومتی:
نظام سیاسی حاکم بر توگو، پس از اصلاحات قانون اساسی در سال ۲۰۲۴، از ریاست جمهوری به یک نظام پارلمانی تغییر یافته است. در این ساختار جدید، قدرت اجرایی اصلی در اختیار رئیس شورای وزیران (نخست وزیر) قرار دارد که توسط مجلس ملی این کشور انتخاب میشود. این سمت در حال حاضر بر عهده فائوره ناسینگبه (Faure Gnassingbé) است که پیش از این رئیس جمهور این کشور بود. مقام ریاست جمهوری در واقع به یک نقش عمدتاً تشریفاتی تبدیل شده و رئیس جمهور توسط نمایندگان پارلمان انتخاب میشود.
از منظر قوانین و مقررات، نظام حقوقی توگو عمدتاً بر پایه سیستم حقوق مدنی فرانسه استوار است و به عنوان عضوی از سازمان هماهنگی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA) و اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA)، قوانین تجاری و اقتصادی خود را تا حد زیادی با استانداردهای منطقه ای هماهنگ کرده است. دولت توگو در سال های اخیر تلاش هایی را برای بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق اصلاحات قانونی و ساده سازی فرآیندهای اداری به انجام رسانده است.
ساختار اقتصادی:
از نظر اقتصادی، توگو کشوری در حال توسعه است که به طور سنتی بر کشاورزی (به ویژه تولید ذرت، پنبه، یام و کاساوا) و استخراج فسفات، که یکی از مهمترین منابع طبیعی و صادراتی آن به شمار میرود، متکی بوده است. با این حال، دولت با تدوین "برنامه توسعه ملی" به دنبال تنوع بخشی به اقتصاد، توسعه زیرساخت ها، و تقویت بخش خدمات، به ویژه در حوزه های مالی و لجستیکی است. در همین راستا، بندر لومه به عنوان نماد این توسعه، برای چهارمین سال متوالی از سال 2021 در فهرست 100 بندر شلوغ جهان از نظر ترافیک کانتینری (بر اساس رتبه بندی نشریه Lloyd's List) قرار گرفته و با کسب رتبه پنجم در میان بنادر آفریقایی و رتبه ۹۳ جهانی در سال ۲۰۲۴، به تنها بندر منطقه جنوب صحرای آفریقا در این رتبه بندی مطرح شده است.
با وجود این پیشرفت ها، اقتصاد توگو همچنان با چالش هایی مواجه است. با این حال، موقعیت توگو به عنوان یک کریدور تجاری، در کنار عضویت فعال در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS)، این پتانسیل را برای این کشور ایجاد کرده است که با تمرکز بر توسعه زیرساخت های ارتباطی و تسهیل تجارت، نقش محوری تری در اقتصاد منطقه ای ایفا نماید و به عنوان یک مرکز خدمات مالی و تجاری در منطقه غرب آفریقا مطرح شود.