معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

شیلی

مهمترین علایق و سلایق فرهنگی:

جمهوری شیلی کشوری اسپانیائی زبان با 19 میلیون و 679 هزار نفر جمعیت واقع در منطقه غرب آمریکای لاتین و در کنار اقیانوس آرام، با توجه به رشد و توسعه پایدار در شاخص هائی همانند توسعه انسانی، رقابت پذیری در تجارت و اقتصاد و رشد درآمد سرانه از جمله کشورهای پیشرو به شمار می رود. جامعه شیلی به لحاظ فرهنگی و سبک زندگی، متشابه با فرهنگ اروپائی و غربی محسوب می گردد. اقوام بومی ماپوچه بعنوان قوم سرخ پوست 9 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. شیلی در سال 1536 میلادی به تصرف اسپانیا درآمد و در بیشتر دوران استعمار، جزء قلمرو نایب السلطنه اسپانیا در پرو بود. این کشور در سال 1818 میلادی با نظام جمهوری مستقل شد و روز 18 سپتامبر همان سال موفق به کسب استقلال از اسپانیا شد. بیشتر جمعیت سانتیاگو پایتخت این کشور از نسل اروپائی سفیدپوست هستند. این شهر با توجه به رشد فزاینده اش از سوی کشورهای دیگر در آمریکای لاتین پذیرای مهاجران از دیگر از کشورهای منطقه است.           

نوع نگرش نسبت به ایران و محصولات ایرانی:

نوع نگرش جامعه شیلی به کشورمان نگاهی آمیخته به پیشینه تاریخی و با فرهنگ غنی ایران است. همواره دو کشوری دارای روابطی سازنده و رو به جلو داشته اند. دیدگاه مقامات دو کشور در سطح کلان، حفظ و توسعه روابط دوجانبه و افزایش سطح همکاریها در ابعاد مختلف است. در بعد اقتصادی و روابط تجاری دوجانبه، فرش ایران اگر چه در جامعه شیلی کالائی مطلوب و پرطرفدار است ولیکن بعنوان کالائی لوکس و گرانبها شناخته می شود چرا که صرفاً قشر مرفه جامعه قادر به خرید آن هستند و عموم مردم از استفاده این نوع از کالا محروم می باشند. دیگر کالاهای ایرانی بمنظور ورود به بازار این کشور، نیازمند ارائه تبلیغات متعارف و به ویژه معرفی محصول به زبان اسپانیائی هستند. پسته و صنایع دستی کشورمان در صورت بازاریابی مناسب می توانند جایگاه خوبی در بازار این کشور کسب نمایند.