معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
1- بندر پوتی: دارای امکان حمل رو - رو کامیون با کشتی و ترانزیت از طریق دریای سیاه به اروپا.
2- بندر باتومی : به منظور حمل بار با کشتی های کوچک به مقصد روسیه و بالعکس
لازم به توضیح است که هزینه های حمل از طریق دریا نسبت به هزینه حمل زمینی در مورد گرجستان بالاتر است.
1- گمرک مرزی پل قرمز در مرز گرجستان با آذربایجان مهمترین مرز و گمرک مرزی ورود و خروج ناوگان حمل و نقلی و ترانزیتی ایران به گرجستان می باشد.
2- مرز کارتساخی-آق داش در مرز گرجستان و ترکیه
3- مرز لاگودخی - مازیم چای در مرز گرجستان و آذربایجان
4- گمرک مرزی ساداخلو در مرز گرجستان و ارمنستان به عنوان چهارمین مرز تردد ناوگان حمل و نقلی ایرانی
فرودگاه تفلیس
در حال حاضر ارتباط ریلی مستقیم میان ایران و گرجستان وجود ندارد اما از طریق راه آهن آذربایجان در مرز آستارا امکان ارسال و دریافت ریلی بار با ایران وجود دارد.
---
در مرزها و گمرکات ورودی گرجستان خدمات بیمه برای پوشش خسارات در قلمرو گرجستان ارائه می گردد.
خط کشتیرانی میان بنادر دو کشور فعال نیست زیرا به جهت بعد مسافت، مسیرهای حمل زمینی کوتاهتر و ارزانتر می باشد.
شرکتهای بسیاری در زمینه حمل و نقل زمینی بار میان دو کشور فعال می باشند
شرکتهای بسیاری در زمینه حمل و نقل زمینی بار و ترخیص میان دو کشور فعال می باشند.
1- رانندگان محترم و شرکتهای حمل و نقل زمینی بایست توجه نمایند که با عنایت سیستم گمرکی گرجستان که سیستم پنجره واحد می باشد و تمامی امور متمرکز و تماما به صورت الکترونیکی است صحت اسناد و تطابق دقیق اسناد اهمیت دارد. برای مثال درج کامل وین کد کامیون در اسناد آن ضروری است و در صورت درج ناقص شماره بدنه و شماره شاسی و وین کد از ورود کامیون جلوگیری می شود چرا که سیستم قادر به ثبت وسیله نخواهد بود.
2- نکته مهم: صحت اسناد محموله و عدم تعارض میان اسناد ارائه شده اهمیت دارد.