معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

چالش های بازار - رومانی

موانع و محدودیت های برجسته طبق نظر فعالین تجاری:

1-11) موانع و محدودیت های برجسته طبق نظر فعالین تجاری

 در حالی که از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2007 تا کنون پیشرفت هایی حاصل شده است، شرکت های رومانی هنوز چالش های مربوط به استقلال و کارآمدی سیستم قضایی، فساد، بروکراسی و بی ثباتی سیاسی را گزارش می دهند. زیرساخت های ضعیف رومانی همچنان بر هزینه های تجاری ، بهره وری ، امنیت عمومی و توانایی این کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی تأثیر منفی می گذارد. ارتباطات این کشور با بقیه زیرساخت های حمل و نقل اتحادیه اروپا هنوز توسعه نیافته است ، که این امر توانایی این کشور را برای به دست آوردن پتانسیل کامل خود برای سرمایه گذاری ، تجارت و گردشگری جدید متوقف می کند.

رومانی عضو "منطقه یورو" نیست، بنابراین پرداخت ها با ارز محلی - لی رومانیایی (RON) انجام می شود. با این حال ، بسیاری از شرکت ها و مصرف کنندگان بدهی به یورو دارند و اکثر اقلام مصرفی بزرگ (به عنوان مثال ، املاک ، خودروها و لوازم اصلی) به یورو قیمت گذاری می شوند. این امر به دلیل افزایش هزینه های معاملاتی و نوسانات نرخ ارز ، ناکارآمدی تجاری ایجاد می کند.

https://www.trade.gov/knowledge-product/romania-market-challenges#:~:text=While%20some%20progress%20has%20been,%2C%20bureaucracy%2C%20and%20political%20instability.

.

چالش های بازار در حوزه واردات کالا:

واردات کالا به رومانی، اگر روندهای بروکراتیک که معمولا توسط نمایندگان کارکشته صورت می گیرد، زمانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد تقریبا فاقد مشکل است. اما کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید از استانداردهای اتحادیه اروپا و یا رومانی برای عرضه در بازار این کشور برخوردار باشند.

چالش های بازار در حوزه فروش کالا و خدمات:

برای ورود به بازار رومانی، سه مدل اساسی وجود دارد.

قرارداد با توزیع کننده: طرف محلی محصول شما را می گیرد و در مجموعه خود در بازار محل به فروش می رساند. این توزیع کنندگان محصول شما را در انبار خود نگه می دارند. این روش برای محصولاتی که به سرعت در چرخه عرضه و تقاضا قرار می گیرند، مانند محصولات کوچک با ارزش کم مناسب است.

تاسیس نمایندگی: طرف محلی که محصول را می فروشد اما انباری برای محصول ندارد. این شخص حقیقی یا حقوقی معمولا برای دریافت کمیسیون فعالیت می کند.   این گزینه برای محصولات با ارزش بالا که دارای متقاضی (سفارش هستند) بهترین است.

فروش مستقیم:  فروش از طریق دفتر خود در ایران و یا رومانی که واجد هزینه هایی است. برای تمام انواع محصولات مفید است اما نیاز به زمان زیادی برای شناسایی بازار است.

در محصولات مختلف اگر به دنبال بازار مداوم برای یک محصول باشید لازم است با یکی از توزیع کنندگان اصلی در ارتباط باشید.

گروه ریسک تجاری-اعتباری کشور:

3

سال:
2021
چالش های بازار در حوزه قوانین مالیاتی، گمرکی و سرمایه گذاری:

چالش وجود ندارد اما لازم است تجار ایرانی حتما در محل نماینده و یا وکیلی را استخدام نمایند تا کلیه اقدامات لازم را با توجه به قوانین محل انجام دهند.

چالش ها در حوزه فرهنگی و سنتی جامعه:

 ورود به بازار سنتی و حتی نیمه مدرن این کشور در ابتدا مشکل است.  لذا شبکه سازی و تجربه فعالیت تجاری در رومانی (که با گذشت زمان حاصل می شود) از ضروریات فعالیت در این کشور به حساب می آید.  

نکته دیگر اینکه مردم رومانی در تجارت کمتر از واژه نه و نمی توانم استفاده می کنند. این امر سبب می شود در برخی مواقع مذاکرات در خصوص یک تجارت بدون گرفتن جوابی مشخص از طرف رومانیایی مدتها به طول بیانجامد. در چنین مواقعی می توان نتیجه گرفت که عدم جدیت و پیگیری طرف رومانیایی به دلیل عدم تمایلش به همکاری و یا تجارت است. 

چالش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت:

بطور کلی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در رومانی چالشی وجود ندارد. اما با توجه به مسائل مختلف ثبت شرکت برای ایرانیان طی سالهای اخیر (از جمله افتتاح حساب بانکی و ...) با مشکلاتی مواجه بوده است.

چالش های حقوقی تجارت بین الملل با کشور:

چالشی گزارش نشده است.