معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

فروش کالا و خدمات - اتیوپی

تعرفه های واردات:

هدف اتیوپی از وضع تعرفه واردات بیش از اینکه حمایت از تولیدات داخلی باشد، کسب درآمد است. به کالاهای وارداتی از بازار مشترک جنوب و شرق آفریقا (کومسا) برای کشورهای عضو بسته به نوع کالا تعرفه از 0 تا 10 درصد تعلق می‎گیرد. براساس موافقت نامه منطقه تجارت آزاد آفریقا تعرفه از 0 تا 35 درصد و بطور متوسط 17 درصد برای کالاهای مختلف اخذ می‎گردد. مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های مستقیم از 10 درصد گرفته برای منسوجات و اکثر کالاها تا 100 درصد برای نوشیدنی های الکلی وارداتی گرفته می‎شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده(درصد):
15%
کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده:

برخی از محصولات و خدمات از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. این خدمات شامل خدمات مالی، خدمات آموزشی و خدمات بهداشتی و درمانی و حمل و نقل است. این موارد عبارتند از: فروش یا اجاره خانه مسکونی که حداقل برای 2 سال مورد استفاده قرار گرفته باشد - خدمات مالی - ارزهای محلی یا خارجی و توزیع یا واردات گارانتی به جز خدمات تحقیقاتی، مدال ها - واردات طلا برای ارائه به بانک مرکزی اتیوپی-خدمات مربوط به امور مذهبی یا معنوی توسط نهادهای مذهبی -خدمات آموزشی ارائه شده توسط موسسات آموزشی و مراقبت از کودک توسط مهد کودک ها -برق، نفت سفید و منابع آب (شامل آب فراوری شده توسط کارخانه ها نیست)-به استثنای خدمات یا هزینه های کمیسیون مختلف، کالاها یا خدماتی که موسسات خدمات پستی طبق اختیارات اعلامیه تاسیس آن ارائه می دهند-خدمات حمل و نقل-پرداخت برای مجوزها-اگر 60٪ از کارکنان از کارافتاده باشند، کالاها و خدمات ارائه شده توسط موسسه استخدام کننده این افراد معلول-کتاب-مواد غذایی-کالاهایی مانند کیسه های بسته بندی پلاستیکی- مواد خیاطی و کودها و موادی که برای ساخت تختخواب‎های پیشگیری از مالاریا استفاده می شود-معاملات ترشیجات، بلوز و محصولات چرمی ساخته شده توسط کارخانه های فرآوری چرم- واردات لباسهای فرآوری شده شیمیایی که برای ساخت تختخواب‎های پیشگیری از مالاریا استفاده می شود-واردات گندم دولتی-روغنهای پالام خوراکی- فروش شیر و نان-دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی -کودهای کشاورزی، مواد شیمیایی، سموم و دانه‎های منتخب -خدمات حقوق بازنشستگی-فروش بلیط هواپیما توسط آژانس های مسافرتی-اینجرا- انتشار و چاپ کتاب-فروش چرم فرآوری شده به کارخانه های کفش توسط کارخانه های فرآوری چرم- تولید اجاق گاز

 

انواع مالیات و مکانیزم های اجرا:

طبقه بندی تعرفه‎ها در اتیوپی، مانند بسیاری از کشورها، بر اساس سیستم کد بین المللی کالاها  (HS) است. دفترچه تعرفه ملی، نرخ عوارض و مالیات اعمال شده بر روی هر کالای وارداتی را مشخص می کند. ساختار این کتاب در دو برنامه (1 و 2) و نرخ تعرفه COMESA است. این دو برنامه به واردکننده این امکان را می دهد که بسته به هدف مورد نظر برای واردات، نرخ عوارض گمرکی متفاوت را برای کالای وارداتی مشابه اعمال کند. نرخ تعرفه COMESA تعرفه ترجیحی است که برای کالاهای با منشاء کشورهای عضو COMESA اعمال می شود. شماره های طبقه بندی تعرفه را می توان با مراجعه به دفترچه تعرفه، جستجوی آنلاین کد در وب سایت ERCA (اداره گمرک اتیوپی)، به آدرس https://customs.erca.gov.et/trade بدست آورد. نرخ عوارض گمرکی کالاهای وارداتی از 5٪ تا 35٪ است.

معافیت های مالیاتی (برای صادر کنندگان و سرمایه گذاران خارجی):

دولت اتیوپی مشوق‎های وارداتی بدون عوارض را برای سرمایه‎گذاران در بخش‎های خاص، به ویژه برای بخش‎هایی که در منطقه صنعتی قرار دارند و قصد صادرات کالا و تولید ارز خارجی را دارند، ارائه می‎دهد. 

اسناد حمل و موارد مورد نیاز برای واردات:

برای واردات به اتیوپی نیاز به مدارک ذیل است :

توافق نامه یا قرارداد مربوطه- مجوز بانکی -بارنامه یا بارنامه مسیر هوایی -گواهی مبدا- فاکتورهای تجاری -اظهارنامه واردات گمرک - مجوز ارز خارجی - مجوز واردات- گواهی بیمه- لیست بسته بندی - شناسه شماره مالیاتی (TIN)- کلین ریپورت قبل از حمل و نقل - سند حمل و نقل - گواهی مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده).

داروها، لوازم پزشکی و تجهیزات پزشکی باید در سازمان غذا و داروی اتیوپی (EFDA) ثبت شوند. برای مواد غذایی و داروهای فرآوری شده نیز گواهی آنالیز (COA) لازم است. برای برخی از موارد بسته به نوع آنها، ممکن است نیاز به مجوزهای نهادهای خاصی لازم باشد. گیاهان یا فرآورده‎های گیاهی، از جمله بذر، نهاده‎های کشاورزی مانند مواد شیمیایی، سموم دفع آفات و کودها نمی‎توانند به اتیوپی وارد شوند، مگر اینکه ثبت شده و مجوز وزارت کشاورزی برای واردات را بطور صحیح اخذ کرده باشند.

الزامات بسته بندی، نشانه گذاری و لیبلینگ:

علائم حمل و نقل و برچسب گذاری در تمام کالاهای وارداتی الزامی است و باید در تمام اسناد یکسان باشد. کلیه کالاهای وارداتی باید شامل اطلاعات مربوط به محصول مانند تاریخ انقضا محصول، نام شرکت تولید کننده و نام محصول باشد. آژانس استاندارد اتیوپی بر این الزامات نظارت می کند.

قوانین ورود موقت کالا:

امکانات ذخیره‎سازی در انبار برای دوره‎های حداکثر 60 روزه در دسترس است. برای مواردی که به طور موقت وارد کشور می‎شوند، یک وثیقه بیمه باید به گمرک ارائه شود. برای موارد گارانتی و غیر ضمانتی که برای تعمیر وارد اتیوپی می شوند، تعرفه هایی برای هزینه تعمیر یا ارزش افزوده محصول پرداخت می شود.

اقلام ممنوع و یا مشروط واردات:

وزارت صنعت و تجارت اتیوپی ار اختیار محدود سازی صادرات و واردات برخوردار است. محدودیت واردات برخی از محصولات که با کالاهای تولید داخل رقابت می‎کنند وجود دارد. واردات کالاهای زیر به اتیوپی ممنوع است:

لباس دست دوم.

سایر موارد نیز ممکن است برای واردات به مجوز خاصی نیاز داشته باشند. بعنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد: اسلحه و مهماتی که ممنوعیت واردات دارند، مگر در مواردی که از طرف وزارت دفاع اجازه داده شود. تجهیزات خاص مخابراتی قبل از وارد کردن نیاز به مجوز توسط شرکت مخابرات اتیوپی دارند

واردات تجهیزات پزشکی مرمت شده برای فروش در کشور مجاز نیست. واردات فقط در صورت استفاده توسط وارد کننده مجاز است و امکان فروش مجدد ندارد.

کالاهایی با ماهیت و کمیت تجاری که از طریق سازوکارهای رسمی پرداخت بانکی وارد نمی شوند.

تارنماهای بازاریابی و فروش کالا و خدمات:
فهرست تعرفه های ترجیحی اجرا شده با ایران:

هیچ تعرفه ترجیحی به روز شده‎ای با ایران اجرایی نشده است.

مهمترین کانالهای عمده فروشی و خرده فروشی و نحوه تعامل با آنها:

بیشترین توزیع کالا در اتیوپی، به ویژه در شهرهای ایالت‎ها، از طریق ترتیبات تجاری غیررسمی انجام می شود. به عنوان مثال پس از ترخیص کالا از گمرک، بسیاری از کالاها در بزرگترین بازار آزاد آدیس آبابا و آفریقا یعنی مرکاتو به عمده فروشان فروخته می‎شوند و سپس میان خرده‎فروشان و فروشندگان کوچک توزیع می‎شوند. بطور کلی داشتن یک شریک محلی ضروری است، زیرا انجام تجارت در برخی از بخش‎ها کاملاً مختص و انحصاری آنان است.

تارنمای شرکت های تبلیغاتی و ترویجی فعال قابل استفاده برای مراجعین ایرانی:

تبلیغات و تبلیغات تجاری در بازار اتیوپی مهم است. رسانه های جمعی دولتی (رادیو ، تلویزیون و روزنامه ها) و مجلات خصوصی، ایستگاه‎های تلویزیونی ماهواره‎ای، روزنامه‎ها، ایستگاه‎های رادیویی و بیلبوردها عمده‎ترین ابزار تبلیغات هستند. سالانه اتاق بازرگانی آدیس آبابا چندین نمایشگاه تجاری بین المللی در اتیوپی برگزار می‎کند. این رویدادها بسیاری از غرفه داران چینی، هندی، اروپایی و محلی را به خود جلب می کند. در این رابطه بهتر است به وب سایت اتاق بازرگانی آدیس آبابا و اتیوپی به آدرس های ذیل مراجعه شود:

http://addischamber.com/

http://www.ethiopianchamber.com

آژانس های تبلیغاتی:

B.T. Digital Advert 
Addis Ababa, Ethiopia 
Tel: +251-11-663-1717 
Fax: +251-11-662-6545 
Email: btta@ethionet.et 

Flawless Events
Addis Ababa, Ethiopia
Tel: +251-11-6186915
E-mail: info@flawlessevents.net
http://www.flawlessevent.net

Lion Advertising and Public Relations Organizations
P.O. Box 5372                                   
Addis Ababa, Ethiopia                               
Tel: +251-11-552-7835 / 552-7836                
Fax: +251-11-551-2499    

فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای:

با رشد سریع اقتصاد، شهرنشینی و جمعیت، فروشگاه های بزرگ، بازارهای خرده فروشی و زنجیره ای افزایش قابل توجهی داشته اند. سوپرمارکت‎های: Shoa، Fantu،Safeway ،Friendship ، Bambis ، All-Mart ، Novis و Loyal  بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای اتیوپی هستند.

مجوزهای لازم برای واردات:

مجوز واردات / مجوز سرمایه گذاری- شماره شناسایی مالیاتی (TIN)- سایر اسناد مورد نیاز برای تأیید ارز خارجی- تصویب ارز خارجی -گواهی بیمه - مجوز تنظیم مقررات (برای کالاهایی که نیاز به مجوز قبل از واردات دارند) و گواهی مالکیت از کشور محل خرید (برای وسایل نقلیه دست دوم)- تأیید قیمت اصلی (برای کالاهای دست دوم) -معافیت کتبی (در صورت حمل توسط کشتی خارجی) -تعهد نامه برای ورود کالا (در صورت پیش پرداخت).