معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تحلیل فرهنگی-اجتماعی - کره جنوبی

مهمترین علایق و سلایق فرهنگی:

آداب و رسوم فرهنگ کار تجاری در کره جنوبی

 

فرهنگ؛ معلم نامرئی ما

فرهنگ به ما می آموزد که چگونه فکر کنیم، احساس کنیم، باور کنیم و ارزش قائل شویم. هر جامعه ای فرهنگ خاص خود را دارد که به ما می گویند:

  • به چه چیزهایی باید توجه کنیم؛
  • چه نکاتی را باید نادیده بگیریم؛
  • چه چیزی درست است؛
  • مشکل چیست؛
  • چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

فرهنگ صریح: با حواس 5 گانه قابل درک است

فرهنگ ضمنی: غیرقابل مشاهده، ریشه در ارزش ها، تاریخ و جغرافیا دارد.

کره از کشورهایی است که الگوی فرهنگی جمعی دارد.

ایجاد ارتباط صحیح

  • کره ای ها برای فروتنی در تعامل با دیگران ارزش قائل هستند.
  • استفاده از «بله» اغلب به جای «موافقم» به معنای «می‌فهمم» است.
  • تواضع و فروتنی اغلب به احترام دیگران منجر می شود.
  • مکث و سکوت برای تامل کوتاه در باره موضوعات مورد بحث در جلسه، اغلب اتفاق می افتد.
  • وقفه در جلسات به ندرت اتفاق می افتد.
  • فضای جلسه از جمله ارتباط غیرکلامی، چیدمان صندلی، رعایت آداب و رسوم مهم و نشانه احترام است.

راه دستیابی به موفقیت در کره جنوبی

تسلط بر آداب تجارت کره جنوبی یک مهارت ضروری برای هر کسی است که به دنبال موفقیت در این کشور است. با درک و احترام به نکات ظریف وقت شناسی، سلسله مراتب، تبریک، کارت ویزیت، هدیه دادن و آداب غذاخوری، حساسیت فرهنگی را نشان خواهید داد و پایه ای محکم برای روابط تجاری معنادار و سازنده ایجاد خواهید کرد.

سرمایه گذاری در ایجاد و تقویت روابط برای موفقیت در کره جنوبی بسیار مهم است. اعتبار حاصل از این شبکه ارتباطی می تواند بسیاری از جنبه های روابط تجاری از جمله دسترسی به اعتبار، بهبود سطح همکاری ها و تنظیم قرارداد را تعیین کند. سرمایه گذاری در روابط تجاری اغلب مستلزم صرف زمان زیاد با تاکید شدید بر وفاداری و قابل اعتماد بودن است. کسب و کارهای ایرانی همچنین باید به صراحت تاثیر سن، جنسیت، تحصیلات و وضعیت تاهل را بر شکل گیری روابط شخصی و تجاری در کره در نظر بگیرند. به عنوان مثال، افراد جوان اغلب از فرآیندهای تصمیم‌گیری کنار گذاشته می‌شوند.

راه های تقویت روابط

روابط در کره بیشتر اعتماد محور و شخصی هستند. ایجاد رابطه مستلزم بازدیدهای مکرر، ارتباطات تقریباً روزانه و معاشرت زیاد است. برای تقویت روابط و ایجاد اعتماد به تلاش آگاهانه نیاز است. هنگام خطاب به کسی، از عنوان یا موقعیت او و سپس از نام خانوادگی او استفاده کنید. رسمی رفتار نمائید و از عناوین مناسب استفاده کنید. با وجود اینکه اکثر معاملات تجاری به زبان انگلیسی انجام می‌شوند، هنوز هم ایده خوبی است که برخی از عبارات و کلمات تجاری اصلی کره‌ای را یاد بگیرید تا به میزبان خود احترام بگذارید.

  • اعزام مدیران ارشد

پس از راه‌اندازی کسب‌وکارتان، برای حفظ روابط مثبت، باید بالاترین مقام اجرایی سازمان یا شرکت را به کره بفرستید. اگر ارشدترین فرد در دسترس نباشد، یا تخصص خاص مورد نیاز برای کسب و کار در حال انجام را ندارد، ممکن است به فردی که بیشترین دانش را در مورد مسائل مربوطه دارد، عنوانی با موقعیت بالا بدهید.

  • احترام به سن و موقعیت

اینها در فرهنگ کره بسیار مهم هستند و سلسله مراتب بر تمام جنبه های تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد. جامعه کره تاکید زیادی بر سلسله مراتب و احترام به مقام ارشد دارد. هنگام احوال پرسی با گروهی از کره ای ها، ابتدا با ارشدترین مقام و سپس با مسن ترین فرد جلسه احوال پرسی کنید. معمولاً فردی که بالاترین رتبه را دارد ابتدا وارد اتاق می شود، بنابراین تشخیص آن آسان است.

  • انعطاف پذیر بودن

ثبات در روابط کلید موفقیت است. مستندسازی کامل و مختصر توافقات به منظور انعکاس نیازها و انتظارات هر دو طرف به جلوگیری از مشکلات آینده کمک خواهد کرد. شرکای کره ای را از تغییرات پرسنل کلیدی مطلع کنید. 

  • دانش عمومی از کره

دانش عمومی اولیه از کشور کره می تواند به برقراری ارتباط فوری با یک مخاطب جدید و ایجاد رابطه به شما کمک کند. نشان دادن اطلاعاتی که در مورد جغرافیا و تاریخ کشور می‌دانید، میزبانان شما را خوشحال می‌کند و ممکن است آن‌ها را برای برقراری ارتباط بازتر از آنچه در غیر این صورت انجام می‌دهند، باز کند. انجام برخی از سفرهای دور کره ممکن است در این زمینه به شما کمک کند.

  • وقت شناسی

وقت شناسی به عنوان نشانه ای از حرفه ای بودن و احترام در کره جنوبی تلقی می شود. رسیدن به موقع یا حتی زودتر از موعد به جلسات کاری کمک زیادی به ایجاد یک برداشت مثبت می کند. حتی چند دقیقه تاخیر می تواند به عنوان عدم تعهد یا علاقه به کسب و کار مورد نظر تعبیر شود. با برنامه ریزی قبلی و تلاش برای رسیدن 10 تا 15 دقیقه زودتر در جلسات، از دیر رسیدن به جلسات اجتناب نمائید.

احوال پرسی نقش اساسی در تعاملات تجاری کره جنوبی دارد. یک دست دادن محکم با تعظیم جزئی روشی محترمانه برای خوشامدگویی به همکاران و شرکای تجاری کره جنوبی است. برای آشنایان معمولی، تکان دادن کوتاه سر مناسب است، در حالی که برای مافوق، تعظیم بیشتر احترام زیادی دارد.

  • هدیه دادن

هدیه دادن یک روش رایج در فرهنگ تجارت کره جنوبی است و به معنای احترام و قدردانی است. هدایای با کیفیت و ساخت کشور شما بهترین هدیه هستند. از تقدیم هدایای بیش از حد گران قیمت خودداری کنید، زیرا اگر گیرنده نتواند به طور مشابه آن را جبران کند، ممکن است بی‌ملاحظه تلقی شود. هدیه را با کاغذ قرمز یا زرد بپیچید، زیرا این رنگ‌ها نشان دهنده وفاداری هستند. هدیه را با دو دست تقدیم کنید. از دادن هدایا در مجموعه های چهارتایی خودداری کنید، زیرا این تعداد به معنای مرگ تلقی می شود.

آداب جلسات کاری

  • آماده سازی، ورود و احوال پرسی
  • وقت شناس باشید و قبل از قرار ملاقات یا جلسه مشترک، در محل حاضر شوید.
  • با هرکسی که قوانین آداب احوال پرسی را رعایت می کند، احوال پرسی کنید.
  • تعویض کارت ویزیت بعد از مراسم احوال پرسی. کارت خود را با دست راست یا با هر دو دست ارائه دهید. پس از دریافت کارت ویزیت، کمی وقت بگذارید و آن را بخوانید و علاقه خود را نشان دهید. هرگز آن را بلافاصله کنار نگذارید. در عوض، در طول جلسه آن را روی میز مقابل خود قرار دهید. این عمل نشان دهنده احترام به شخص و موقعیت اوست. داشتن کارت‌های ویزیت که ترجمه‌های کره‌ای را نیز ارائه می‌دهند، مهم است.
  • نشستن
  • صندلی ها اغلب بر اساس سلسله مراتب مرتب می شوند. مسن‌ترین فرد معمولاً در سر میز می‌نشیند و دیگران به ترتیب سلسله مراتب می‌نشینند.
  • منتظر بمانید تا به صندلی خود هدایت شوید و تا زمانی که ارشدترین فرد این کار را نکند، ننشینید.
  • افتتاحیه
  • ارشد ترین فرد معمولاً جلسه را هدایت می کند و در زمان مناسب ادامه بحث را به طرف های مناسب واگذار می کند.
  • مذاکرات
  • از پر کردن لحظه‌های سکوت دوره‌ای خودداری کنید، زیرا معمولاً این زمان‌ها برای تأمل در مورد آنچه گفته شد، است.
  • به نشانه های غیرکلامی توجه کنید، زیرا آنها در ارتباطات کره جنوبی معنی را منتقل می کنند. تکان دادن سر یا مکث متفکرانه می تواند به اندازه کلمات گفتاری وزن داشته باشد.
  • عدم اعتراض یا انتقاد لزوماً نشان دهنده موافقت در یک جلسه نیست. بنابراین نتیجه گیری خود را بر اساس پاسخ هایی که واضح نیستند، قرار ندهید، بلکه معانی را با پرسیدن سؤالات باز  تشریح کنید.

نتیجه گیری و پیگیری

  • هر آنچه در جلسه بر سر آن توافق شد را به صورت کتبی پس از آن تکرار کنید.
  • تصمیمات اغلب بر اساس اجماع و نظرات اعضای ارشد گرفته می شود، بنابراین صبور باشید و در بحث عجله نکنید. از تقابل یا فشار برای تصمیم گیری های فوری خودداری کنید، زیرا این امر می تواند به عنوان بی احترامی تلقی شود.
  • پاسخ ها و تصمیمات اغلب در عرض یک روز پس از پیشنهاد ارائه می شود. منطقی است که یک هفته بدون تماس با یک کره ای را به عنوان نشانه ای برای پایان پروژه تفسیر کنیم.
  • از فرصتی که برای دیدار و گفتگو در اختیار ما قرار دادید متشکرم. با تعظیم کوتاه و دست دادن رسمی خداحافظی کنید.
  • اتاق جلسه را به ترتیب سلسله مراتب معکوس و به دنبال ارشدترین فرد ترک کنید.
  • پس از جلسه، مرسوم است که یک ایمیل یا نامه رسمی تشکر برای ابراز قدردانی از جلسه و تکرار نکات کلیدی یا موارد اقدام ارسال شود.

ملاحظات: مواردی که هنگام تجارت در کره جنوبی باید از آن اجتناب کنید

  • فرهنگ کسب و کار کره (و جامعه کره به طور کلی) بسیار سلسله مراتبی است و مدیریت پدرانه است زیرا وضعیت با سن، موقعیت و ارتباطات تعیین می شود. از نحوه هدایت این ساختار چند لایه آگاه باشید، تشخیص دهید چه کسی برتر از شماست و احترام مناسب را به آنها نشان دهید. حتی ممکن است همتای کره ای شما از سن شما بپرسد که از بین شما چه کسی بزرگتر است. از مخاطب قرار دادن افراد با رتبه یا سن بالاتر با نام کوچک خودداری کنید،
  • از انجام کارهای رسمی مانند احوال پرسی و تبادل کارت ویزیت غفلت نکنید و عجله نکنید. این فرآیندها در کره جنوبی برای فرهنگ کسب و کار مهم هستند و نادیده گرفتن آن بی احترامی و بی ادبی خواهد بود.
  • کره ای ها در جریان مذاکرات برای تامل اغلب چند لحظه مکث می کنند. سعی نکنید با صحبت کردن مکث آنها را به پایان برسانید. در عوض، بهتر است به نشانه‌های غیرکلامی توجه کنید، زیرا می‌توانند به اندازه کلمات گفتاری معنا را منتقل کنند.
  • کره ای ها سازگار و نوآور هستند، اغلب آماده پذیرش رویکردهای مختلف و انعطاف پذیر برای تغییر وضعیت در مراحل نهایی مذاکرات هستند. از خلاقیت و تمایل آنها برای آزمایش چیزهای جدید قدردانی کنید زیرا ریسک ها و ابتکارات آنها اغلب نتیجه می دهد.
  • به طور کلی دسترسی به کره ای ها و انجام تجارت با آنها آسان است. بنابراین، اگر متوجه شدید که تماس با شریک تجاری کره‌ای‌تان سخت‌تر شده است، احتمالاً یا به آنها بی‌احترامی کرده‌اید یا دیگر علاقه‌ای به تجارت با شما ندارند.
  • کسب‌وکارهای کره جنوبی گاهی اوقات در داخل شرکت‌های تجاری بسیار بزرگ به نام «چِبول-Chaebol» سازمان‌دهی می‌شوند. اینها شرکت هایی هستند که توسط یک خانواده از یک سلسله خانوادگی کنترل می شوند. در سال 2011، سهم ده تا از بزرگ ترین Chaebol از تولید ناخالص داخلی کره جنوبی بیش از 76.5٪ بود.
  • به دلیل طولانی بودن دوره تحصیلات عالی برای بسیاری از کره ای ها (و همچنین 2-3 سال خدمت اجباری سربازی)، فارغ التحصیلان اغلب ابتدا در سنین بالاتر وارد نیروی کار کره می شوند. میانگین سنی مردان 33.2 سال و برای زنان 28.6 سال است. 

 

نوع نگرش نسبت به ایران و محصولات ایرانی: