معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی اکوادور و پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور و پرو درهفته اول آذر ماه 1404 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خرید بخشی از سهام فرودگاه کیتو توسط یک شرکت مکزیکی

گروه فرودگاهی جنوب شرقی مکزیک " آسور" (ASUR) با امضای توافقی جدید، سهام شرکت برزیلی موتیوا را در 20 فرودگاه، از جمله فرودگاه بین‌المللی ماریسکال سوکره کیتو، خریداری می‌کند. موتیوا 46.5 درصد از سهام شرکت «کیپورت» را در اختیار دارد که مسئولیت بهره‌برداری از فرودگاه کیتو را بر عهده دارد. سایرسهامداران کیپورت عبارتند از مجموعه فرودگاهی اودینسا_مک‌کواری با 46.5 درصد و شرکتHas Development  با 7 درصد. موتیوا علاوه بر کیتو، در یک فرودگاه کاستاریکا، یک فرودگاه کوراسائو و 17 فرودگاه  برزیل نیز سهام‌دار است و این سهم‌ها نیز به آسور منتقل خواهد شد. در مجموع، سالانه بیش از 40 میلیون مسافر از این 20 فرودگاه جابجا می‌شوند. آسور نیز هم‌ اکنون 16 فرودگاه در مکزیک، کلمبیا و پورتوریکو را اداره می‌کند و با این خرید، حضور خود را در بازار هوانوردی آمریکای لاتین گسترش می‌دهد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو  اکوادور، 21 نوامبر 2025

پیشنهاد شرکت چینی برای جبران خسارات نیروگاه برق آبی اکوادور

 دولت اکوادور اعلام کرد که در حال نهایی‌کردن مذاکرات با شرکت چینی پاورچاینا برای واگذاری عملیات نگهداری بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی کشور، کوکا کودو سینکلر، تا پایان نوامبر 2025 است. پاورچاینا خواهان قرارداد 20 ساله است و وزارت انرژی بر سر ارزش قرارداد در حال مذاکره است. طبق توافق اولیه، اکوادور در ازای ایرادهای ساختمانی نیروگاه، 400 میلیون دلار دریافت خواهد کرد که شامل 200 میلیون دلار نقد و 200 میلیون دلار«اعتبار مالی». با این حال، وزارت انرژی تأکید کرده که این قرارداد مسئولیت خطر «فرسایش برگشتی» رودخانه کوکا را شامل نمی‌شود؛ پدیده‌ای کم‌سابقه که از سال 2020 تاکنون به تأسیسات نیروگاه نزدیک شده و می‌تواند بهره‌برداری آن را مختل کند. اکوادور و پاورچاینا تلاش دارند اختلاف چندساله خود را که به‌دلیل بیش از 7600 ترک ریز در بخش‌های حیاتی نیروگاه آغاز شد، با توافقی دوستانه حل‌وفصل کنند. این ریزترک‌ها که در تجهیزات اصلی کاهش فشار آب ایجاد شده، بارها تعمیر شده اما دوباره ظاهر گردیده. به گفته نهادهای نظارتی این ترک ها  ممکن است به دلیل استفاده از مواد نامناسب باشد. اکوادور مدت هاست برای جبران بخشی از خسارت‌ها، یک پرونده داوری بین‌المللی با درخواست حداقل 580 میلیون دلار غرامت مطرح کرده است. وزارت انرژی می‌گوید این روند تا پایان مذاکرات متوقف نخواهد شد و دستیابی به توافق 400 میلیون دلاری را دستاوردی مثبت می‌داند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، 21 نوامبر 2025

مناقصه سرمایه‌گذاری در سه میدان نفتی اکوادور

 دولت اکوادور دور سوم مزایده نفتی موسوم به «اینترکامپوس» (در مناطق میان میدان‌های فعال نفتی) را شروع کرد. این مناقصه شامل سه میدان نفتی تته سور، لومباکی و پانیاکو نورث در استان سوکومبیوس است. به گفته معاون وزیر در بخش حامل های انرژی، حداقل سرمایه‌گذاری مورد انتظار برای مرحله اکتشاف 113 میلیون دلار و کل سرمایه‌گذاری احتمالی با در نظر گرفتن توسعه میادین تا 360 میلیون دلار برآورد می‌شود. مقام‌های دولتی اعلام کردند این پروژه‌ها می‌توانند تولید نفت کشور را روزانه بین 9900 تا 12 هزار بشکه افزایش دهند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، 22 نوامبر 2025

لایحه بودجه سال 2026 برای تصویب به صحن علنی مجلس رفت

 کمیسیون اقتصادی مجلس ملی اکوادور لایحه بودجه عمومی‌کشور برای سال مالی 2026 با رقم 46 میلیارد و 255 میلیون دلار را با گزارش مثبت برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع داد. براساس لایحه بودجه، قیمت متوسط هر بشکه نفت در سال آینده 53.5 دلار و تولید نفت 165.5 میلیون بشکه پیش‌بینی شده است. بودجه پیشنهادی شامل درآمدهای مالیاتی و عوارض به میزان 21 میلیارد و 679 میلیون دلار و درآمدهای سرمایه‌ای از جمله انتقال‌ها، کمک‌ها و فروش دارایی‌ها 8 میلیارد و 470 میلیون دلار است. کسری بودجه برای سال 2026 بیش از 5 میلیارد و 413 میلیون دلار پیش‌بینی شده. کمیسیون مذکور همچنین تأکید کرده که هر درآمد اضافی باید صرف بخش‌های سلامت، آموزش و تأمین اجتماعی شود. در جریان بررسی، نمایندگان جریان اصلاحات اکوادور به کاهش بودجه برخی نهادهای حمایتی از زنان انتقاد کردند، اما کمیسیون اعلام کرد که 17 کارشناس و مقام دولتی برای توضیح بودجه حضور داشته‌اند. گزارش با شش رأی موافق اعضای جریان حاکم تصویب شد و چهار نماینده اپوزیسیون رأی مخالف دادند.

منبع: لاس پدریمیسیاس اکوادور 24 نوامبر 2025

آغاز فعالیت معادن جدید اکوادور در سال 2026

          سال 2026 برای بخش معدن اکوادور اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت، زیرا دولت برنامه‌ریزی کرده که نقشه‌های حدنگاری شده معدنی را ارائه کند تا امکان واگذاری مجوزهای اکتشاف و استخراج معادن به مقیاس بزرگ فراهم شود. شایان ذکر است که ارائه نقشه‌های حدنگاری شده معدنی اکوادور از سال 2018 متوقف شده بود و روند ارائه مجدد آن به‌تدریج ابتدا برای معادن کوچک غیر فلزی و سپس معادن کوچک و متوسط فلزی تا رسیدن به مقیاس بزرگ انجام خواهد شد. با این حال، کارشناسان نسبت به مشکلاتی مانند درخواست‌های مسکوت قدیمی، بی‌نظمی در روند واگذاری و احتمال سوءاستفاده معدنکاران غیرمجاز هشدار داده‌اند. در سال 2026 چند معدن مهم به مرحله ساخت یا بهره‌برداری می‌رسند. بر این اساس، معدن کوریپامبا دوم در استان بولیوار برای استخراج مس، طلا و نقره آماده می‌شود و پروژه معدن لاپلاتا در استان کوتاپاکسی نیز پس از دریافت مجوزهای محیط‌زیستی شروع خواهد شد. همچنین معدن عظیم کانگرخوس در استان ال اورو که ذخایر طلای آن بیش از دو برابر معدن قبلی فروتا دل نورته(یکی از دو معدن بزرگ اکوادور)است، مرحله ساخت را آغاز خواهد کرد. یکی از چالش‌های بزرگ بخش معدن در سال 2026، جابجایی جمعیت روستایی سانتا سسیلیا در پروژه معدن کاسکابل در استان ایمبابورا است که شامل 304 نفر می‌شود و برای آغاز استخراج مس باید به مکان دیگری منتقل شوند. دولت همچنین قصد دارد با اصلاحات مالیاتی و قوانین معدنی، درآمدهای خود از بخش معدن را افزایش دهد و پروژه‌های جدید نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهند داشت.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، 24 نوامبر 2025

حذف تعرفه برخی از اقلام صادراتی پرو به آمریکا

 انجمن صادرکنندگان پرو (آدکس) از اقدام دولت آمریکا در معافیت 79 محصول کشاورزی این کشور از طرح تعرفه متقابل استقبال کرد. اقدام اخیر دولت آمریکا، 11.7 درصد از محصولات صادراتی پرو به مقصد آن کشور را شامل می‌شود. به گفته مرکز تحقیقات اقتصادی و تجارت جهانی انجمن صادرکنندگان پرو؛ اعمال تعرفه‌های تجاری دولت آمریکا بر این 79 محصول کشاورزی در سال 2024 هزینه ای بالغ بر 1 میلیارد و 126 میلیون دلار بر صادرکنندگان پرویی تحمیل کرده. از عمده ترین این محصولات می‌توان به قهوه، آوکادو، کره و روغن کاکائو، انبه و زنجبیل اشاره کرد.

منبع: روزنامه ال پروانو،‌ 21 نوامبر 2025

اثرات اقتصادی برگزاری فینال جام لیبرتادورس در لیما

مسابقه نهایی جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی با هماهنگی کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (کونمبول)‌ روز 29 نوامبر در شهر لیما، پایتخت پرو برگزار می‌شود. طبق پیش بینی وزارت تجارت خارجی و گردشگری پرو (مینسِتور) 50 هزار گردشگر خارجی برای دیدن فینال جام لیبرتادورس به این کشور سفر می‌کنند. برآورد می‌شود که هر گردشگر خارجی بطور متوسط هزار دلار طی 3 روز و 4 شب اقامت در پرو هزینه کند. در سال 2019 نیز پرو میزبان مسابقه فینال لیبرتادورس بود که در آن زمان میانگین هزینه هر گردشگر خارجی طی اقامت چند روزه در پرو 794 دلار برآورد شده بود. در آن سال 40 هزار گردشگر به پرو سفر کردند و این رویداد ورزشی از لحاظ اقتصادی 62 میلیون دلار برای این کشور ارزآوری به همراه داشت. پیش بینی می‌شود برگزاری این فینال حدود 73 میلیون دلار نصیب پرو کند. 

منبع: روزنامه ال پروانو،‌ 21 نوامبر 2025

تخصیص 109 میلیون سل برای مقابله با اثرات بلایای طبیعی

 وزارت اقتصاد و دارایی پرو اعلام کرد که مجوز اعطای 109 میلیون و 170 هزار سل (29 میلیون و 505 هزار دلار) را به دولت های مناطق مختلف و 72 شهرداری برای تامین مالی 117 طرح ضروری جهت مقابله با اثرات زیانبار بلایای طبیعی احتمالی صادر کرده است. دولت پرو با صدور یک فرمان اجرایی عنوان کرده که بودجه ای را به موسسه ملی دفاع غیرنظامی (ایندسی)[1] اختصاص داده تا 4 پروژه سرمایه گذاری شامل 20 اقدام ضروری در زمینه کاهش آسیب های احتمالی و 7 مأموریت بسیار اضطراری در مناطق مستعد از لحاظ بروز سوانح طبیعی همچون سیل را به اجرا گذارد. مجموع این اقدامات دولت های مرکزی و محلی برای کاستن از آسیب های احتمالی ناشی از تغییرات شدید اقلیمی و افزایش ظرفیت مقابله با بلایای طبیعی در مناطق آمازون، آیاکوچو، کاخامارکا، اوئانکاولیکا، اوئانوکو، خونین، لامبایه که، پاسکو، ‌پیورا، پونو و سان مارتین به اجرا در می آید. یک فرمان اجرایی دیگر نیز از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اختصاص 40 میلیون سل (10 میلیون و 810 هزار دلار) برای اجرای پروژه‌های برخوردار از اولویت در این بخش صادر شده است.

منبع: روزنامه ال پروانو، 24 نوامبر 2025

کاهش بهای خودروهای نو طی ماه اکتبر در پرو

طبق داده‌های موسسه ملی آمار و انفورماتیک پرو (اینی)[2] بهای خودروهای نو طی ماه اکتبر 1 درصد نسبت به ماه قبل (سپتامبر) کاهش یافته است. انجمن خودروی پرو[3] اعلام کرد که در فاصله ماه‌های ژانویه تا اکتبر 2025 کاهشی 3.4 درصدی در قیمت خودرو به ثبت رسیده که عمدتاً متأثر از تغییرات مداوم نرخ تبدیل ارز بوده است. از دیگر عواملی که در کاهش بهای خودرو در پرو موثر بوده می‌توان به تغییر قیمت های جهانی در حوزه حمل و نقل و مواد اولیه و رقابت شرکت های خودروساز بین المللی با یکدیگر از طریق تولید مدل های جدید اشاره کرد که در مجموع  این تغییرات به نفع مصرف کننده پرویی بوده است. 

منبع: روزنامه ال پروانو،24 نوامبر 2025

رشد صادرات خدمات پرو در نیمه نخست سال 2025

صادرات خدمات پرو در نیمه نخست سال 2025 بالغ بر 3 میلیارد و 634 میلیون دلار بوده که رشدی 7.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2024 نشان می دهد. به گفته وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو بخش خدمات فرصت های اقتصادی مناسبی را از طریق بهره برداری از استعدادهای انسانی کشور فراهم می آورد به نحوی که خدمات تخصصی شرکت ها 698 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری 20 درصد از کل خدمات ارائه شده را شامل می‌شود. وزارت تجارت و گردشگری پرو از سال 2011 به این سو برای شناساندن توانمندی‌های خود در بخش خدمات، همایشی بین المللی موسوم به «اجلاس سران بخش خدمات»[4] را سالانه سازماندهی می‌کند. چهاردهمین دور از این همایش در اواسط ماه نوامبر در لیما با حضور 70 شرکت خارجی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین از جمله آمریکا و ‌اسپانیا برگزار شد.

منبع: روزنامه ال پروانو،24 نوامبر 2025

ادامه روند مثبت رشد اقتصادی پرو در سال 2026  

 پائول کاستیو، معاون بانک مرکزی پرو روز 26 نوامبر اعلام کرد که روند مثبت اقتصادی در پایان سال 2025 زمینه روند رو به رشد اقتصاد و تولید را در ابتدای سال 2026 فراهم آورده است. وی خاطر نشان ساخت در صورتی که سیر امور اقتصادی به همین منوال پیش رود و شوک اقتصادی غیر قابل پیش بینی رخ ندهد تولید ناخالص داخلی پرو روندی باثبات در سال 2026 خواهد داشت. طبق داده‌های بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی پرو تا پایان سال رشدی 3.2 درصدی و در سال آینده رشدی 2.9 درصدی را تجربه خواهد کرد. همچنین مازاد تجاری 30 میلیارد دلاری در تراز تجاری پرو برای پایان سال جاری میلادی پیش بینی شده که حاکی از رشد چشمگیر صادرات این کشور دارد.

منبع: روزنامه ال پروانو، 25 نوامبر 2025

صادرات 62 درصدی محصولات کشاورزی پرو به چین

          پایانه بندری چندمنظوره چانکای که در حدود یک سال پیش افتتاح شد نقش کلیدی در توسعه تجارت خارجی پرو داشته است. طبق داده‌های رسمی در فاصله ژانویه تا سپتامبر 2025 حدود 62 درصد از صادرات بخش کشاورزی پرو به چین از همین بندر بوده که نقطه عطفی در عرصه خدمات بندری و صادراتی به شمار می رود. از ابتدای فعالیت این بندر در نوامبر 2024 افزون بر 477 میلیون دلار کالا از بندر چانکای به چین صادر شده است که 466 میلیون دلار به دوره ژانویه تا سپتامبر 2025 مربوط می‌شود. چین بعنوان مهمترین مقصد صادرات پرو از بندر چانکای به شمار می رود که 78 درصد از کل صادرات پرو از آنجا به این کشور آسیایی صورت گرفته است. پس از چین مقاصد اصلی کالاهای ارسالی از چانکای مکزیک و اکوادور است و مناطق لالیبرتاد، لامبایه که و ایکا بیشترین صادرات را از بندر چانکای انجام داده اند.

منبع: روزنامه ال پروانو، 26 نوامبر 2025

[1] Instituto Nacional de Defensa Civil (INDECI)

[2] Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI)

[3] Asociación Automotriz del Perú (AAP)

[4] Perú Service Summit

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما