معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم آبان ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 افزایش ۲۵ درصدی قیمت مواد غذایی در ایتالیا طی پنج سال گذشته

طبق گزارش ماه نوامبر ۲۰۲۵ موسسه آمار ملی ایتالیا (Istat)، قیمت مواد غذایی در این کشور طی پنج سال اخیر نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته که این رقم به مراتب بالاتر از نرخ تورم عمومی است. تنها از اکتبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۵، قیمت واقعی مواد غذایی در مقایسه با شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده (HICP) حدود ۸ درصد بیشتر رشد کرده است. مواد غذایی تازه بیشترین افزایش را داشته‌اند: سبزیجات ۳۲.۷ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۲۸ درصد و نان و غلات ۲۵.۵ درصد. بزرگ‌ترین جهش قیمتی بین اوایل ۲۰۲۲ و اواسط ۲۰۲۳ به دلیل شوک انرژی ناشی از جنگ اوکراین رخ داد، هرچند این پدیده سایر کشورهای اروپایی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

از نیمه دوم ۲۰۲۱، بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و اختلال در زنجیره تأمین جهانی به همراه رویدادهای آب و هوایی نامساعد، فشار صعودی بر قیمت‌ها ایجاد کرد. حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و تحریم‌ها نیز تورم انرژی را تشدید کرد؛ قیمت کالاهای انرژی برای مصرف‌کنندگان ایتالیایی از اکتبر ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۷۶ درصد افزایش یافت که بالاتر از میانگین یورو (۳۸.۷ درصد) و سایر کشورهای اروپایی بود.

 منبع:

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20251113&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

  ایتالیا بالاتر از میانگین اروپا در خطر فقر و نابرابری

بر اساس گزارش رفاه عادلانه و پایدار موسسه آمار ایتالیا (Istat)، خطر فقر در این کشور در سال ۲۰۲۴ به ۱۸.۹ درصد رسیده که ۲.۷ درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا (۱۶.۲ درصد) است. شاخص نابرابری درآمد نیز ۵.۵ است در حالی که میانگین اروپا ۴.۷ است. در عین حال در این سال درآمد ناخالص سرانه اسمی ۲.۷ درصد رشد است. فقر مطلق پس از ۶.۹ درصد در ۲۰۱۴ به ۹.۸ درصد بالاترین سطح تاریخی در ۲۰۲۴ رسیده است.

 منبع:

https://lespresso.it/c/attualita/2025/11/13/italia-rischio-poverta-diseguaglianze-istat/58197

 نشست بین‌دولتی ایتالیا و آلبانی در رم

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، امروز در ویلا دوریا پامفیلی رم از ادی راما، همتای آلبانیایی، برای نخستین نشست رسمی‌بین‌دولتی استقبال کرد. هدف این نشست، ارتقای همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است. مراسم تبادل توافق‌نامه‌ها با حضور نهادهایی مانند Simest،Sace و لئوناردو برگزار شد و ۱۵ سند همکاری در انرژی، مهاجرت، محیط زیست، سلامت و فرهنگ امضا گردید.

در حوزه انرژی، دو طرف بر پروژه سه‌جانبه ایتالیا–امارات–آلبانی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در آلبانی و ایجاد خط اتصال زیردریایی به ایتالیا تأکید کردند. در زمینه زیرساخت، کریدور اروپایی شماره هشت به‌عنوان پروژه‌ای کلیدی برای اتصال دریای آدریاتیک به دریای سیاه مطرح شد.

 منبع:

 https://www.ansa.it/sito/notizie/politica/2025/11/13/meloni-accoglie-rama-al-vertice-intergovernativo-italia-albania_56b1c46f-1366-4baa-a890-562f78562a8d.html

 نیاز به ۲.۸ میلیون نیروی کار بیشتر برای نجات رفاه ایتالیا

گزارش رفاه ۲۰۲۵ ایتالیا که به ابتکار شرکت بیمه اونی پل (Unipol) با همکاری انجمن خانه اروپای آمبروزتتی(Teha Group) تهیه شده است اشاره می‌کند که برای پایداری حقوق بازنشستگی، بهداشت و تأمین اجتماعی، ایتالیا باید اشتغال را با میانگین اروپا هماهنگ کند و کیفیت سرمایه انسانی را ارتقا دهد. در غیر این صورت، با کاهش شدید جمعیت و برهم خوردن تعادل نسلی، سیستم مالی تامین اجتماعی را با چالش مواجه می‌گردد. در این راستا برای هم‌ترازی، نیاز به ۲.۸ میلیون شاغل اضافی است. این افزایش می‌تواند تولید ناخالص داخلی را ۲۲۶ میلیارد یورو (۱۰.۶ درصد) بالا ببرد.

هزینه رفاه اکنون ۶۶۹.۲ میلیارد یورو (۶۰.۴ درصد بودجه عمومی) است و حقوق بازنشستگی ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی را به خصود اختصاص داده است و همه هزینه‌ها از ۲۰۱۹-۲۰۲۵ رشد چشمگیری داشته‌اند (سیاست اجتماعی ۳۵.۲ درصد، بازنشستگی ۲۵.۳ درصد). جمعیت تا ۲۰۵۰ به ۵۴.۸ میلیون کاهش می‌یابد و سهم سالمندان به ۳۴.۹ درصد می‌رسد.

منبع:

https://www.corriere.it/economia/pensioni/25_novembre_04/pensioni-e-sanita-per-salvare-il-welfare-in-italia-servono-2-8-milioni-di-lavoratori-in-piu-soprattutto-donne-e-giovani-23f6a9e0-6c2a-46e3-a073-7feaa23a2xlk.shtml

 شصت و پنجمین سالگرد فرودگاه فیومیچینو رم

فرودگاه لئوناردو دا وینچی فیومیچینو رم، از زمان افتتاح آن در 20 آگوست 1960،  شصت و پنجمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. در سال‌های اخیر، این فرودگاه خود را به عنوان بهترین فرودگاه اروپا و در میان برترین فرودگاه‌های جهان تثبیت کرده و به معیاری برای کیفیت خدمات مسافری و نوآوری تبدیل شده است.

در ۲۰۲۵، ۱۰۷ شرکت هواپیمایی بیش از ۳۱۰ هزار پرواز (ورودی/خروجی) را برنامه ریزی کرده اند. در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۹ میلیون مسافر در این فرودگاه جابه‌جا شده اند که فعال ترین شرکت هواپیمایی در این فرودگاه، شرکت هواپیمایی ایتا ایرویز (ITA Airways) است (آلیتالیای سابق) که به 15.5 میلیون مسافر 25 درصد از سهم بازار این فرودگاه را به خود اختصاص داده است. بعد از آن شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت (Low-Cost) در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. (ریان ایر (Ryanair)، 12.5 درصد، ویز ایر(Wizz Air)، 12.4 درصد و شرکت ایزی جت (easyJet)، 4 درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 منبع:

 https://www.corriere.it/economia/trasporti/aerei/25_ottobre_31/fiumicino-dal-1960-il-principale-aeroporto-d-italia-310-mila-voli-107-vettori-e-i-record-della-rotta-roma-perth-263f74a8-9a65-4e0f-90e7-1ca0918fcxlk.shtml

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما