اخبار اقتصادی هلند
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری هلند در هفتۀ اول آبان ماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
هشدار مقامات نظارتی مالی هلند درباره خطر تبدیل اروپا به مستعمره دیجیتالی آمریکا
اخیراً مقامات ارشد دو نهاد نظارتی هلند (بانک مرکزی هلند (DNB) و سازمان بازارهای مالی هلند (AFM) هشدار داده اند که اروپا در معرض خطر تبدیل شدن به یک مستعمره دیجیتال قرار گرفته و برای جلوگیری از این امر، مشارکتهای دولتی-خصوصی بیشتری مورد نیاز است تا وابستگی خود را به شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی کاهش دهند. استیون مایجور، عضو هیئت مدیره بانک هلندی (DNB) تاکید دارد که سناریوهای آخرالزمانی هنوز محقق نشدهاند اما اوضاع از نظر ژئوپلیتیکی بیثباتتر شده و این باعث میشود که اتکای شدید بخش مالی هلند به شرکتهای فناوری خارجی به یک ریسک تبدیل شود. تصور این ریسکها دشوار نیست اگر بانکها و بیمهها دیگر نتوانند به دادهها، ایمیلها و برنامههای خود دسترسی داشته باشند زیرا در یک فضای ابری آمریکایی ذخیره شدهاند و ترامپ شرکتهایی مانند آمازون و مایکروسافت را از طریق تحریمها مجبور به توقف ارائه خدمات به ما کند. یا اگر بهروزرسانیهای امنیتی با کندی بیشتری به شرکتهایی در کشورهایی که ایالات متحده یا رژیم صهیونیستی با آنها اختلاف دارند، ارائه شود. یا اگر یک مرکز داده بزرگ یک شرکت آمریکایی واقع در هلند برای صنعت جنگ آمریکا مصادره شود. جزئیات در:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/19/europa-dreigt-een-digitale-kolonie-te-worden-daar-willen-dnb-en-afm-wat-aan-doen-a4909932
تاکید شعبه چینی Nexperia بر استقلال از هلند
شعبه چینی Nexperia در نامهای به کارکنان خود در این کشور تصریح کرده که از دفتر هلند مستقل است. به نظر میرسد این تلاشی عمدی از سوی این سایت تولیدی ضروری برای فاصله گرفتن از تحولات هلند در روزهای اخیر باشد. این نامه را میتوان در کانال رسمی WeChat Nexperia که دفتر مرکزی آن در نایمخن است، خواند. Nexperia China، همانطور که این بخش نامیده میشود، تأکید میکند که یک شرکت چینی با ریشههای چینی است و باید از مقررات محلی پیروی کند. در این نامه همچنین آمده است که کارمندان باید ایمیلی از یک مدیر اجرایی هلندی در مورد امور جاری شرکت را نادیده بگیرند. کارمندان همچنین میتوانند دستورات خارج از چین را نادیده بگیرند. به عنوان مثال، آنها ملزم به پاسخ به ایمیلها و دعوتنامهها برای جلسات آنلاین نیستند. طبق این نامه، کارمندان موظفند به انجام وظایف خود طبق خواسته مدیریت چینی ادامه دهند. "حقوق، پاداش و سایر درآمدها همچنان توسط Nexperia China پرداخت خواهد شد نه توسط Nexperia Netherlands." جزئیات در:
https://nos.nl/artikel/2587145-chinese-tak-nexperia-benadrukt-in-brief-aan-personeel-onafhankelijkheid-van-nederland
مذاکرات وزیر اقتصاد هلند با همتای چینی درباره بحران شرکت تراشهسازی نکسپریا
کارمانز، وزیر موقت امور اقتصادی هلند با وزیر بازرگانی چینی خود در مورد بحران پیرامون شرکت تراشهسازی نکسپریا در تماس بوده است. وی امیدوار است که از طریق رایزنی با چین، این کشور ممنوعیت صادرات را لغو کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. کارمانز در بیانیهای اظهار داشته دو وزیر در مورد گزینهها بحث کردهاند و همچنان در تماس هستند. پس از تماس تلفنی، دولت چین به خبرگزاری کایلین پرس گفت که این وضعیت "تأثیر جدی" بر ثبات صنعت جهانی و زنجیره تأمین دارد. وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، در بیانیهای گفت که هلند باید "فوراً" این مسئله را حل کند. به گفته وزیر چین، کارمانز باید به "اصول بازارمحور و حاکمیت قانون" پایبند باشد. جزئیات در:
https://nos.nl/artikel/2587295-minister-karremans-spreekt-met-chinese-minister-over-crisis-rond-chipmaker-nexperia
افزایش تلاش خودروسازی استلانتیس (هلند) برای فعالیت در آمریکا و سرمایه گذاری بیشتر در ایتالیا
شرکت استلانتیس که مالک برندهایی از جمله اوپل، پژو، سیتروئن، آلفا رومئو، جیپ، رام، کرایسلر و فیات است، همچنان به سایتهای تولیدی خود در ایتالیا متعهد است. آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل این شرکت که در دفتر مرکزی هوفدورپ مستقر است، از برنامههای خود برای استخدام ۴۰۰ کارگر دیگر برای افزایش تولید در کارخانه میرافیوری در تورین خبر داد. فیلوسا از زمان تصدی سمت مدیرعاملی در ماه ژوئن، با اتحادیههای کارگری ایتالیا دیدار کرده است تا برنامههای آینده استلانتیس را تشریح کند. در اوایل این ماه، این شرکت فاش کرد که طی چهار سال آینده بیش از ۱۱ میلیارد یورو در ایالات متحده سرمایهگذاری خواهد کرد و هدف آن تقویت حضور خود در بازار حیاتی ایالات متحده و کاهش اثرات تعرفههای واردات است. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/10/21/dutch-based-automaker-stellantis-invests-italy-expanding-us-operations
توقف روند افزایش تعداد زنان مستقل اقتصادی در هلند
سهم زنان مستقل اقتصادی در هلند در حال رکود است. همانطور که در سال ۲۰۲۳، تقریباً ۷۰ درصد از آنها درآمدی حداقل معادل سطح کمکهای اجتماعی از کار خود در سال گذشته کسب کردند. برای مردان این میزان برای مدتی در حدود ۸۳ درصد ثابت بوده است، طبق گزارش مرکز آمار هلند (CBS) بر اساس جدیدترین ارقام. سالها زنان بیشتر و بیشتری تا سال ۲۰۲۲ از نظر اقتصادی مستقل شدند و در سال ۲۰۲۰ که همهگیری ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، افزایش ضعیفتری داشتند. در سال ۲۰۲۳، رکود وجود داشت زیرا حداقل دستمزد و در نتیجه مزایای کمکهای اجتماعی افزایش یافت، در حالی که درآمد خالص کمتر افزایش یافت. سال گذشته، دوباره هیچ رشد مشخصی وجود نداشته است زیرا زنان، مانند مردان، ساعات کاری خود را به طور قابل توجهی افزایش ندادند. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/10/21/rise-economically-independent-women-netherlands-stalled
با افزایش قیمت شکلات، قیمت شیرینیهای سینترکلاس تا ۲۰ درصد در هلند افزایش یافت
سینترکلاس امسال میتواند یک جشن گرانقیمت باشد زیرا قیمت شکلات، شکر، ادویهها و لبنیات به شدت افزایش یافته و باعث افزایش قیمت شیرینیهای سنتی مانند شکلاتهای حروفی و شکلاتهای حروفی روکشدار شده با شکلات شده است. تولیدکنندگان اصلی بولِتِه و وِرکِید گفته اند که قیمت محصولات شکلاتی سینترکلاس اکنون بین ۱۳ تا ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. این شرکتها اعلام کردند که با افزایش مداوم هزینهها، با کاهش حجم فروش و حاشیه سود مواجه هستند. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/10/19/sinterklaas-sweets-cost-20-chocolate-prices-surge
هشدار دولت هلند نسبت به کسری چند میلیارد یورویی بودجه در زیرساختها
دولت هلند با اشاره به اتکای سالهای اخیر به بودجههای کوتاهمدت و موردی برای پروژههای انفرادی به جای بودجههای قابل پیشبینی و پایدار، هشدار داده است که بودجه بلندمدت بسیار بیشتری برای پروژههای بزرگ زیرساختی مورد نیاز است. طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دولت هلند، رابرت تیمن (زیرساخت و مدیریت آب) و مونا کیجزر (مسکن و برنامهریزی فضایی) طی نامه یی هشدار داده اند که دولت باید بودجه ثابتی را برای جلوگیری از اقدامات موقت مکرر که پروژههای کلیدی را با کمبود بودجه مواجه میکند، فراهم کند. این وزرا «پروژههای تقویت سازه» را به عنوان یک اولویت شناسایی کرده اند. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/10/18/dutch-government-warns-multi-billion-euro-shortfall-infrastructure-funding
نیاز هلند به ساخت ۱.۲ میلیون خانه هلند تا سال ۲۰۴۰
موسسه تحقیقاتی ABF در مطالعهای در مورد توسعه مورد انتظار بازار مسکن، به این نتیجه رسید که هلند باید بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۹ تعداد ۱.۲ میلیون خانه جدید ساخته شود از جمله حدود ۷۰۰۰۰۰ خانه که در دسته «مقرون به صرفه» قرار میگیرند. ANP گزارش داد که طبق تحقیقات انجام شده توسط وزارت مسکن، این به معنای ساخت حدود ۷۰۰۰۰ خانه در سال است. هدف فعلی دولت هلند ساخت ۱۰۰۰۰۰ خانه در سال است هرچند هرگز به آن نزدیک نشده است. ایجاد ۷۰۰۰۰ خانه در سال بسیار قابل دستیابیتر است. سال گذشته، موجودی مسکن هلند ۸۲۰۰۰ خانه افزایش یافت. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/10/21/netherlands-needs-build-12-million-homes-2040-including-700000-affordable-ones
کاهش مصرف گوشت در هلند
هلندیها سال گذشته گوشت کمتری مصرف کردند. به طور متوسط ۳۷ کیلوگرم برای هر نفر در سال ۲۰۲۴ که نیم کیلوگرم کمتر از سال قبل و پایینترین نقطه در تقریباً ۲۰ سال گذشته میباشد. مصرف گوشت خوک به طور خاص در سال ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی کاهش یافته است که یک کیلوگرم کمتر از سال ۲۰۲۳ میباشد. این مطالعه توسط تحقیقات اقتصادی واگنینگن به نمایندگی از سازمان رفاه حیوانات واکر دیر انجام شده است. جزئیات در:
https://www.wakkerdier.nl/persberichten/vijf-onsjes-minder-vleesconsumptie-op-laagste-punt/
خرید فزاینده خانه در هلند توسط مهاجران
مهاجران به طور فزایندهای به جای اجاره، خانه میخرند. در محله تازه توسعهیافته لیدز راین، نیمی از 1068 خانه فروخته شده در سه سال گذشته توسط مهاجران خریداری شده است. تقاضا برای مسکن از سوی بینالمللیها در همه شهرهای دانشبنیان - آمستردام، لاهه، آیندهوون و اوترخت - و شهرداریهای اطراف، از آلمر و لیشندام-فوربورگ گرفته تا نیووهخین، زیاد شده است. جزئیات در:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/20/huizen-rond-kennissteden-steeds-vaker-gekocht-door-expat-a4909556
یورواستار قطارهای دو طبقه جدید را برای همه مسیرها از جمله هلند تأیید کرد
یورواستار از سفارش ۲ میلیارد یورویی برای حداکثر ۵۰ قطار دو طبقه جدید خبر داد که نشاندهنده گسترش عمده ناوگان آن است. قطارهای جدید در هر کشوری که یورواستار در حال حاضر فعالیت میکند، از جمله هلند، انگلستان، بلژیک، فرانسه و آلمان، روی ریلها حرکت خواهند کرد. آنها همچنین خدمات خود را به ژنو و فرانکفورت گسترش خواهند داد. این ناوگان که یورواستار سلستیا نام دارد، تقریباً ۵۴۰ مسافر را در هر قطار ۲۰۰ متری یا ۱۰۸۰ مسافر را در قالبهای ۴۰۰ متری از طریق تونل مانش حمل خواهد کرد. انتظار میرود شش قطار اول در ژانویه ۲۰۳۱ و خدمات تجاری از ماه مه ۲۰۳۱ آغاز شود. گروه آلستوم ناوگان را میسازد. جزئیات در:
https://nltimes.nl/2025/10/22/eurostar-confirms-new-double-decker-trains-routes-incl-netherlands