اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
کرواسی ظرفیتهای انرژی خود را به اتحادیه اروپا نشان میدهد
وزیر اقتصاد کرواسی، آنته شوشنیار، در لوکزامبورگ تأکید کرد که زیرساختهای انرژی کرواسی نه تنها قادر به تأمین نیازهای خود، بلکه تامین نیازهای همسایگانه اش نیز هست و از وزرای اتحادیه اروپا خواست تا از ظرفیتهای این کشور بازدید و شخصاً آنها را بررسی کنند. در جریان نشست وزرای انرژی اتحادیه اروپا، شوشنیار با پررنگ کردن پتانسیل خط لوله نفت آدریاتیک (JANAF) اظهار داشت که ظرفیتهای حمل و نقل نفت کرواسی برای تأمین نیازهای دو کشور مجارستان و اسلواکی کافی است. او از همتایان اروپایی خود، به ویژه مقام مجاری، برای بازدید از کرواسی و مشاهده مستقیم آنچه این کشور میتواند ارائه دهد، دعوت کرد. شوشنیار همچنین به صورت دوجانبه با دنیس ساکووا ، وزیر اقتصاد اسلواکی ، دیدار و خاطرنشان کرد اگرچه اسلواکی به گزینههای حمل و نقل نفت کرواسی علاقهمند است، اما تصمیمات در مورد پالایشگاههای اسلواکی تا حد زیادی تحت تأثیر شرکت مجارستانی MOL است که مالک آنها میباشد.
شوشنیار با اشاره به تلاشهای کرواسی برای افزایش امنیت انرژی منطقهای اعلام کرد که کشتی LNG کرواسی پس از دو برابر شدن ظرفیتش در ترکیه و رسیدن به رقم ۶.۱ میلیارد متر مکعب گاز، به ترمینال اومیشالی بازگشته است . وی این افزایش ظرفیت را که چندین برابر بیشتر از نیازهای داخلی کرواسی است، برای حمایت از کشورهای همسایه و برای تضمین ثبات انرژی در سراسر منطقه عنوان نمود.
فراتر از منابع نفت و گاز، شوشنیار بر تعهد کرواسی به انرژی هستهای به عنوان بخشی از برنامه تغییر گستردهتر اروپا به سمت تنوعبخشی و خودکفایی تأکید کرد. وی که در نشست اتحاد انرژی هستهای اروپا (16 عضو اتحادیه اروپا از جمله کرواسی را شامل میشود)، شرکت کرده بود اظهار داشت که اروپا به طور فزایندهای انرژی هستهای را به عنوان یک جزء اساسی برای انرژی در آینده به رسمیت میشناسد و ثبات و استقلال این شبکه را تضمین میکند. او افزود، کرواسی همکاری خوبی با کشور اسلوونی در نیروگاه هستهای کرشکو دارد و برای توسعه پروژه کرشکو 2 در شرایط موجود آماده است. شوشنیار با نگاهی به آینده، از جاهطلبی کرواسی برای ساخت نیروگاه هستهای خود برای تقویت حاکمیت ملی انرژی پرده برداشت. او خاطرنشان کرد که این کشور در این رابطه از مزیتی برخوردار است، زیرا تحقیقات لازم در مورد مکانهای بالقوه قبلا در اوایل دهه 1980 انجام شده است - کاری که امروزه برای سایر اعضای اتحادیه اروپا تا یک دهه طول میکشد تا تکمیل شود.
https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/susnjar-pozvao-eu-da-testira-kapacitete-jadranskog-naftovoda
https://www.nacional.hr/janaf-ovi-kapaciteti-susnjar-pozvao-europske-ministre-kristalno-im-je-jasno/
LNG کرواسی با ظرفیت توسعه یافته به Omišalj بازگشت
واحد شناور ذخیرهسازی و گازسازی مجدد (FSRU) LNG Croatia پس از تکمیل ارتقاهای اساسی در کارخانه کشتیسازی کوزی استار ترکیه، به ترمینال اومیشالی در جزیره کرک بازگشت. در این واحد و در طول اقامت ۵۵ روزه اش ، یک ماژول گازسازی مجدد جدید نصب شد که ظرفیت ترمینالی آن را از ۳.۱ به ۶.۱ میلیارد متر مکعب گاز در طول سال رساند. در کنار این ارتقاء، کشتی تحت یک برنامه جامع نوسازی و نگهداری پنج ساله نیز قرار گرفت.
این پروژه ۱۶.۶ میلیون یورویی به دو بخش تقسیم شد: کارهای اصلی به ارزش ۱۴.۶ میلیون یورو توسط کارخانه کشتیسازی کوزی استار با یک سال گارانتی انجام شد، در حالی که شرکت S.C.A.N مستقر در زاگرب، یکپارچهسازی برق آن را با ۱.۹۹ میلیون یورو تکمیل کرد. ماژول گازسازی مجدد ۴۷۰ تنی جدید، که توسط شرکت نروژی WGS در چین ساخته شده است، ظرفیت گازسازی مجدد را از ۴۵۰۰۰۰ به ۷۰۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت افزایش میدهد.
پس از بازگشت به کرواسی در ۱۹ اکتبر، کشتی LNG کرواسی در حال گذراندن آزمایشهای نهایی خود است و انتظار میرود عملیات تجاری ترمینال توسعهیافته آن در ۲۶ اکتبر آغاز شود. این کشتی که در سال ۲۰۰۵ در کره جنوبی ساخته و در سال ۲۰۱۸ توسط کرواسی از شرکت Golar خریداری شده است، از زمان راهاندازی ترمینال در ژانویه ۲۰۲۱، نقش کلیدی در تضمین استقلال انرژی این کشور داشته است.
ظرفیت توسعهیافته این واحد نه تنها تامین گاز کرواسی را تضمین میکند، بلکه قابلیت اطمینان انرژی در سراسر اروپای مرکزی و جنوب شرقی را نیز افزایش میدهد. با توجه به اینکه تمام ظرفیتهای ترمینال موجود برای ۱۲ سال آینده اجاره شدهاند، این پروژه منعکسکننده تقاضای قوی منطقهای و در راستای هدف گستردهتر اتحادیه اروپا برای تنوعبخشی به منابع انرژی و تقویت امنیت انرژی در سراسر کشورهای عضو است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/nakon-ugradnje-novog-modula-u-turskoj-fsru-brod-lng-croatia-opet-u-hrvatskoj/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/brod-lng-croatia-vratio-se-u-omisalj-imat-ce-dvostruko-veci-kapacitet-4507186
https://www.poslovni.hr/hrvatska/brod-lng-croatia-vratio-se-iz-turske-s-novim-modulom-za-uplinjavanje-povecao-kapacitet-za-50-posto-4507071
لوکا بوریلوویچ برای چهارمین بار رئیس اتاق بازرگانی کرواسی شد
لوکا بوریلوویچ برای دوره ۲۰۲۶-۲۰۳۰ مجددا به عنوان رئیس اتاق بازرگانی کرواسی انتخاب شد و این چهارمین دوره متوالی او از زمان تصدی این سمت در سال ۲۰۱۴ است. بوریلوویچ تنها نامزد این سمت بود که نشان دهنده برخورداری وی از حمایت قوی داخلی و عدم مخالفت با وی در جامعه تجاری بوده است.
بوریلوویچ بعد از این انتخاب مجدد، در سخنانی بر تعهد خود در تقویت رقابتپذیری اقتصاد کرواسی، حمایت از کارآفرینان و قرار دادن اتاق بازرگانی به عنوان یک شریک کلیدی و یک اصلاحکننده سازنده برای سیاستهای دولت، تأکید نمود. اولویتهای اصلی او شامل تحول دیجیتال، پایداری، گذار سبز، بینالمللی شدن تجارت و توسعه سیاستهای بخشی در زمینههایی مانند تجارت، گردشگری، ساخت و ساز، حمل و نقل و حفاظت از محیط زیست اعلام شد.
تحت رهبری او، اتاق بازرگانی اصلاحات عمدهای را پشت سر گذاشته است، از جمله تغییراتی در قانون که ۹۶ درصد از شرکتهای داخلی را از هزینههای عضویت اجباری معاف میکرد و منجر به کاهش ۳۵ درصدی درآمد شد. با وجود این، این نهاد تقریباً به طور کامل دیجیتالی شده است و همچنان به مدرنسازی عملیاتی خود و گسترش خدمات به ۶۰۰۰۰ عضو خود ادامه میدهد. بوریلوویچ از توسعه بیشتر پلتفرم اتاق بازرگانی دیجیتال و تمرکز بر بهبود مهارتهای نیروی کار از طریق همکاری با سیستم آموزشی خبر داد.
بوریلوویچ با نگاهی به آینده، بر لزوم افزایش حضور جهانی شرکتهای کرواسی و ادامه ترویج نوآوری و سرمایهگذاری تأکید کرد. انتخاب مجدد او، تداوم جهتگیری استراتژیک اتاق بازرگانی را تضمین میکند و نقش آن را به عنوان یک نهاد مدرن و چابک که از رشد و تابآوری اقتصاد کرواسی حمایت میکند، حفظ می نماید.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/luka-burilovic-jedini-kandidat-za-predsjednika-hgk/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/burilovic-hgk-nastavlja-jacanje-sektorskih-politika-i-digitalnu-transformaciju-4507160
https://www.poslovni.hr/hrvatska/luka-burilovic-ostaje-predsjednik-hgk-a-jos-cetiri-godine-4507144
سرمایهگذاریهای بانک سرمایهگذاری اروپا در کرواسی از رقم 10 میلیارد یورو فراتر رفت
گروه بانک سرمایهگذاری اروپا (EIB) با حمایت از پروژههایی که توسعه پایدار، نوآوری و رقابتپذیری را تقویت میکنند از سال ۱۹۷۷ تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد یورو در کشور کرواسی سرمایهگذاری کرده است. EIB با گرامیداشت دهمین سالگرد بازگشایی دفتر خود در زاگرب، بر مشارکتهای خود در پروژههای بزرگ زیرساختی، انرژیهای تجدیدپذیر و اجتماعی، از جمله پل Pelješac ، مزرعه بادی Korlat و طرحهای توسعه شهری در زاگرب و اسپلیت، تأکید کرد. تنها در سال گذشته، تأمین مالی گروه EIB در کرواسی به رکورد ۱.۲۴ میلیارد یورو - ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور - رسید که ۷۲۱ میلیون یورو از آن به پایداری محیط زیست و طرحهای اقلیمی اختصاص یافته بود.
چروینسکا، معاون ریاست EIB ، بر تعهد این بانک به حمایت از اصول گذار سبز، دیجیتالی شدن و زیرساختهای اجتماعی کرواسی تأکید و بر همکاری با بانک بازسازی و توسعه کرواسی (HBOR) و بانکهای محلی برای کمک به SMEها و استارتآپها صحه گذاشت. مارکو پریموراک ، وزیر دارایی هم ، EIB را به عنوان یک شریک استراتژیک توصیف و خاطرنشان کرد که حمایت مالی و مشاورهای این بانک، تحولات کرواسی - از بیثباتی مالی یک دهه پیش تا رتبه اعتباری قوی امروز، عضویت در منطقه یورو و نزدیک شدن به عضویت در OECD- را همراهی کرده است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/ulaganja-eib-au-hrvatsku-premasila-deset-milijardi-eura/
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/ulaganja-eib-au-hrvatsku-premasila-deset-milijardi-eura/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/eib-u-hrvatsku-ulozio-vise-od-10-mlrd-2024-cak-124-mlrd-eura-4507355
میانگین حقوق خالص در کرواسی در آگوست 2025 به 1446 یورو رسید
طبق گزارش اداره آمار کرواسی، در آگوست 2025، میانگین حقوق خالص در کرواسی به رقم 1446 یورو افزایش یافت که نسبت به ماه جولای 0.6 درصد افزایش اسمی و 0.5 درصد افزایش واقعی و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 9.2 درصد افزایش اسمی داشته است. میانگین حقوق خالص 1245 یورو بود که تقریباً 200 یورو کمتر از میانگین است و 9.8 درصد افزایش سالانه اما 0.3 درصد کاهش ماهانه را نشان میدهد. بالاترین میانگین حقوق در حمل و نقل هوایی (2430 یورو) و پایینترین آن در تولید پوشاک (918 یورو) ثبت شده است.
میانگین حقوق ناخالص هم به 2015 یورو رسید که 0.8 درصد بیشتر از ماه جولای و 9.6 درصد بیشتر از سال گذشته است. از ژانویه تا آگوست 2025، میانگین حقوق خالص 1434 یورو بود - که در مقایسه با مدت مشابه اش در سال 2024، 10.1 درصد از نظر اسمی و 6.2 درصد از نظر واقعی افزایش یافته است. با این حال، دادهها نشان میدهد که تقریباً دو سوم کارمندان کمتر از میانگین درآمد داشتهاند، به طوری که 60 درصد تا 1400 یورو و نیمی تا میانه 1245 یورو درآمد داشتهاند که نشاندهنده نابرابری مداوم درآمدها در میان بخشها است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/prosjecna-neto-placa-u-hrvatskoj-je-1-446-eura-medijalna-gotovo-200-eura-niza/
https://www.nacional.hr/novi-podaci-dzs-a-objavljena-prosjecna-neto-placa-oko-dvije-trecine-zaposlenih-ima-manju/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/prosjecna-placa-za-kolovoz-1446-eura-realno-49-veca-nego-lani-4507295
کرواسی نقش خود را به عنوان قطب لجستیک منطقهای تقویت میکند
در کنفرانس بینالمللی "لجستیک، مدیریت و زنجیرههای تأمین معاصر" در اوپاتیا، کارشناسان و مقامات بر اهمیت روزافزون لجستیکی کرواسی، به ویژه با پروژه آتی دروازه ریه کا، تأکید کردند. سردبیر مجله، ژوردیکا کلانسیر، گفت که کرواسی در حال حاضر به عنوان یک قطب کلیدی لجستیک شناخته میشود و ترمینال جدید ضمن بحث در مورد چالشهای توسعه ای، شتاب بیشتری به این حوزه خواهد بخشید. اولگ بوتکوویچ، معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل نیز بر اهمیت لجستیک در بحبوحه اختلالات زنجیره تأمین جهانی تأکید کرد و از سرمایهگذاریهای بزرگ زیرساختی، از جمله خط سوم بزرگراه بین ریه کا و زاگرب و پروژه راهآهن ۳ میلیارد یورویی در مناطق پست، خبر داد.
دنیس ووکورهپا، مدیر اداره بندر ریه کا، جزئیات تحولی این بندر از ظرفیت جابجایی ۵۰۰ کانتینر در سال ۱۹۷۱ به ۵۰۰۰۰۰ کانتینر مورد انتظار در سال جاری را شرح داد و پروژههای آینده مانند ترمینال جدید کانتینری کرک که تا سال ۲۰۳۵ ظرفیت آن را به بیش از پنج میلیون TEU افزایش خواهد داد، اشاهر نمود. تادج پویبیچ، نماینده لجستیک اسلوونی و یورگن ماندل، رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارینتی، بر همکاریهای فرامرزی تأکید کردند، در حالی که ایوان اودورچیچ، مشاور انجمن کارفرمایان کرواسی، تأکید ویژهای بر حمل و نقل دریایی داشت، زیرا 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود. او تأکید کرد که پنج نقطه کلیدی در این مسیرهای دریایی وجود دارد - تنگه هرمز، کانال سوئز، بسفر، تنگه مالاکا، کانال پاناما، و این پنج گذرگاه مسئول چگونگی زنجیرههای تأمین، زمان و قیمت رسیدن کالاها به مقصد هستند.
تومیسلاو روزاندیچ، از شرکت ریه کا گیتوی، در جریان یک پنل در مورد بنادر دریای آدریاتیک، اعلام کرد که ترمینال جدید ساحل زاگرب با 260 کارمند و ظرفیت اولیه 650،000 TEU فعالیت خود را آغاز کرده است که پس از سرمایهگذاریهای بیشتر از این رقم یک میلیون TEU هم فراتر خواهد رفت. ووکورپا پروژههای استراتژیک جدید با مرسک، از جمله ترمینال کرک و زیرساختهای پشتیبانی را تأیید کرد، در حالی که ماتج کوتل، مدیرعامل بندر اسپلیت، به بهبود چشماندازها پس از پیوستن بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا اشاره کرد. شرکتکنندگان توافق کردند که عملیات پایدار و همکاری با جوامع محلی با توجه به گسترش اهمیت منطقهای و اروپایی بنادر کرواسی، امری حیاتی است.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/logisticari-iz-opatije-porucili-hrvatska-je-vec-upisana-kao-vazno-srediste/
تقریباً نیمی از مهاجران کرواسی به بازگشت فکر میکنند
یک مطالعه جدید با عنوان «سرزمینی به نام حسرت - دیدگاه مهاجران تجاری نسبت به کرواسی» که توسط اقتصاددانان ولیمیر شونیه، ایوان بوریچ و آنتون کرشمیر بوترین انجام شده است، نشان میدهد که ۴۹ درصد از مهاجران کرواسی به بازگشت فکر کردهاند، اما تنها ۹ درصد انتظار دارند که ظرف دو سال آینده این کار را انجام دهند. در میان کسانی که بازگشت را در نظر دارند، ۴۵ درصد میگویند که این امر تا حدودی محتمل، ۱۴ درصد بسیار محتمل و تنها هفت درصد از آن مطمئن هستند. اکثر این بازگشتکنندگان بالقوه از مناطق اروپا، ایالات متحده و آمریکای جنوبی هستند.
این تحقیق بر مهاجران تجاری کرواسی - متخصصان، مدیران و کارآفرینان دارای تحصیلات عالی - متمرکز بوده و نشان می دهد که کسانی که بازگشت را در نظر میگیرند، معمولاً جوانتر یا میانسال هستند و انگیزه آنها فرصتهای شغلی و نه بازنشستگی است. بسیاری از آنها تجربه و سرمایه بینالمللی دارند و اگر محیط کسبوکار پایدارتر پیدا کنند، در کرواسی سرمایهگذاری خواهند کرد.
با این حال، موانع بوروکراتیک، عدم قطعیت قانونی و فرآیندهای اداری کند همچنان عوامل اصلی بازدارنده هستند. محققان مزبور تأکید میکنند که بهبود شرایط اقتصادی، سیاسی و نهادی میتواند «انرژی نهفته بازگشت» را آزاد کرده و کرواتهای ماهر و جاهطلب را به خانه جذب نماید. آنها نتیجه میگیرند که درک چگونگی درک مهاجران از فضای سرمایهگذاری کرواسی و گنجاندن توصیههای آنها در سیاستگذاری، کلید تشویق بازگشت آنها و تقویت توسعه ملی خواهد بود.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/gotovo-polovica-iseljenika-razmislja-o-povratku-u-hrvatsku/
افزایش هزینههای مسکن، تهدید اصلی اقتصاد کرواسی
در حالی که تورم همچنان خانوارهای کروات را تحت فشار قرار میدهد، کارشناسان هشدار میدهند که افزایش شدید قیمت مسکن - نه کالاهای روزمره - بزرگترین خطر برای ثبات مالی است. طبق دادههای رسمی، قیمت مصرفکننده در ماه سپتامبر ۴.۲ درصد بیشتر از سال قبل بود و شدیدترین افزایش - ۸.۸ درصد - در هزینههای مسکن، آب و برق و انرژی مشاهده شد. اجاره واقعی به تنهایی نسبت به سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد افزایش داشته است.
یوسیپ میکولیچ، اقتصاددان دانشگاه زاگرب، خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵، میانگین حقوق خالص ۶۹ درصد، قیمت مصرفکننده ۳۲ درصد و قیمت مسکن ۹۰ درصد افزایش یافته است. او گفت: «تورم دستمزدها را از بین نبرده است؛ آنچه ثبات را از بین میبرد، قیمت هر متر مربع مسکن است.» او نسبت به شکاف فزاینده بین نسلهای مسنتر با مسکن امن و جوانانی که علیرغم درآمدهای بالاتر، به سختی میتوانند رویای داشتن خانه را در سر بپرورانند، هشدار داد.
مقرون به صرفه بودن مسکن، که زمانی یک مسئله اجتماعی بود، به یک معضل اقتصادی تبدیل شده و بر رقابتپذیری ملی و توسعه شهری تأثیر گذاشته است. میکولیچ، بدتر شدن مقرون به صرفه بودن مسکن را به گسترش گردشگری و اجارههای کوتاهمدت مرتبط دانست که باعث افزایش قیمت املاک شده اند. تنها در نیمه اول سال 2025، قیمت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از 13 درصد افزایش یافته است - 11.8 درصد در دریای آدریاتیک، 12.6 درصد در زاگرب و 18.4 درصد در سایر مناطق - و خانههای جدید و موجود شاهد رشد دو رقمیبودهاند. تحلیلگران انتظار دارند که قیمت املاک کرواسی با سرعت بیشتری نسبت به میانگین اتحادیه اروپا افزایش یابد و مسکن را در قلب چالشهای اقتصادی این کشور نگه دارد.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/hrvate-ubijaju-troskovi-stanovanja-4507392
یک شرکت چینی ورودی جنوبی جدید به زاگرب را با هزینه ۶۷.۳ میلیون یورو خواهد ساخت
شرکت راه و پل سازی چین (CRBC) قراردادی به ارزش ۶۷.۳ میلیون یورو با شرکت کروات موترویز (HAC) برای ساخت یک پل هوایی بر فراز محوطه راهآهن زاگرب امضا کرده است که بخش کلیدی ورودی جنوبی جدید به پایتخت را تشکیل میدهد. قرار است ساخت این پل از پایان اکتبر آغاز شود و انتظار میرود تا اواسط سال ۲۰۲۹ تکمیل گردد. چندین شرکت کروات - Ceste Karlovac، Led Elektronika ، Geo Line Systems و Feud – هم به عنوان پیمانکاران فرعی در این پروژه مشارکت خواهند داشت.
این پروژه که به جادهی توسعهیافتهی سارایِفسکا و بزرگراه زاگرب-سیساک متصل میشود، تکمیلکنندهی ساختوساز مداوم یک خط تراموا جدید نیز خواهد بود. پیشنهاد CRBC از میان شش رقیب شرکت کننده در مناقصه انتخاب شد. ناظر حرفهای این پروژه هم توسط شرکت IN Stria خواهد بود.
پلژشاک و بزرگراه ۱۶۰ میلیون یورویی برستوواک – گودینیاک هم دیگر پروژه بزرگ CRBC در کرواسی است که نشان از حضور رو به رشد این شرکت در توسعه زیرساختهای آن دارد.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/hac-i-crbc-potpisali-ugovor-o-gradnji-vijadukta-preko-ranzirnog-4507171
کرواسی و کره جنوبی روابط خود را در نوآوری و دیجیتالی شدن مراقبتهای بهداشتی تقویت میکنند
در مجمع تجاری کرواسی و کره در زاگرب که توسط سفارت جمهوری کره برگزار شد، مقامات و کارشناسان صنعت بر فرصتهای رو به رشد برای همکاری بین کرواسی و کره جنوبی در حوزه مراقبتهای بهداشتی، به ویژه در حوزه دیجیتالسازی، تجهیزات پزشکی و گردشگری پزشکی تأکید کردند. این مجمع که به بخش مراقبتهای بهداشتی اختصاص داشت، بر چگونگی مقابله مشترک هر دو کشور با چالشهایی مانند پیری جمعیت، افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی و نیاز به نوآوری پایدار تأکید کرد.
گوردان ویدوویچ ، مدیر فروش و مشاور ارشد اروپای مرکزی و شرقی در شرکت آوتباند فارما، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا به طور متوسط 10 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مراقبتهای بهداشتی میکند و انتظار میرود کشورهای اروپای مرکزی و شرقی سرمایهگذاری خود را در سالهای آینده به حدود 12 درصد افزایش دهند. وی تأکید کرد که تمرکز صنعت مراقبتهای بهداشتی اروپا پس از همهگیری بر "تابآوری، تحول دیجیتال، پزشکی از راه دور، هوش مصنوعی و نوآوری سبز و همچنین ایجاد مشارکتهای قوی دولتی-خصوصی" است. با این حال، او در مورد چالشهایی مانند زنجیرههای تأمین شکننده، مقررات پراکنده و مهاجرت نیروی کار هشدار داد. ویدوویچ روندهای کلیدی شکلدهنده آینده این بخش - تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی، پزشکی شخصیسازیشده، ادغام دادههای فرامرزی و مراقبتهای پیشگیرانه و خانگی - را به عنوان حوزههایی که کرواسی و کره میتوانند در آنها پروژههای مشترکی ایجاد کنند، معرفی کرد.
یانگ جون کیم، متخصص کرهای از موسسه Kist ، افزود: در حالی که تنها حدود ۲۵ درصد از مساله "امید به زندگی" وابسته به ژنتیک است، بیشتر پیامدهای سلامتی به "سبک زندگی" بر میگردد. او همچنین بر کاهش استفاده از حیوانات در آزمایش ها برای ساخت دارو و پتانسیل رو به رشد مدلهای پیشبینی مبتنی بر هوش مصنوعی در تحقیقات پزشکی تأکید کرد.
سفیر کره در کرواسی، سونگبوم لی ، هم در پایان بر حمایت سفارتش از مشارکت بین شرکتهای کروات و کرهای در حوزه مراقبتهای بهداشتی تاکید و گفت که هدف اش ایجاد پلی بین صنایع دو کشور از طریق نوآوری، فناوری و توسعه پایدار است. وی بعلاوه بر پتانسیل قابل توجه همکاریها میان دو کشور در حوزههای پزشکی، فناوری و گردشگری تاکید نمود.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/brojne-mogucnosti-za-suradnju-hrvatske-i-juzne-koreje-u-zdravstvenoj-industriji/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/potencijal-suradnje-rh-i-juzne-koreje-u-digitalizaciji-medicinskim-uredajima-i-turizmu-4507563