معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰

سیاست و جایگاه گردشگری ایالت تامیل نادو در هند

ایالت تامیل نادو یکی از پیشتازان گردشگری در هند است و در سال های اخیر، به ویژه پس از همه گیری کووید-۱۹، جایگاه خود را بازیابی و تقویت کرده است. بر اساس داده‌های وزارت گردشگری هند برای سال ۲۰۲۳، تامیل نادو در رتبه دوم بازدیدهای گردشگران داخلی قرار دارد و در سال ۲۰۲۴، به رتبه اول در جذب گردشگران خارجی رسیده است که بررسی سیاست گردشگری این ایالت و بررسی برنامه‌های آن را برای الگوبرداری دارای اهمیت می‌کند.

ایالت تامیل نادو یکی از پیشتازان گردشگری در هند است و در سال های اخیر، به ویژه پس از همه گیری کووید-۱۹، جایگاه خود را بازیابی و تقویت کرده است. بر اساس داده‌های وزارت گردشگری هند برای سال ۲۰۲۳، تامیل نادو در رتبه دوم بازدیدهای گردشگران داخلی قرار دارد و در سال ۲۰۲۴، به رتبه اول در جذب گردشگران خارجی رسیده است که بررسی سیاست گردشگری این ایالت و بررسی برنامه‌های آن را برای الگوبرداری دارای اهمیت می‌کند.

اولین سیاست گردشگری ایالت تامیل نادو در سپتامبر ۲۰۲۳، با تأکید بر گردشگری پایدار، میراث فرهنگی و اکوتوریسم، و پروژه‌هایی مانند موزه کیلادی و جالیکاتو، جذابیت فرهنگی اعلام گردید. بهبود زیرساخت ها، از جمله اولین پل دریایی فایبرگلاس هند در کانیاکوماری و اتصال بهتر از طریق فرودگاه‌های چنای و کوییمباتور، جایگاه تامیل نادو را به عنوان یک مرکز گردشگری پررنگ کرده است.

بر اساس گزارش ها، درآمد شرکت توسعه گردشگری تامیل نادو (TTDC) از سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ تا ۲۰۲۳-۲۴ افزایش یافته و رشد پنج برابری داشته است. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش گردشگران داخلی و خارجی، همراه با سیاست های حمایتی دولت بوده است.

شاخص های مهم سیاست گردشگری تامیل نادو ۲۰۲۳

این سیاست در سپتامبر ۲۰۲۳ توسط سروزیر استالین منتشر شد و برای دوره پنج ساله طراحی شده است. هدف اصلی آن تبدیل گردشگری به یک بخش اقتصادی عمده، با تمرکز بر رشد پایدار، حمایت از جوامع محلی و افزایش درآمد است. برخی از اهداف مهم عبارتند از :

  • جذب سرمایه گذاری ۲۰,۰۰۰ کرور روپیه (2.3 میلیارد دلار) در پنج سال آینده؛
  • کمک حداقل ۱۲% به تولید ناخالص داخلی ایالت (GSDP)؛
  • ایجاد اشتغال برای ۲.5 میلیون نفر در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط؛
  • تبدیل تامیل نادو به جذاب ترین مقصد تجربی در آسیا؛

استراتژی‌ها و ابتکارات اصلی

سیاست گردشگری بر پایه توسعه پایدار، بهبود زیرساخت ها و توسعه چندجانبه بنا شده است. در ادامه به صورت جدولی خلاصه ای از سیاست های کلیدی که به رشد درآمد کمک کرده اند، آورده شده است:

تأثیر بر رشد درآمد

سیاست ها و ابتکارات

حوزه

افزایش گردشگران داخلی و خارجی با بهبود دسترسی و راحتی که مستقیماً به رشد درآمد کمک کرده است.

- تمرکز بر توسعه جامع مقاصد گردشگری (مانند سایت های فرهنگی، ساحلی، کوهستانی و طبیعی) با مدیریت پایدار - بهبود اتصالات جاده ای و ریلی به مکان‌های دورافتاده - ایجاد امکانات کنار جاده ای (wayside amenities) هر ۵۰-۶۰ کیلومتر از طریق مشارکت عمومی-خصوصی (PPP). - دسترسی بهتر برای افراد معلول (مانند رمپ، آسانسور و توالت های مناسب) در سایت های اصلی - توسعه‌هاب های ورودی مانند چنای، تیرچی راپالی، مادورای، کویمباتور و کانیاکوماری با تخصیص ۵% از بودجه شهرهای هوشمند.

توسعه مقاصد و زیرساخت های گردشگری

تنوع بخشی به جاذبه‌ها منجر به افزایش مدت اقامت گردشگران و درآمد بیشتر از فعالیت های جانبی مانند ورزش های آبی، غواصی و کشتی‌های کروز.

- تمرکز بر ۱۲ تم گردشگری: ماجراجویی، تفریحی، کاروان، روستایی و کاشت، ساحلی، فرهنگی، پزشکی و سلامتی، مذهبی، اکو، MICE (جلسات، incentives، کنفرانس ها، نمایشگاه‌ها)، میراث و فیلم توریسم - راه اندازی پارک تفریحی بزرگ (حداقل ۱۰۰ هکتار) در حومه چنای مشابه دیزنی یا یونیورسال استودیوز با مشارکت خصوصی - ترویج گردشگری فیلم با طرح جداگانه برای مشوق های فیلمبرداری - ایجاد مراکز اطلاعات مجازی در سایت های گردشگری و استفاده از فناوری برای ایمنی گردشگران.

ترویج و بازاریابی

تشویق سرمایه گذاری خصوصی و توسعه پروژه‌های جدید مانند هتل های میراثی، resorts تجربی، اکو-کمپ ها، ropeways، آکواریوم ها، گلف کورس ها، موزه‌ها، پروژه‌های ماجراجویی، کروز و کاروان که به افزایش درآمد کمک کرده است.

- اعطای وضعیت صنعتی به پروژه‌های گردشگری برای دسترسی به مزایای صنعتی - مشوق های مالی: یارانه سرمایه تا 170 هزار دلار، مشوق حقوق و دستمزد تا ۲۴,۰۰۰ روپیه در سال برای هر کارمند به مدت سه سال، بازپرداخت ۱۰۰% هزینه گواهی کیفیت (تا 2 هزار دلار برای ملی و 11 هزار دلار برای بین المللی)، مشوق سبز ۲۵% تا 28 هزار دلار برای پایداری - پورتال تک پنجره برای مجوزها و کاهش تعرفه برق برای پروژه‌های جدید- ایجاد تسهیلات گردشگری برای جذب سرمایه و نظارت بر پروژه‌ها، اختصاص بخش ویژه در نشست سرمایه گذاران جهانی (GIM) ۲۰۲۴.

مشوق ها و تسهیلات سرمایه گذاری

حفظ جاذبه‌ها برای بلندمدت و جذب گردشگران آگاه به محیط زیست، که به رشد پایدار درآمد کمک می‌کند.

- تأکید بر گردشگری پایدار با کاهش تأثیر زیست محیطی (مانند جمع آوری آب باران، انرژی تجدیدپذیر و مدیریت زباله) -حمایت از جوامع محلی و MSMEها در گردشگری - صدور مجوز برای فعالیت هایی مانند غواصی و ورزش های آبی در مکان‌هایی مانند رامسوارام و کووالام.

پایداری و مسئولیت اجتماعی

این سیاست ها با تمرکز بر مشارکت خصوصی-عمومی، تنوع بخشی به تجربیات گردشگری و بهبود زیرساخت ها، پس از دوران کووید-۱۹، به بازیابی سریع بخش گردشگری کمک کرده و رشد پنج برابری درآمد را در ایالت تامیل نادو رقم زده است. برای مثال، توسعه کروز در مسیرهای چنای-رامسوارام-کانیاکوماری و چنای-پورت بلر، همراه با افزایش گردشگران خارجی، درآمد ارزی را افزایش داده است.

جایگاه تامیل نادو از منظر تعداد گردشگران

بر اساس داده‌های وزارت گردشگری هند، در سال 2024 هند حدود 2.5 میلیارد گردشگر داخلی داشته است و پذیرای 9.66 میلیون خارجی بوده است که نسبت به سال 2023 با 4.7 درصد رشد همراه بوده است ولی همچنان حدود 11 درصد پایین تر از 2019 و قبل دوران کرونا می‌باشد. در این میان، تامیل نادو در جذب گردشگران داخلی و خارجی عملکرد قوی داشته و سهم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص داده است. آمار دقیق و کامل سال 2024 میلادی به صورت رسمی منتشر نشده است و به همین دلیل مقایسه‌ها بیشتر بر اساس آمار رمسی سال 2023 انجام می‌شود.

گردشگران داخلی (Domestic Tourist Visits) :

در ۲۰۲۳، تامیل نادو با ۲۸۶.۰۱ میلیون بازدید، رتبه دوم را پس از اوتار پرادش (۴۷۸.۵۳ میلیون) کسب کرده است. این ایالت حدود ۱۲.۶۳% از کل بازدیدهای داخلی هند را به خود اختصاص داده است. در ۲۰۲۴ (آخرین داده‌ها)، بازدیدهای داخلی به حدود ۳۰۶ میلیون رسیده که رشد بیشتری نشان می دهد. تقریباً نیمی از بازدیدهای داخلی هند در چهار ایالت اصلی (اوتار پرادش، تامیل نادو، آندرا پرادش و کارناتاکا) رخ می دهد.

گردشگران خارجی (Foreign Tourist Arrivals) :

در سال ۲۰۲۳، تامیل نادو با حدود ۱.۱۷ میلیون گردشگر خارجی، در میان ایالت های برتر قرار دارد، اما رتبه دقیق آن پس از ماهاراشترا (۳.۳۹ میلیون) و گجرات (۲.۸۱ میلیون) است. در همین سال آمار گردشگران خارجی هند 18.89 میلیون نفر بوده است.

جایگاه تامیل نادو از منظر رشد گردشگری

تامیل نادو یکی از سریع ترین رشدها را در گردشگری هند نشان داده، به ویژه پس از سیاست گردشگری ۲۰۲۳ که بر پایداری و تنوع تمرکز دارد.

رشد بازدیدهای داخلی : از ۲۱۸.۵۸ میلیون در ۲۰۲۲ به ۲۸۶.۰۱ میلیون در ۲۰۲۳ (رشد حدود ۳۰%) و سپس به ۳۰۶ میلیون در ۲۰۲۴؛

رشد بازدیدهای خارجی : از ۰.۱۴ میلیون در ۲۰۲۲ به ۱.۱۷ میلیون در ۲۰۲۳ (رشد بیش از ۷۰۰%) و سپس به ۰.۹۶۳ میلیون در ۲۰۲۴ - این رشد بالاتر از میانگین هند (۴.۷% برای خارجی‌ها در ۲۰۲۴) است.

در مقایسه : اوتار پرادش رشد ۴۱% در کل گردشگران از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ داشته (از ۴۷۸ میلیون به حدود ۶۵۰ میلیون)، اما تامیل نادو در خارجی‌ها پیشتاز است. گجرات در ۲۰۲۲ رتبه اول جذب گردشگران خارجی بود، اما رشد تامیل نادو آن را پشت سر گذاشته است.

درآمد کل گردشگری هند (داخلی و خارجی) در 2024 بیش از 249 میلیارد دلار بوده است که سهم 6.6 درصدی از GDP هند را دارد و سهم گردشگر خارجی هند 33 میلیارد دلار می‌باشد که تامیل نادو سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. ایالت تامیل نادو در سال های اخیر، به ویژه پس از همه گیری کووید-۱۹، جایگاه خود را بازیابی کرده است. بر اساس داده‌های وزارت گردشگری هند برای سال ۲۰۲۳، تامیل نادو در رتبه دوم بازدیدهای گردشگران داخلی قرار دارد و در سال ۲۰۲۴، به رتبه اول در جذب گردشگران خارجی رسیده است. این جایگاه ممتاز تامیل نادو را به یکی از موتورهای اصلی گردشگری هند تبدیل کرده است.

منابع :

https ://www.thehindu.com/news/national/tamil-nadu/tn-tourism-development-corporation-registers-a-five-fold-increase-in-revenue/article69940430.ece

https ://traveltradejournal.com/ttdc-revenue-surges-fivefold-in-three-years-as-tourist-arrivals-soar-in-tamil-nadu/

https://www.thehindu.com/news/national/tamil-nadu/tamil-nadu-cm-stalin-releases-tourism-policy-2023/article67348227.ece

http://www.thehindu.com/news/national/tamil-nadu/tamil-nadu-cm-stalin-releases-tourism-policy-2023/article67348227.ece

https ://tourismindiaonline.com/the-tamil-nadu-government-has-announced-its-first-tourism-policy/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما