اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول شهریورماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
ترکمنستان و قزاقستان در ماههای ژانویه-ژوئیه 2.6 میلیون تن نفت را از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان ترانزیت کردند
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: اینترفاکس آذربایجان به نقل از کمیته آمار دولتی آذربایجان گزارش داد که در ماههای ژانویه تا ژوئیه حجم نفت منتقل شده از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان از ترکمنستان و قزاقستان 16.2 درصد از کل جریان را تشکیل داده است. در طول دوره گزارش در مجموع 16.2 میلیون تن نفت از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان منتقل شده است. از این حجم 2.6 میلیون تن نفت ترانزیتی از ترکمنستان و قزاقستان بوده که 16.2 درصد از کل جریان را تشکیل میدهد. حجم نفت منتقل شده از آذربایجان 13.5 میلیون تن بوده که 83.6 درصد از کل جریان را تشکیل میدهد.
خط لوله باکو-تفلیس-جیحان به طول 1768 کیلومتر امتداد دارد. این خط لوله، نفت خام استخراج شده از دریای خزر را از باکو پایتخت آذربایجان از طریق گرجستان به بندر جیحان ترکیه در دریای مدیترانه منتقل میکند.
https://business.com.tm/tm/post/14138/yanwariyul-turkmenistan-gazagystan-btjden-26-mln-tonna-nebit-gechirdi
قزاقستان، بزرگراهی را تا مرز ترکمنستان بازسازی میکند
خبرگزاری اورینت: در منطقه مانگیستائو قزاقستان بخشی از بزرگراه بینالمللی که شهر ژانواوزن را به پاسگاه مرزی تمیر بابا در مرز ترکمنستان متصل میکند در حال بازسازی است. به گزارش پورتال Lada.kz طول کل جادهای که در حال تعمیر است ۱۶۴ کیلومتر است. این پروژه طبق برنامه در حال اجرا است و باید تا پایان سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. به گفته دارخان ایماناشف رئیس هیئت مدیره شرکت ملی "کازاوتوزول" اکنون کامیونها ۵ تا ۸ ساعت طول میکشد تا فاصله ژانواوزن تا مرز ترکمنستان را طی کنند. پس از بازسازی این زمان به تقریباً ۲.۵ ساعت کاهش خواهد یافت. مسیر جدید دسترسی به مکانهای گردشگری مانگیستائو از جمله منطقه تفریحی کندرلی را بهبود خواهد بخشید و به توسعه ظرفیت حمل و نقل منطقه کمک خواهد کرد.
https://orient.tm/ru/post/89365/kazahstan-rekonstruiruet-trassu-do-granicy-s-turkmenistanom
شرکت راهآهن ترکمنستان اولین قطار خود را در مسیر ترکیه-ایران- ترکمنستان-قرقیزستان اعزام کرد
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت سهامی عام مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان اولین سرویس قطار کانتینری را در مسیر ترکیه-ایران- ترکمنستان-قرقیزستان راه اندازی کرد. در آگوست 2024 مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان به طور فعال در بارگیری واگنهای ترکیهای حامل کمکهای بشردوستانه سازمان ملل متحد به واگنهای کشورهای مستقل مشترک المنافع از ایستگاه اترک و ارسال آنها به ایستگاه راه آهن در اوش قرقیزستان شرکت کرد.
https://business.com.tm/tm/post/14141/tulm-ilkinji-gezek-turkiyeturkmenistangyrgyzystan-ugry-boyuncha-otlusyny-iberdi
بندر ترکمن باشی در شش ماه گذشته بیش از ۴ میلیون تن بار جابجا کرده است
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: بندر دریایی بینالمللی ترکمنباشی در نیمه اول سال ۲۰۲۵ ۴ میلیون و ۲۰۹.۵ هزار تن بار را جابجا کرد. از این مقدار ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار تن مربوط به ترمینالهای بار خشک و ۱ میلیون و ۶۰۱.۵ هزار تن مربوط به حمل و نقل ترانزیت نفت و فرآوردههای نفتی بوده است. در نیمه اول سال حجم محمولههای صادراتی ۲ میلیون و ۹۱.۶۸ هزار تن، حجم محمولههای وارداتی ۶۲۰,۸۰۳ هزار تن و محمولههای ترانزیتی ۵۶۹,۶۰۵ هزار تن بوده است. مسیرهای اصلی انتقال کالا شامل آذربایجان، فدراسیون روسیه، ترکیه، گرجستان، ازبکستان و قزاقستان بوده است.
https://business.com.tm/tm/post/14140/turkmenbashy-porty-yarym-yylda-4-mln-tonnadan-gowrak-yuk-gechirdi
کریدور حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر محور استراتژیک مجمع TIF-2025 خواهد بود
خبرگزاری ترکمن پورتال: مجمع بینالمللی سرمایهگذاری TIF-2025 ترکمنستان در تاریخ ۱۸ و ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد که در طی آن توجه ویژهای به توسعه و گسترش کریدور حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر خواهد شد. این کریدور بینالمللی به عنوان کریدور لجستیکی کلیدی که کشورهای آسیای مرکزی را به اروپا متصل میکند از اهمیت استراتژیک برخوردار است.
کریدور حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر یک کریدور چندوجهی است که حمل و نقل ریلی دریایی و جادهای را با هم ترکیب میکند. این کریدور پیوندهای حمل و نقلی کارآمد و سریعی را بین آسیا و اروپا از طریق دریای خزر فراهم میکند. ترکمنستان که در بخش مرکزی این کریدور واقع شده است با توسعه قابلیتهای بندر ترکمن باشی ( نوسازی زیرساختهای آن و بهینهسازی فرآیندهای تجاری) در تلاش است تا ظرفیت ترانزیتی خود را افزایش دهد.
در مجمع TIF-2025 نمایندگان سازمانهای دولتی مؤسسات مالی بینالمللی، سازمانهای بینالمللی و بخش خصوصی فرصتهای سرمایهگذاری و همکاری در کریدور حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر را مورد بحث قرار خواهند داد. این پروژهها شامل نوسازی زیرساختهای حمل و نقل، ورود فناوریهای دیجیتال به سیستم حمل و نقل و توسعه زنجیرههای تأمین پایدار است.
کریدور حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر به گسترش روابط تجاری، توسعه ادغام منطقهای، ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایهگذاریهای بینالمللی کمک میکند.
برای شرکت در مجمع TIF-2025 و دریافت اطلاعات بیشتر لطفاً به وبسایت رسمی مراجعه کنید: www.tif-turkmenistan.com.
تلفن تماس: +99371871814
ایمیل: contact@turkmencongress.com
https://turkmenportal.com/tm/blog/93911/hazarusti-halkara-ulag-gechelgesi--tif2025-forumynyn-strategik-uns-merkezinde-bolar
منطقه تجاری مرزی شابات-داش اغوز تا پایان سال 2025 عملیاتی خواهد شد
خبرگزاری اورینت: منطقه تجاری مرزی شابات-داشاغوز ( که ساخت آن از اکتبر 2022 آغاز شده است) تا پایان سالجاری تکمیل خواهد شد. زیرساختهای مدرن از جمله غرفههای تجاری، انبارها، سایتهای کانتینری و محلهای کار برای کارآفرینان در آنجا ایجاد شود. راه اندازی این منطقه تجاری مرزی در مذاکرات بین شوکت میرزایف رئیس جمهور ازبکستان و قربانقلی بردی محمداف رئیس مصلحت خلق ترکمنستان (در 22 آگوست) مورد بحث قرار گرفت. خاطرنشان میشود از ابتدای سال جاری گردش مالی تجاری بین دو کشورترکمنستان و ازبکستان به 700 میلیون دلار رسیده است.
https://orient.tm/ru/post/89361/prigranichnaya-torgovaya-zona-shavat-dashoguz-zarabotaet-do-konca-2025-goda
حجم مبادلات تجاری بین استان چونگکینگ چین و ترکمنستان تقریباً سه برابر شده است
خبرگزاری اورینت: در هفت ماه اول سال 2025 گردش مالی تجارت چونگکینگ (واقع در جنوب غربی چین) با ترکمنستان 193.3 درصد افزایش یافته و به 43.9 میلیون یوان رسید. به گزارش شینهوا این دادهها توسط گمرک چونگکینگ ارائه شده است.
به طور کلی تجارت خارجی چونگکینگ با کشورهای آسیای میانه 90 درصد رشد داشته است که بالاترین رقم در بین بازارهای نوظهور بوده است.
بالاترین رشد در بین کشورهای منطقه با موارد زیر نشان داده شد:
با تاجیکستان - 319.3 درصد (105.43 میلیون یوان)؛
با قرقیزستان - 158.9 درصد (1.09 میلیارد یوان) ؛
با ترکمنستان - 193.3 درصد (43.9 میلیون یوان) ؛
با قزاقستان - 70.8 درصد (1.93 میلیارد یوان) ؛
با ازبکستان - 63.3 درصد (899.13 میلیون یوان). چونگکینگ یکی از مراکز صنعتی کلیدی چین است و در صادرات لپتاپ، موتورسیکلت و تلفن همراه جایگاه مهمی دارد.
https://orient.tm/ru/post/89363/tovarooborot-mezhdu-kitajskim-chuncinom-i-turkmenistanom-vyros-pochti-v-tri-raza