اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته چهارم مردادماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ارائه میگردد:
یک پلتفرم یکپارچه ایمنی جادهای دیجیتال TOR در قزاقستان ایجاد شده است.
این پلتفرم تمام رویدادهای رخ داده در جادههای کشور را به صورت بلادرنگ جمعآوری، ساختاردهی و نمایش میدهد. این سیستم به یک پنجره دیجیتال واحد برای کارمندان سازمانهای امور داخلی تبدیل شده است و به آنها امکان میدهد وضعیت ترافیک را در سطح ملی مدیریت، تجزیه و تحلیل و همگامسازی کنند.
TOR دادهها را از چهار منبع جمعآوری میکند: مجتمعهای ثابت در شهرها و بزرگراهها، مجتمعهای گشت سیار پلیس، پهپادها و سایر سیستمهای متصل. این سیستم به شما امکان میدهد نقاط حادثهخیز را با فیلتر کردن بر اساس منطقه، نوع حادثه و زمان شناسایی کنید، رانندگان خطرناک را ثبت کنید و کسانی را که بیش از هشت ساعت بدون وقفه رانندگی کردهاند، ردیابی کنید.
(https://drive.google.com/drive/folders/15uwxxinCwoPTCbAHlcRz6ogV4JzWQZwd?usp=sharing)
گسترش خورگوس با رشد تجارت و سرمایهگذاری؛ اما موانع لجستیکی همچنان پابرجا
آستانه، ۱۲ اوت ۲۰۲۵ — مرکز بینالمللی همکاری مرزی خُرگُس در منطقه زئتسو (Zhetisu) به موتور رشد اقتصادی جنوبشرقی قزاقستان تبدیل شده است. سفر موراد نُرتلئو، معاون نخستوزیر و وزیر امور خارجه، به این منطقه در روز ۸ اوت اهمیت این مرکز را برجسته کرد. رشد تجارت، توسعه زیرساخت و افزایش اشتغال همچنان ادامه دارد، اما چالشهایی در مسیر لجستیکی نیز محسوس است.
حجم تجارت عبوری از بندر خُرگُس در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰ میلیارد دلار، در ۲۰۲۳ به ۱۲ میلیارد و در ۲۰۲۴ به حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید؛ اگرچه رشد آهستهتر شد، اما جایگاه استراتژیک خود را حفظ کرده است.
از ژانویه تا ژوئن، حجم بار عبوری به ۲۲.۲ میلیون تن رسید افزایشی ۴.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشت.دولت قزاقستان برای توسعه هفتاد و هشت طرح زیرساختی شامل راهها، پلها، سیستمهای انرژی و آب و ایستگاه بازرسی خودرو مجموعاً ۴۰.۷ میلیارد تنگه (معادل ~۷۷.۵ میلیون دلار) هزینه کرده است.
پروژه مشارکت عمومی-خصوصی برای ایجاد مجتمع انرژی خودگردان با توان تولید ۱۰۸,۲۰۸ گیگاکالری گرما و ۱۷۳.۹ میلیون کیلوواتساعت برق و ساخت فرودگاه بینالمللی بار و مسافر توسط شرکت قزاق–آلمانی Skyhansa در دست اجرا میباشد. ترمینال اولیه تا ۲۰۲۷ تکمیل خواهد شد. ظرفیت آن تا ۵۰۰ مسافر در ساعت تا ۲۰۳۲ در نظر گرفته شده است. برآورد بودجه تقریباً ۲۵۰ میلیارد تنگه (۴۸۱ میلیون دلار)، با استفاده از مصالح محلی میباشد.
نورتلو وزیر امور خارجه قزاقستان در بخشی از سفر خود به منطقه، با مدیریت شرکت چاینا مینمتالز دیدار کرد و در مورد ساخت یک مرکز لجستیک در خورگوس و شرکت سیتیک کانستراکشن دیدار کرد و در مورد ایجاد یک پارک صنعتی برای فرآوری عمیق محصولات کشاورزی در منطقه ژتیسو گفتگو کرد.
توسعه سریع خورگوس همچنین روابط اقتصادی با چین را عمیقتر کرده است. به گفته لیازات کابدلووا، کارشناس موسسه تحقیقات اقتصادی مستقر در آستانه، چین اکنون حدود ۲۲.۲ درصد از تجارت خارجی قزاقستان را تشکیل میدهد و این رقم در مناطق مرزی حتی بیشتر است. این روند نه تنها توسط ابتکار کمربند و جاده چین، بلکه توسط تعدادی از عوامل سیاست خارجی و اقتصادی نیز هدایت میشود. پس از وقوع جنگ در اوکراین و توزیع مجدد مسیرهای لجستیکی پس از آن، اهمیت قزاقستان به عنوان یک مرکز ترانزیت به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
کابدلووا در گفتگو با آستانه تایمز خاطرنشان کرد که با تحریمهای غرب که باعث خروج بسیاری از تولیدکنندگان جهانی خودرو از بازار روسیه شد، چین به عنوان یک تامینکننده اصلی خودرو برای قزاقستان ظهور کرده است. اگرچه این وابستگی فزاینده ذاتاً مشکلساز نیست، اما کابدلوا بر اهمیت حفظ تعادل اقتصادی تأکید کرد.
قزاقستان به جای محدود کردن همکاری، باید بر تقویت موقعیتهای اقتصادی خود، حمایت از مشاغل محلی، گسترش خدمات لجستیکی و افزایش فرآوری صنعتی تمرکز کند.
سهم چین در تجارت خارجی قزاقستان حدود ۲۲.۲٪ است، که در مناطق مرزی بیشتر هم میشود. با وجود اهمیت این روابط، کارشناسان به توسعه همکاری با کشورهای دیگر مانند ازبکستان، آذربایجان، ترکیه و افغانستان تأکید دارند تا اقتصاد قزاقستان در برابر شوکها مقاومتر شود.
حجم بالای کالا فشار زیادی بر سیستمهای گمرکی و حملونقل وارد کرده است. تأخیرهای موقتی ناشی از تفاوت در مقررات، اطلاعات و سیستمهای مستندسازی مشاهده میشود. اقداماتی مانند دیجیتالیسازی و راهاندازی گمرکهای مشترک در حال بررسی است تا این موانع برطرف شوند.
https://astanatimes.com/2025/08/khorgos-expands-with-trade-and-investment-but-bottlenecks-persist/
قزاقستان مسیر جدید صادرات نفت را از طریق کریدور باکو-سوپسا بررسی میکند.
در ۱۲ آگوست ۲۰۲۵- قزاقستان در حال بررسی توسعه یک مسیر جدید صادرات نفت به عنوان بخشی از تلاشهای مداوم برای تنوع بخشیدن به کانالهای تأمین انرژی است. بحثهایی در مورد انتقال بالقوه نفت خام قزاقستان از طریق کریدور خط لوله باکو (آذربایجان)-سوپسا (گرجستان) در حال انجام است.
امکانسنجی این مسیر به جذابیت اقتصادی و کارایی عملیاتی آن برای شرکتهای حمل و نقل قزاقستان بستگی دارد.
در حال حاضر، قزاقستان تقریباً ۸۰٪ از تولید نفت خام خود را صادر میکند. مسیرهای اصلی صادرات این کشور شامل کنسرسیوم خط لوله خزر (۵۴.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۴)، خط لوله آتیرائو-سامارا (۸.۸ میلیون تن)، مسیر آتاسو-آلاشانکو (۱.۲ میلیون تن)، محمولهها از طریق بندر دریایی آکتائو (۳.۶ میلیون تن) و حمل و نقل ریلی از طریق تأسیسات بارگیری نفت شاگیر به سمت ازبکستان (۵۰،۰۰۰ تن) است.
نفت قزاقستان در درجه اول به کشورهای اتحادیه اروپا (از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و اسپانیا) و همچنین چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و ایالات متحده صادر میشود. مجارستان در حال آماده شدن برای دریافت اولین محموله نفت قزاقستان از طریق کرواسی است. در مجموع ۸۵،۰۰۰ تن نفت خام به پالایشگاه Százhalombatta در مجارستان تحویل داده خواهد شد.
قزاقستان و صندوق [1]ValueLBH پروژههای سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری را در بخشهای اولویتدار بررسی میکنند.
قزاقستان و ValueLBH، یک صندوق سرمایهگذاری بینالمللی، در حال بررسی پروژههای مشترک به ارزش حداکثر ۱.۵ میلیارد دلار در بخشهای کلیدی اقتصاد قزاقستان هستند، همانطور که در جلسهای در ۱۳ آگوست در آستانه مورد بحث قرار گرفت.
وزارت امور خارجه قزاقستان در ۱۳ آگوست گزارش داد که گابیدالله اوسپانکولوف، رئیس کمیته سرمایهگذاری وزارت امور خارجه، با شیمون بن حمو، رئیس شرکت دن کپیتال و مدیر عامل و شریک صندوق ValueLBH، برای گفتگو در مورد گسترش همکاریهای سرمایهگذاری و اجرای پروژههای استراتژیک در حوزههای دارای اولویت، دیدار کرد.
این جلسه بر جذب سرمایهگذاریهای بلندمدت در حمل و نقل، زیرساختهای لجستیکی، کشاورزی، فرآوری مواد اولیه، انرژیهای تجدیدپذیر، پالایش نفت و تولید با فناوری پیشرفته متمرکز بود. ابتکارات بالقوه شامل ساخت و نوسازی مراکز لجستیکی متصل به کریدورهای حمل و نقل بینالمللی، معرفی فناوریهای پیشرفته در تجارت کشاورزی، سرمایهگذاریهای مشترک در انرژیهای سبز مانند نیروگاههای خورشیدی و بادی و توسعه ظرفیت پالایش نفت است. صندوق ValueLBH آمادگی خود را برای سرمایهگذاری تا سقف ۱.۵ میلیارد دلار در این حوزهها اعلام کرد.
اوسپانکولوف بر آمادگی قزاقستان برای ارائه طیف گستردهای از ابزارهای حمایتی دولتی و شرایط تجاری مطلوب، از جمله دسترسی به بازارهای بینالمللی، به سرمایهگذاران تأکید کرد. بن حمو با اشاره به موقعیت استراتژیک قزاقستان در تقاطع مسیرهای اصلی تجاری و عملکرد پایدار اقتصاد کلان آن، پتانسیل سرمایهگذاری در این کشور را ستود. وی خاطرنشان کرد که این کشور شرایط مطلوبی را برای ایجاد تأسیسات تولیدی و ادغام در زنجیرههای تأمین جهانی ارائه میدهد.
صندوق ValueLBH یک شرکت سرمایهگذاری بینالمللی است که در زمینه جذب سرمایه و پشتیبانی از پروژهها در حوزه املاک و مستغلات، انرژی، زیرساختها و تجارت کشاورزی تخصص دارد. این صندوق پروژههایی با پتانسیل رشد قوی و مدلهای کسبوکار پایدار را هدف قرار میدهد و تأکید ویژهای بر استانداردهای زیستمحیطی و مسئولیت اجتماعی دارد.
https://astanatimes.com/2025/08/kazakhstan-valuelbh-fund-explore-1-5-billion-investment-projects-in-priority-sectors/
کامیونهای چینی HOWO در استان کاراگاندا تولید خواهند شد.
با حضور رومن اسکلیار معاون اول نخست وزیر جمهوری قزاقستان، توافقنامه ای در مورد ورود Sinotruk به مجموعه شرکت قزاقستانی Saran Machinery امضا شد و بدین ترتیب روند ایجاد یک سرمایهگذاری مشترک برای تولید تجهیزات تجاری و تخصصی تکمیل گردید. این پروژه با کمک دولت جمهوری قزاقستان و استانداری کاراگاندا در چارچوب گسترش همکاریهای صنعتی در حال اجرا است. این کارخانه جدید به عنصر کلیدی در توسعه تولید خودروهای تجاری در کشور تبدیل خواهد شد.
این سرمایهگذاری مشترک در شهر ساران و در مجموعه Saran Machinery LLP واقع شده است. ظرفیت تولید این شرکت تا 10 هزار دستگاه تجهیزات و از جمله کامیونهای HOWO در سال، خواهد بود.
این کارخانه جدید به یک مجموعه فناوری مدرن، از جمله اولین خط فرآوری فلزات کاتافورتیک در قزاقستان، مجهز خواهد شد. این فناوری، محافظت بالایی از بدنه خودرو در برابر خوردگی ایجاد کرده و عمر مفید تجهیزات را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. رومن اسکلیار خاطرنشان کرد:" توجه ویژهای به توسعه بومیسازی شده است. این شرکت قصد دارد از قطعات بدنه ساخته شده از فولاد گالوانیزه تولید شده در شرکت متالورژی داخلی Qarmet استفاده کند. این امر امکان استفاده حداکثری از مواد اولیه قزاقستانی را فراهم کرده و یک چرخه تولید کامل را در داخل کشور تشکیل میدهد."
پیشبینی میشود پس از رسیدن به ظرفیت موجود در طرح، این شرکت تا هزار نفر را استخدام کند. تحویل مرحلهای تجهیزات فناوری با کمک صندوق توسعه صنعتی جمهوری قزاقستان برای سالهای 2026-2025 برنامهریزی شده است. ورود اولین دسته از تجهیزات برای مونتاژ شاسی و کابین در ماه اکتبر و تجهیزات برای رنگآمیزی و جوشکاری در سه ماهه دوم سال 2026 پیشبینی میشود.
https://www.inform.kz/ru/gruzoviki-howo-budut-proizvodit-v-karagandinskoy-oblasti-953048
دولت 555 هزار دلار برای توسعه موسسه تحقیقات دریای خزر قزاقستان اختصاص داد.
قزاقستان در حال تقویت کار علمی در زمینه مطالعه دریای خزر است. در چارچوب دستورالعملهای رئیس جمهور قزاقستان در مورد مطالعه جامع مشکلات دریای خزر، 305 میلیون تنگه (555 هزار دلار) از محل ذخیره دولتی برای موسسه تحقیقات دریای خزر قزاقستان اختصاص داده شد. حکم مربوطه توسط نخست وزیر اولژاس بکتنوف امضا شد.
این موسسه که به ابتکار قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان ایجاد شده است، به مطالعه مشکلات زیست محیطی دریای خزر از جمله ارزیابی ذخایر انواع ماهی، توسعه فناوریهای حفاظت از آنها، مطالعه ماهیهای آبزی، علل مرگ و میر جمعی فکها و اقداماتی برای حفظ جمعیت آنها میپردازد. علاوه بر این، متخصصان این موسسه فرآیندهای هیدرولوژیکی دریا را مطالعه میکنند، سطح آن را رصد میکنند، تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر اکوسیستم را تجزیه و تحلیل میکنند، کیفیت آب، تنوع زیستی و سایر پارامترهای بخش قزاقستانی منطقه آبی و ساحلی خزر را رصد میکنند.
بودجه اختصاص داده شده امکان توسعه آزمایشگاههای هیدروبیولوژی و هیدروشیمی، هیدرومتئورولوژی، پایش ماهوارهای و همچنین انجام وظایف محوله به موسسه تحقیقاتی را فراهم میکند. دریای خزر یک اکوسیستم منحصر به فرد و مهمترین منبع منابع زیستی آبی است. قزاقستان طولانیترین خط ساحلی را در بین کشورهای حاشیه دریای خزر (۲۳۲۰ کیلومتر ) دارد.
https://rus.baq.kz/pravitelstvo-vydelilo-305-mln-tenge-na-razvitie-kaznii-kaspiyskogo-