معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰

ماشین به عنوان باتری: شروع انقلاب خاموش در شبکه انتقال برق

به گفته مارتن استاینبوخ، استاد مهندسی سیستم‌ها و کنترل در دانشگاه صنعتی آیندهوون: آنچه زمانی صرفاً وسیله حمل و نقل بوده الان به حلقه‌ای ضروری در سیستم انرژی آینده تبدیل می‌شود: یعنی تبدیل ماشین به عنوان ذخیره انرژی سیار برای کل یک منطقه یا محله.

تصور کنید: عصر به خانه می‌آیید، ماشین خود را به ایستگاه شارژ وصل می‌کنید و به جای استفاده از برق، در واقع آن را به خانه شما برمی‌گرداند و در زمانی که برق بسیار ارزان‌تر یا حتی رایگان است، شارژ می‌شود. این اتفاق هم اکنون در اوترخت در حال رخ دادن است. در  این شهر از ماشین‌های اشتراکی برقی نه تنها برای رفتن از نقطه A به B بلکه به عنوان ذخیره انرژی سیار برای کل محله نیز استفاده می‌شود. این ماشین‌ها در طول روز با خورشید شارژ می‌شوند و عصر آن را به محله بازمی‌گرداند. ایده ماشین به عنوان یک باتری دیگر یک رویای واهی نیست بلکه یک واقعیت است.

پایونیر رابین برگ سال‌ها پیش با ماشین‌های مدل رنو ZOE مجهز به تجهیزات ویژه و ایستگاه‌های شارژ هوشمند که می‌توانند برق را به شبکه برق برگردانند، شروع به کار کرده است. اکنون، گروه اشتراک‌گذاری - که به خاطر MyWheels و تأمین‌کننده انرژی ZeroEnergie شناخته می‌شود - قدم بعدی را برمی‌دارد. آنها در حال خرید تعداد زیادی از رنو 5 برقی جدید هستند که از اتصال خودرو به شبکه (V2G) به عنوان استاندارد پشتیبانی می‌کند و امکان تغذیه مجدد انرژی را فراهم می‌کند. هر ماشین یک باتری 40 کیلووات ساعتی دارد که چهار برابر باتری خانگی است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۵۰۰ دستگاه از این خودروها در جاده‌های اوترخت تردد کنند و روی هم رفته ۲۰ مگاوات ساعت ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی را فراهم کنند. کارشناسان اعلام کرده اند که این تحول تازه آغاز کار است.

هم اکنون طرح آزمایشی اشتراک‌گذاری خودرو MyWheels در اوترخت به طور فزاینده‌ای توسط افراد خصوصی پذیرفته شده است. بسیاری از مردم به محض پر شدن شبکه، پنل‌های خورشیدی خود را خاموش می‌کنند اما اگر بتوانند آن انرژی را به صورت محلی (در ماشین خود یا یک ماشین اشتراکی در خیابان خود) ذخیره کنند، چه اتفاقی می افتد؟ آنگاه اشتراک‌گذاری انرژی به یک مدل درآمدی تبدیل می‌شود به خصوص با یک قرارداد انرژی پویا. با لوازم خانگی هوشمند و ذخیره‌سازی محلی، خانه‌ها و محله‌های ما برای آینده‌ای پایدار و مقرون به صرفه آماده شده‌اند. آنچه اینجا اتفاق می‌افتد چیزی کمتر از یک انقلاب نیست و به هیچ وجه تصادفی نیست. سه روند اصلی دقیقاً در زمان مناسب در حال همگرایی و هم افزایی هستند و یکدیگر را به گونه‌ای تقویت می‌کنند که انتقال انرژی را تسریع می‌کند.

تحرک و انرژی به سرعت در حال ادغام هستند. رانندگی الکتریکی دیگر یک حوزه خاص نیست چرا که به لطف تولید انرژی خورشیدی و بادی در مقیاس بزرگ، انرژی پایدار به طور فزاینده‌ای مقرون به صرفه می‌شود. خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به طور گسترده با باتری کار می‌کنند. زیرساخت شارژ در محل وجود دارد و سرعت شارژ دیگر مانع نخواهد بود. شارژ انعطاف‌پذیر است چرا که در شب یا در محل کار، زمانی که برق ارزان‌ترین نرخ باشد این برنامه اجرا می‌شود و از آنجا که وسایل نقلیه می‌توانند انرژی را به شبکه برق برگردانند، دیگر باری بر دوش شبکه تحمیل نخواهد شد.

در عین حال، باتری‌ها در حال بهتر شدن، هوشمندتر شدن و پایداری بیشتر هستند. در حالی که باتری‌های قدیمی‌تر حدود ۱۵۰۰ چرخه شارژ دوام می‌آورند، انواع جدید LFP می‌توانند ۵۰۰۰ چرخه را تحمل کنند که برای میلیون‌ها کیلومتر مناسب هستند و باتری حالت جامد هم که در حال حاضر هنوز در حال توسعه است، حتی نوید ۱۰۰۰۰ چرخه را می‌دهد. از طرف دیگر ترس از فرسودگی سریع با استفاده فشرده، منسوخ شده است. این امر امکان استفاده دوگانه را فراهم می‌کند: رانندگی و ذخیره‌سازی انرژی.

در نهایت، تمرکززدایی کلید یک سیستم انرژی قوی است. تقاضای برق در ده سال آینده سه برابر خواهد شد که بخشی از آن به دلیل برقی شدن حمل و نقل و صنعت است. تقویت شبکه ملی زمان می‌برد اما سیستم‌های غیرمتمرکز اکنون می‌توانند کمک کنند. به شهرک‌های صنعتی، فرودگاه‌ها یا مناطق مسکونی با تولید و ذخیره‌سازی خود - به اصطلاح "هولون‌ها" - فکر کنید که هوشمندانه به عرضه و تقاضا پاسخ می‌دهند. محله اوترخت با خودروهای اشتراکی به عنوان باتری نشان می‌دهد که این امر امکان‌پذیر است.

آیا می‌توانیم این را در مقیاس بزرگ اجرا کنیم؟ اکثر ایستگاه‌های شارژ موجود نیاز به تعویض یا اصلاح دارند زیرا فقط ایستگاه‌های شارژ دو طرفه می‌توانند برق را به شبکه برگردانند. خوشبختانه، تولیدکنندگان بیشتر و بیشتری آنها را ارائه می‌دهند و این به آرامی در حال تبدیل شدن به یک هنجار است.

به طور خلاصه، آینده از قبل آغاز شده است: خودروهای پارک شده می‌توانند به عنوان باتری‌های خانگی نسبتاً ارزان عمل کنند که بار شبکه برق را کاهش می‌دهند. آنها با استفاده از برق ارزان یا حتی رایگان که در غیر این صورت هدر می‌رود، شارژ می‌شوند و این انرژی می‌تواند توسط دیگران نیز استفاده شود. این بدان معناست که داشتن یک خودرو ممکن است به زودی ارزان‌تر و سازگارتر با محیط زیست نسبت به نداشتن خودرو شود.

 

منبع:

 https://fd.nl/opinie/1561893/de-auto-als-batterij-de-stille-revolutie-is-begonnen

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما