معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۲۱- ۱۷:۰۶

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته سوم تیر ماه 1404 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تامین امکانات جدید برای تقویت لجستیک و تجارت منطقه‌ای در بخش جنوبی دبی

دبی جنوبی برای پشتیبانی از نیازهای رو به رشد مشاغل منطقه‌ای و جهانی، امکانات لجستیک چندکاربره جدیدی را در منطقه لجستیک خود راه‌اندازی کرده است. این پروژه با مساحتی تقریباً 215278 فوت مربع، واحدهای انعطاف‌پذیر و قابل ترکیب را معرفی می‌کند که برای افزایش بهره‌وری عملیاتی و برآورده کردن نیازهای در حال تحول شرکت‌ها در بخش‌های لجستیک، تجارت الکترونیک و تجارت طراحی شده‌اند.این امکانات که از نظر استراتژیک در منطقه حمل و نقل بار قرار دارند، دسترسی مستقیم به فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم، بندر جبل علی و شبکه جاده‌ای ملی امارات متحده عربی را فراهم می‌کنند و یک کریدور لجستیکی یکپارچه برای جابجایی سریع بار و عملیات کارآمد زنجیره تأمین ایجاد می‌کنند. این پروژه برای تکمیل و تحویل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. این واحدهای مدرن دارای کنترل دما و تهویه مطبوع هستند و در دو اندازه - ۲۱۵۲ فوت مربع و ۳۷۶۷ فوت مربع - با پیکربندی‌های مقیاس‌پذیر که می‌توانند با مدل‌های مختلف تجاری سازگار شوند، موجود می‌باشند. این فضاها برای تجهیز و سفارشی‌سازی آسان طراحی شده‌اند، با دسترسی از سطح زمین و امکانات رفاهی در محل که راحتی را برای مشاغل و کارمندان افزایش می‌دهد. این امکانات طیف وسیعی از مشتریان، از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط، ارائه دهندگان خدمات لجستیک، شرکت‌های تجارت الکترونیک و بازرگانان، به ویژه کسانی که به مکانی امن و استراتژیک برای عملیات بین‌المللی نیاز دارند، را هدف قرار می‌دهد. ماهیت انعطاف‌پذیر آنها، آنها را برای شرکت‌هایی که به دنبال توسعه و بهینه‌سازی ردپای لجستیکی خود در منطقه هستند، مناسب می‌کند. محسن احمد، مدیرعامل منطقه لجستیک در جنوب دبی، اظهار داشت: «راه‌اندازی تأسیسات چندکاربره جدید ما، تعهد ما را به حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با ارائه زیرساخت‌های پیشرفته و با موقعیت استراتژیک که پاسخگوی نیازهای در حال تحول بازارهای منطقه‌ای و جهانی است، برجسته می‌کند.» این ابتکار با چشم‌انداز بلندمدت جنوب دبی برای ایجاد یک اکوسیستم لجستیک محور که نوآوری، پایداری و رشد کسب‌وکار را تشویق می‌کند، همسو است و نقش دبی را به عنوان یک قطب پیشرو در تجارت و لجستیک جهانی تقویت می‌کند.

شرکت هواپیمایی امارات پس از ۱۳ سال وقفه به دمشق بازگشت

شرکت هواپیمایی امارات رسماً به دمشق، پایتخت سوریه، بازگشت و «شهر یاس» را دوباره به شبکه گسترده مقاصد خاورمیانه‌ای خود بازگرداند. برای بسیاری از سوری‌ها، از جمله سوری‌های ساکن دبی، سفر به خانه دهه‌ها در حال انجام بوده است. روز چهارشنبه، ۱۶ ژوئیه، امارات اولین پرواز خود را به دمشق پس از ۱۳ سال انجام داد و مسافرانی را حمل کرد که بازگشت آنها هم نشان دهنده نقاط عطف عمیق شخصی و هم حس محتاطانه امید ملی است. در میان آنها خلیل، یک تبعه سوری اهل ایالات متحده، بود که در هواپیما به گلف نیوز گفت: «من به کشورم، سوریه، پرواز می‌کنم. ۴۰ سال است که از آنجا دور بوده‌ام.» سفر خلیل، که شامل پرواز از میامی‌به دبی قبل از اتصال به سوریه بود، امکانات تازه باز شده را برجسته می‌کند، زیرا خطوط هوایی بیشتری عملیات برنامه‌ریزی شده خود را از سر می‌گیرند. این دومین سفر او به خانه در دو ماه گذشته بود. صدها مسافر، مانند خلیل، سرانجام پس از دهه‌ها غیبت از کشور جنگ‌زده، به سوریه بازمی‌گشتند. فضا سرشار از امید بود، زیرا سوری‌های مقیم سراسر جهان با احتیاط به سمت سرزمین مادری خود گام برمی‌داشتند. امید با واقعیت روبرو می‌شود. با این حال، این دیدار امیدوارکننده برای بسیاری بلافاصله با واقعیت تلخ تنش‌های منطقه‌ای مداوم روبرو شد. مسافران با خبر حملات اسرائیل به دمشق در همان روز وارد شدند. برای این سوری‌های در حال بازگشت، خانه‌ی مورد استقبال یادآور تکان‌دهنده‌ای از درگیری‌های مداوم بود. اسرائیل روز چهارشنبه به مقر نظامی سوریه در میدان اموی دمشق حمله کرد. با وجود این چالش‌ها، احساسات غالب در میان سوری‌های مقیم همچنان بر بازسازی و احیای کشور جنگ‌زده‌شان متمرکز است. خلیل با ابراز خوش‌بینی محتاطانه اظهار داشت: «اوضاع اکنون بسیار بهتر شده است. امیدوارم با رئیس جمهور جدید بسیار بهتر شود.»

جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در امارات در راستای تأمین انرژی پایدار برای فردا

امارات متحده عربی، کشوری که مدت‌هاست با ثروت نفتی مترادف شده است، در حال ترسیم مسیری جدید و جسورانه به سوی آینده‌ای پایدار است. در منطقه‌ای که آسمان‌خراش‌های درخشان و سبک زندگی لوکس بر افق شهر تسلط دارند، امارات متحده عربی بی‌سروصدا در حال تغییر چشم‌انداز انرژی خود است. ابتکارات بلندپروازانه انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور نه تنها پاسخی به نیازهای جهانی آب و هوا، بلکه حرکتی استراتژیک برای تضمین ثبات اقتصادی و تاب‌آوری زیست‌محیطی برای نسل‌های آینده است. برای مشاغل و ساکنان دبی، این تغییر فرصت‌های هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد: هزینه‌های انرژی پایین‌تر، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری سبز و فرصتی برای مشارکت در سیاره‌ای پاک‌تر. در قلب این تحول، استراتژی انرژی امارات متحده عربی ۲۰۵۰ قرار دارد، طرحی رویایی برای تنوع‌بخشی به ترکیب انرژی کشور و دستیابی به انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰. امارات متحده عربی با پروژه‌های عظیم خورشیدی، ابتکارات نوآورانه هیدروژن و برنامه‌های هسته‌ای پیشگامانه، ثابت می‌کند که یک نیروگاه سوخت فسیلی می‌تواند رهبری انرژی‌های تجدیدپذیر را بر عهده بگیرد. دبی، به ویژه، به عنوان قطب نوآوری شناخته می‌شود، چرا که پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم آن، معیارهای جهانی را تعیین می‌کند و استراتژی انرژی پاک دبی ۲۰۵۰، دستیابی به ۷۵٪ انرژی پاک تا اواسط قرن را هدف قرار داده است. از پنل‌های خورشیدی روی پشت بام‌ها گرفته تا صنایع سوخت هیدروژن سبز، تلاش امارات متحده عربی برای انرژی‌های تجدیدپذیر، انقلابی در این زمینه است. بررسی کنید که این تحول چگونه در حال وقوع است و برای شما چه معنایی دارد.

چشم‌انداز انرژی تجدیدپذیر امارات متحده عربی

تعهد امارات متحده عربی به انرژی‌های تجدیدپذیر ریشه در یک چشم‌انداز روشن و بلندپروازانه دارد: گذار از یک اقتصاد وابسته به هیدروکربن به اقتصادی که از منابع پاک و پایدار نیرو می‌گیرد. استراتژی انرژی امارات متحده عربی ۲۰۵۰ که در سال ۲۰۲۴ به‌روزرسانی شد، هدف ۳۰٪ انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ و انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ را تعیین می‌کند. این استراتژی، رشد اقتصادی را با مسئولیت زیست‌محیطی متعادل می‌کند و هدف آن سه برابر کردن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر به ۱۹.۸ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ است. برای دبی، این با استراتژی انرژی پاک دبی ۲۰۵۰ همسو است که به دنبال تبدیل امارات به یک رهبر جهانی در انرژی پاک است و هدف آن تأمین ۷۵٪ از انرژی خود از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ است. این چشم‌انداز ناشی از ضرورت و فرصت است. اقتصاد امارات متحده عربی مدت‌هاست که به نفت و گاز متکی بوده است، اما تغییرات جهانی به سمت پایداری و کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی، یک چرخش استراتژیک را ایجاد کرده است. امارات متحده عربی با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، قصد دارد گاز طبیعی را برای صادرات حفظ کند، مشاغل سبز ایجاد کند و سرمایه‌گذاری بین‌المللی را جذب کند. رهبری امارات متحده عربی همچنین پایداری را به یک اولویت ملی تبدیل کرده است. تعیین سال ۲۰۲۳ به عنوان سال پایداری و میزبانی کنفرانس COP28 در دبی، تعهد این کشور را برجسته کرد. این تلاش‌ها صرفاً نمادین نیستند. آنها با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، بیش از ۵۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰، و سیاست‌هایی که مشارکت بخش خصوصی را تشویق می‌کنند، پشتیبانی می‌شوند. برای دبی، این به یک اکوسیستم پویا تبدیل می‌شود که در آن مشاغل و ساکنان می‌توانند به طور فعال در انقلاب سبز شرکت کنند.

انرژی خورشیدی

آفتاب فراوان امارات متحده عربی، با آسمانی صاف برای تقریباً ۳۵۰ روز در سال، انرژی خورشیدی را به سنگ بنای استراتژی انرژی تجدیدپذیر آن تبدیل می‌کند. این کشور محل برخی از بزرگترین پروژه‌های خورشیدی جهان است و دبی از طریق پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم رهبری این پروژه را بر عهده دارد. این پروژه عظیم با مساحت ۴۰۰۰ هکتار، بزرگترین پارک خورشیدی تک سایته در جهان است که ظرفیت برنامه‌ریزی شده آن تا سال ۲۰۳۰، ۵۰۰۰ مگاوات خواهد بود. فاز پنجم آن که در سال ۲۰۲۳ افتتاح شد، ۹۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که ۲۷۰ هزار خانه را تغذیه می‌کند و سالانه ۱.۱۸ میلیون تن از انتشار کربن را کاهش می‌دهد. در ابوظبی، پروژه فتوولتائیک خورشیدی الظفره که در سال ۲۰۲۳ تکمیل شد، رکورد دیگری را ثبت کرده است. این پروژه با ظرفیت ۲ گیگاوات، می‌تواند تقریباً ۲۰۰ هزار خانه را تغذیه کند و سالانه ۲.۴ میلیون تن از انتشار کربن را کاهش دهد. پارک خورشیدی نور ابوظبی که از سال ۲۰۱۹ عملیاتی شده است، ۱۱۷۷ مگاوات به شبکه برق اضافه می‌کند و سالانه ۳.۶ میلیون تن دی اکسید کربن را جبران می‌کند. این پروژه‌ها توانایی امارات متحده عربی را در استفاده از منابع طبیعی خود برای تولید انرژی پایدار نشان می‌دهند.

انرژی هسته‌ای

در حالی که انرژی خورشیدی بر چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر امارات متحده عربی تسلط دارد، انرژی هسته‌ای نقش مهمی در تنوع‌بخشی به ترکیب انرژی ایفا می‌کند. نیروگاه هسته‌ای براکه در ابوظبی، اولین تأسیسات هسته‌ای در جهان عرب، سنگ بنای این استراتژی است. چهار راکتور آن که از سال ۲۰۱۹ عملیاتی شده‌اند، ۵۶۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند که ۲۵ درصد از برق امارات متحده عربی را تأمین می‌کند. انرژی هسته‌ای، منبع تغذیه پایدار را تضمین می‌کند که برای صنایعی مانند تولید و فناوری بسیار مهم است. برخلاف انرژی خورشیدی یا بادی، انرژی هسته‌ای وابسته به آب و هوا نیست و آن را به یک منبع انرژی پایه قابل اعتماد تبدیل می‌کند. این قابلیت اطمینان برای کسب‌وکارهایی که قصد دارند عملیات خود را بدون نگرانی از کمبود انرژی گسترش دهند، حیاتی است. نیروگاه براکه همچنین استاندارد جهانی برای ایمنی و پایداری تعیین می‌کند. این نیروگاه که با همکاری شرکت برق کره و شرکای آمریکایی ساخته شده است، به استانداردهای نظارتی سختگیرانه‌ای پایبند است. برای کسب‌وکارهایی که به دنبال سرمایه‌گذاری در انرژی پاک هستند، موفقیت برکه نشان‌دهنده تعهد امارات متحده عربی به فناوری‌های پیشرفته و مشارکت‌های بین‌المللی است که محیطی پایدار برای سرمایه‌گذاری‌های سبز ایجاد می‌کند.

هیدروژن سبز

هیدروژن به عنوان یک عامل تغییر دهنده بازی در سبد انرژی‌های تجدیدپذیر امارات متحده عربی در حال ظهور است. هیدروژن سبز به عنوان یک سوخت پاک که می‌تواند از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید و باد تولید شود، کاربردهای متنوعی از تأمین انرژی وسایل نقلیه گرفته تا پشتیبانی از فرآیندهای صنعتی ارائه می‌دهد. امارات متحده عربی، با منابع خورشیدی فراوان و ذخایر گاز طبیعی خود، در موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تولید هیدروژن قرار دارد. در سال ۲۰۲۱، امارات متحده عربی اتحاد هیدروژن ابوظبی را با مشارکت بازیگران کلیدی مانند ADNOC، Mubadala و ADQ راه‌اندازی کرد. این ابتکار با هدف توسعه هیدروژن سبز و آبی کم‌کربن برای استفاده داخلی و صادرات انجام شده است. دبی همچنین گام‌هایی برداشته و اولین پمپ بنزین هیدروژن خاورمیانه را در سال ۲۰۱۷ افتتاح کرده است. مصدر، شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر ابوظبی، در حال رهبری پروژه‌های هیدروژن است و هدف قرار دادن رسیدن به جایگاه ۱۰ تولیدکننده برتر جهانی تا سال ۲۰۳۱ را دنبال می‌کند.

حمایت و مشوق‌های دولتی

تلاش امارات متحده عربی برای انرژی‌های تجدیدپذیر با حمایت قوی دولت پشتیبانی می‌شود. استراتژی انرژی امارات متحده عربی ۲۰۵۰، ۴۱ تا ۵۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ برای گسترش زیرساخت‌های انرژی پاک اختصاص می‌دهد. در دبی، صندوق سبز دبی، به ارزش ۲۷ میلیارد دلار، وام‌های کم‌بهره به سرمایه‌گذاران در پروژه‌های تجدیدپذیر ارائه می‌دهد. این مشوق‌های مالی، استفاده از پنل‌های خورشیدی، فناوری‌های کم‌مصرف و شیوه‌های ساختمان‌سازی سبز را برای کسب‌وکارها آسان‌تر می‌کند. کنتورهای خالص و تعرفه‌های تغذیه‌ای، برای کسب‌وکارها و ساکنان دبی، تغییردهنده‌ی بازی هستند. با نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام، شرکت‌ها و صاحبان خانه می‌توانند برق تولید کنند و برق اضافی را به شبکه بفروشند و هزینه‌ها را جبران کنند. مقررات ساختمان‌سازی سبز، مانند سیستم الصافات دبی و طرح استیداما ابوظبی، طرح‌های کم‌مصرف را در ساخت‌وسازهای جدید الزامی می‌کنند و تضمین می‌کنند که پایداری در چشم‌انداز شهری گنجانده شود. چارچوب نظارتی امارات متحده عربی همچنین مشارکت بخش خصوصی را تشویق می‌کند. وزارت انرژی و زیرساخت، اداره آب و برق و آب و برق ابوظبی، مجوزهای پروژه‌های تجدیدپذیر را ساده‌سازی می‌کنند، در حالی که مزایده‌های انرژی تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاران جهانی را جذب می‌کند. برای کسب‌وکارها، این به معنای دسترسی آسان‌تر به مجوزها و بودجه است. برای ساکنان، به معنای شهری است که برای پایداری طراحی شده است، با ساختمان‌های کم‌مصرف و قبوض آب و برق کمتر.

فرصت‌هایی برای کسب‌وکارهای دبی

رونق انرژی تجدیدپذیر دبی، معدن طلا برای کسب‌وکارها است. پیش‌بینی می‌شود رشد این بخش تا سال ۲۰۳۳ به ۱۲ میلیارد دلار برسد و فرصت‌هایی را در نصب پنل‌های خورشیدی، ذخیره‌سازی انرژی و توسعه فناوری سبز ایجاد کند. شرکت‌هایی مانند AMEA Power و Masdar در حال حاضر با خطوط لوله انرژی پاک که چندین کشور را در بر می‌گیرد، از این فرصت‌ها بهره‌برداری می‌کنند. کسب‌وکارهای محلی می‌توانند با این غول‌ها همکاری کنند یا از مشوق‌های دولتی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود استفاده کنند.

بخش انرژی تجدیدپذیر همچنین شغل ایجاد می‌کند. استراتژی انرژی امارات متحده عربی ۲۰۵۰ قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۵۰۰۰۰ شغل سبز، از مهندسان گرفته تا مدیران پروژه، ایجاد کند. کسب و کارهای دبی می‌توانند در برنامه‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کنند و با مؤسساتی مانند IRENA که دفتر مرکزی آن در ابوظبی است، برای ایجاد نیروی کار ماهر همکاری کنند. این امر نه تنها از اقتصاد محلی پشتیبانی می‌کند، بلکه شرکت‌ها را به عنوان رهبران در یک بازار رقابتی قرار می‌دهد.

مزایای ساکنان دبی

ساختمان سبز برای ساکنان دبی در راستای تلاش برای انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای ملموسی به همراه دارد. پنل‌های خورشیدی پشت بام به صاحبان خانه اجازه می‌دهند تا صورتحساب برق را کاهش دهند و به اهداف پایداری شهر کمک کنند.

امضای قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری برای توسعه مجدد بندر طرطوس سوریه توسط شرکت DP World Dubai

دی‌پی ورلد یک قرارداد امتیاز ۳۰ ساله با اداره کل بنادر زمینی و دریایی سوریه برای توسعه و بهره‌برداری از بندر طرطوس امضا کرده است که ۸۰۰ میلیون دلار برای نوسازی این تأسیسات و تبدیل آن به یک قطب تجاری کلیدی برای منطقه اختصاص می‌دهد. این قرارداد که در دمشق امضا شد، گامی مهم در بهبود اقتصادی سوریه پس از جنگ است. این قرارداد توسط سلطان احمد بن سلیم، رئیس و مدیرعامل دی‌پی ورلد و قطیبه احمد بداوی، رئیس اداره کل بنادر زمینی و دریایی سوریه، در حضور احمد الشرع، رئیس جمهور، رسمیت یافت. بر اساس مدل ساخت-بهره‌برداری-انتقال، دی‌پی ورلد مالکیت و مدیریت کامل توسعه مجدد را که شامل زیرساخت‌های جدید، تجهیزات مدرن جابجایی بار و سیستم‌های دیجیتال برای افزایش بهره‌وری عملیاتی است، بر عهده خواهد داشت.  طرطوس که در دریای مدیترانه واقع شده است، دومین بندر بزرگ سوریه است و به عنوان یک دروازه دریایی که جنوب اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا را به هم متصل می‌کند، از ارزش استراتژیک برخوردار است. این بندر ارتقا یافته، ترافیک کانتینری، عملیات فله بر، محموله‌های عمومی و عملیات رول-آن/رول-آف را مدیریت خواهد کرد. دی‌پی ورلد همچنین قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در مناطق آزاد، مراکز لجستیکی و کریدورهای تجاری بررسی کند و با تلاش‌های سوریه برای بازسازی و تنوع‌بخشی به اقتصاد خود همسو باشد. دی‌پی ورلد با فعالیت در بیش از ۷۵ کشور، تقریباً ۱۰٪ از ترافیک کانتینری جهان را مدیریت می‌کند و تخصص گسترده‌ای را به پروژه طرطوس می‌آورد و حضور خود را در خاورمیانه بیش از پیش تقویت می‌کند.

جمعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۶۱.۲ میلیون نفر می‌رسد

طبق آمار جدید منتشر شده توسط مرکز آمار شورای همکاری خلیج فارس، جمعیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۶۱.۲ میلیون نفر رسید که نشان‌دهنده افزایش بیش از ۲.۱ میلیون نفری نسبت به سال قبل است. این داده‌ها که همزمان با روز جهانی جمعیت در ۱۱ جولای منتشر شده است، نشان دهنده بازگشت قوی رشد جمعیت پس از همه‌گیری کووید-۱۹ است. از سال ۲۰۲۱، این منطقه حدود ۷.۶ میلیون نفر به جمعیت خود اضافه کرده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۴.۲ درصدی است. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اکنون ۰.۷ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این گزارش همچنین عدم تعادل جنسیتی قابل توجهی را برجسته می‌کند، به طوری که مردان ۶۲.۸ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که تقریباً ۳۸.۵ میلیون نفر است، در حالی که ۲۲.۷ میلیون نفر زن یا ۳۷.۲ درصد هستند. نسبت جنسیتی در این منطقه به ۱۶۹ مرد در برابر هر ۱۰۰ زن رسید که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی ۱۰۱ نفر است. این افزایش، بهبود اقتصادی منطقه و هجوم مداوم کارگران خارجی را که هر دو از عوامل کلیدی رشد جمعیت هستند، برجسته می‌کند.

امارات پروژه ۷۵۰ میلیون درهمی را برای توسعه خیابانها و کاهش ترافیک آغاز کرد

وزارت انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی از یک پروژه بزرگ ۷۵۰ میلیون درهمی‌برای گسترش جاده امارات رونمایی کرد که هدف آن مقابله با ترافیک رو به رشد و حمایت از اهداف توسعه ملی است. این پروژه، ۲۵ کیلومتر از جاده امارات را از تقاطع البدیع در شارجه تا ام القوین گسترش می‌دهد و ظرفیت را از سه به پنج خط در هر جهت افزایش می‌دهد. پس از تکمیل، این جاده تا ۹۰۰۰ وسیله نقلیه در ساعت را در خود جای خواهد داد - افزایش ۶۵ درصدی ظرفیت. قرار است ساخت و ساز در سپتامبر ۲۰۲۵ آغاز شود و دو سال طول بکشد. این پروژه شامل ارتقاء کامل تقاطع شماره ۷ با شش پل جهت‌دار جدید و جاده‌های جمع‌کننده اضافی است که اتصال و ایمنی را در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای امارات متحده عربی افزایش می‌دهد. به گفته این وزارتخانه، زمان سفر بین رأس‌الخیمه، شارجه و دبی می‌تواند تا ۴۵ درصد کاهش یابد و رفت و آمد روزانه هزاران نفر از ساکنان را آسان‌تر کرده و جابجایی کالا و خدمات را بهبود بخشد.

محمد بن راشد قانون جدیدی را برای تنظیم بخش پیمانکاری دبی صادر کرد

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم قانون جدیدی را برای تنظیم فعالیت‌های پیمانکاری در دبی صادر کرده است که گامی‌بزرگ در جهت تقویت حاکمیت، شفافیت و نظارت در سراسر بخش ساخت و ساز و توسعه امارات محسوب می‌شود. قانون شماره (7) سال 2025 یک چارچوب نظارتی یکپارچه را معرفی می‌کند که با مقررات برنامه‌ریزی، ضوابط ساختمانی و استراتژی‌های رشد بلندمدت دبی همسو است. هدف این قانون، ترویج توسعه پایدار و در عین حال تضمین پاسخگویی در بین پیمانکاران است. یکی از ویژگی‌های اصلی این قانون، تشکیل «کمیته تنظیم و توسعه فعالیت‌های پیمانکاری» به ریاست نماینده شهرداری دبی است. این کمیته بر تنظیم این بخش نظارت خواهد کرد، سیاست‌ها را پیشنهاد می‌دهد، مسائل مربوط به صلاحیت را حل می‌کند و با ذینفعان در بخش‌های دولتی و خصوصی هماهنگی خواهد داشت. این قانون برای همه پیمانکاران در دبی، از جمله پیمانکاران مناطق آزاد مانند DIFC، به جز برخی از فعالیت‌های معاف مانند زیرساخت‌های مربوط به فرودگاه، اعمال می‌شود. شهرداری دبی موظف شده است یک سیستم الکترونیکی یکپارچه متصل به پلتفرم «سرمایه‌گذاری در دبی» راه‌اندازی کند تا ثبت، طبقه‌بندی و انطباق پیمانکاران را مدیریت کند. پیمانکاران اکنون باید به شدت به ظرفیت تأیید شده خود پایبند باشند، از پیمانکاری فرعی غیرمجاز خودداری کنند و استانداردهای صلاحیت حرفه‌ای را حفظ کنند. مجازات تخلفات شامل جریمه‌هایی تا سقف ۲۰۰۰۰۰ درهم، تعلیق مجوز و رد صلاحیت احتمالی است. پیمانکاران فعلی موظفند ظرف یک سال از تصویب قانون، وضعیت خود را قانونی کنند. این قانون شش ماه پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا خواهد بود.

خط هوایی اتحاد هفت مقصد جدید را اعلام کرد

این شرکت هواپیمایی در مجموع ۲۹ مسیر جدید را در یک سال راه‌اندازی کرده است. مقصدهای جدید - آلماتی، قزاقستان؛ باکو، آذربایجان؛ بخارست، رومانی؛ مدینه، عربستان سعودی؛ تفلیس، گرجستان؛ تاشکند، ازبکستان؛ و ایروان، ارمنستان - موقعیت ابوظبی را به عنوان یک قطب پررونق گردشگری، فرهنگ و تجارت بیش از پیش تقویت خواهند کرد. قرار است این پروازها طی چند روز آینده به فروش برسند و خدمات در مارس ۲۰۲۶ آغاز شود و مدینه در نوامبر ۲۰۲۵ فعالیت خود را آغاز کند. این موارد جدید، تعداد کل مقاصد جدید اتحاد را برای سال ۲۰۲۵ به ۲۷ مورد می‌رساند، پس از اعلام‌های قبلی در مورد مسیرهای تمام سال و خدمات فصلی. آنتونوالدو نوس، مدیر اجرایی اتحاد، گفت: «هدف ما روشن است، ما می‌خواهیم افراد بیشتری را مستقیماً به ابوظبی بیاوریم. این مسیرهای جدید ما را به مناطق با رشد سریع و غنی از نظر فرهنگی متصل می‌کند و به تحریک تقاضا برای گردشگری و تجارت در پایتخت امارات متحده عربی کمک خواهد کرد.»

طلا در نیمه اول سال 2025، 26 درصد افزایش یافت

شورای جهانی طلا گزارش چشم‌انداز میان‌سالی طلا 2025 خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد عملکرد قابل توجه طلا در نیمه اول سال با بدترین شروع سال برای دلار آمریکا از سال 1973 همزمان شده است، تغییری که جریان‌های سرمایه‌گذاری جهانی را از نو تعریف کرد. طلا به سرعت رکوردشکنی خود ادامه داده و در نیمه اول سال 2025، 26 درصد بر حسب دلار آمریکا افزایش یافته و به بازدهی دو رقمی در بین ارزها رسیده است. ترکیبی از دلار ضعیف‌تر آمریکا، نرخ‌های نوسانی و محیط ژئواکونومیک بسیار نامطمئن منجر به تقاضای بالای سرمایه‌گذاری شده است. طلا نیمه اول سال را به عنوان یکی از بهترین طبقات دارایی اصلی با 26 درصد افزایش در این دوره به پایان رساند. این فلز گرانبها در نیمه اول سال ۲۰۲۵، ۲۶ رکورد جدید (ATH) ثبت کرد و در سال ۲۰۲۴، ۴۰ رکورد جدید را شکست. این گزارش حاکی از آن است که طلا در نیمه اول سال ۲۰۲۵، ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته و از سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌های اصلی عملکرد بهتری داشته است. این افزایش قیمت ناشی از ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا، نرخ بهره در محدوده محدود و تشدید عدم قطعیت ژئواقتصادی بوده که تقاضای سرمایه‌گذاری قوی را افزایش داده است. شورای جهانی طلا با استفاده از چارچوب ارزش‌گذاری طلا، سه مسیر بالقوه را برای نیمه دوم سال ترسیم می‌کند: حالت پایه: افزایش اندک (۰ تا ۵ درصد) با ادامه روند عادی‌سازی.حالت گاوی: افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بیشتر در صورت بدتر شدن شرایط اقتصادی. حالت خرسی: کاهش احتمالی ۱۲ تا ۱۷ درصدی در صورت کاهش قابل توجه ریسک‌های تجاری.

سود خالص ۶۹۷.۲ میلیون درهم بانک اسلامی‌شارجه در نیمه اول سال ۲۰۲۵

بانک اسلامی‌شارجه (SIB) در نیمه اول سال ۲۰۲۵ عملکرد مالی قوی‌ای را به دست آورد و به سود خالص پس از کسر مالیات ۶۹۷.۲ میلیون درهم دست یافت که در مقایسه با ۵۵۸.۷ میلیون درهم در نیمه اول سال ۲۰۲۴، ۲۵ درصد افزایش یافته است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در تأمین مالی اسلامی و صکوک با ۱۱۳.۶ میلیون درهم یا ۶.۴ درصد افزایش به ۱.۹ میلیارد درهم در نیمه اول سال ۲۰۲۵ رسید، در حالی که این رقم در نیمه اول سال ۲۰۲۴، ۱.۸ میلیارد درهم بود. در همین حال، کل توزیع به سپرده‌گذاران و دارندگان صکوک، ۱.۱ میلیارد درهم بود، در حالی که این رقم در نیمه اول سال ۲۰۲۴، ۱.۰ میلیارد درهم بود که نشان دهنده ثبات بانک در درآمد خالص و توانایی آن در ایجاد تعادل بین رشد تأمین مالی و توزیع عادلانه سود است. مکانیسمی‌که با اصول شریعت همسو است. همچنین این امر نشان‌دهنده‌ی انعطاف‌پذیری بانک اسلامی‌شارجه در حفظ درآمد پایدار حتی در مواجهه با هزینه‌های تأمین مالی ناپایدار و فشارهای رقابتی قیمت‌گذاری در بازار است. بانک اسلامی‌شارجه همچنان بر تنوع‌بخشی به پایه درآمدی خود تأکید دارد، همانطور که از رشد قابل توجه درآمد خالص کارمزد و کمیسیون که با افزایش شدید ۵۳.۵ درصدی به ۲۷۶ میلیون درهم در نیمه اول سال ۲۰۲۵ رسید، نسبت به ۱۷۹.۸ میلیون درهم در نیمه اول سال ۲۰۲۴، مشهود است. کل هزینه‌های عمومی و اداری برای نیمه اول سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۴۰۵.۴ میلیون درهم بوده است که در مقایسه با ۳۴۶.۹ میلیون درهم در مدت مشابه سال ۲۰۲۴، ۱۶.۹ درصد افزایش داشته است. این افزایش عمدتاً به سرمایه‌گذاری مداوم بانک در سرمایه انسانی، فناوری و زیرساخت‌های عملیاتی برای حمایت از گسترش کسب‌وکار و بهبود خدمات به مشتریان نسبت داده می‌شود. بانک SIB همچنان نسبت نقدینگی قوی ۲۱.۱ درصد از کل دارایی‌ها را حفظ کرد که بالغ بر ۱۷.۸ میلیارد درهم می‌شود، در مقایسه با ۲۱.۶ درصد در پایان سال قبل. بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام نیز افزایش یافت و به ترتیب به ۱.۷۰ درصد و ۱۴.۸۸ درصد رسید، در حالی که این رقم برای سال قبل ۱.۴۴ درصد و ۱۲.۷۶ درصد بود.

شرکت امارات NBD قرارداد تسهیلات سندیکایی ۳.۹ میلیارد درهمی‌برای پروژه جدید مترو دبی «خط آبی» منعقد کرد

شرکت امارات Emirates National Bank of Dubai قرارداد تسهیلات سندیکایی Syndicated Bonding Facilitiesبه ارزش ۳.۹ میلیارد درهمی را با کنسرسیومی منعقد کرده است که پروژه جدید «خط آبی» مترو دبی را اجرایی کند. اداره راه و حمل و نقل دبی Dubai Road and Transport Authority (RTA) به کنسرسیومی از MAPA، LIMAK و CRRC - پروژه طراحی و ساخت پروژه خط آبی مترو دبی - واگذار کرد. به این ترتیب، شرکت امارات NBD به عنوان بخشی از یک فرآیند یکپارچه، جامع و مشارکتی با این کنسرسیوم همکاری کرد. این طرح زیرساختی برجسته با ارزش ۲۰.۵ میلیارد درهم، یکی از اجزای کلیدی در طرح جامع شهری دبی ۲۰۴۰ برای ایجاد، توسعه و گسترش شبکه‌ای در سطح جهانی از خدمات حمل و نقل عمومی و راه‌حل‌های تحرک است که جوامع را با مکان‌های کلیدی متصل می‌کند، ازدحام ترافیک را کاهش می‌دهد و امکان حرکت آسان‌تر مردم را در سراسر امارات فراهم می‌کند. خط آبی مترو دبی که قرار است تا سپتامبر ۲۰۲۹ تکمیل شود، ارتباط یکپارچه‌ای با خطوط قرمز و سبز مترو موجود و همچنین مسیرهای اتوبوس و تاکسی فراهم خواهد کرد. این پروژه که رسماً توسط RTA در پایان سال گذشته اعلام شد، تا سال ۲۰۴۰ روزانه تقریباً به ۳۵۰،۰۰۰ مسافر خدمات ارائه خواهد داد. پروژه خط آبی مترو دبی، به عنوان یک شبکه راه‌آهن برقی پیشرفته، با چارچوب تأمین مالی پایدار NBD امارات همسو است و واجد شرایط تأمین مالی سبز در دسته "حمل و نقل پاک" می‌باشد. احمد القاسم، رئیس یکی از بخشهای NBD امارات، گفت: "پروژه "خط آبی" مترو دبی یک اقدام مهم است که با ارائه راه‌حل‌های جدید، کارآمد، قابل دسترس و قابل اعتماد حمل و نقل عمومی و تحرک به جمعیت رو به رشد، به طور استراتژیک و قابل توجهی توسعه مداوم امارات را تقویت خواهد کرد. این معامله بزرگ، جایگاه NBD امارات را به عنوان شریک بانکی اصلی برای پروژه‌های بزرگ متنوعی که چشم‌انداز، قابلیت‌ها و جذابیت جهانی دبی را متحول می‌کنند، تثبیت می‌کند." موراتان دوروک گونال، معاون رئیس و مدیرعامل MAPA، گفت: «ما مفتخریم که بخشی از این پروژه زیرساختی برجسته هستیم که بخش جدایی‌ناپذیری از طرح جامع شهری دبی ۲۰۴۰ است که توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم آغاز شده است. بسته شدن موفقیت‌آمیز تأمین مالی با Emirates NBD یک نقطه عطف کلیدی است و نشان دهنده اعتماد به توانایی کنسرسیوم ما در ارائه پروژه‌های پیچیده و تأثیرگذار است. در MAPA، ما همچنان متعهد به ارائه تخصص مهندسی و قابلیت‌های اجرای پروژه خود برای حمایت از چشم‌انداز دبی در توسعه شهری پایدار و یکپارچه هستیم.» سردار باکاکسیز، عضو هیئت مدیره گروه شرکت‌های لیماک، اظهار داشت: «پروژه جدید خط آبی مترو دبی، گواهی بر رویکرد آینده‌نگر دبی به توسعه شهری است. لیماک مفتخر است که با همکاری همکاران محترم خود، شریک کلیدی در این سفر تحول‌آفرین باشد. این توافق‌نامه تأمین مالی با بانک NBD امارات، نقطه عطفی حیاتی است که ما را قادر می‌سازد تا تخصص جهانی، بینش‌ها و راه‌حل‌های نوآورانه خود را به عرصه عمل بیاوریم و به آرمان دبی برای شهری یکپارچه، متصل و پایدار کمک کنیم.»

*هر دلار آمریکا برابر با 3ممیز 6 درهم امارات است و حدود 30 سال است این نسبت تغییر نکرده است.

** منابع استفاده شده در خبرنامه اقتصادی: خبرگزاری رسمی امارات www.wam.ae ، خبرگزاری الخلیج https://gulfnews.com/ ، https://focus.hidubai.com ، خبرگزاری نیشن www.thenationalnews.com/uae پایگاه اتاق های بازرگانی دبی   www.dubaichambers.com 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما