معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۰۳- ۰۸:۰۰

مجمع صادرکنندگان ترکیه : صادرات ترکیه در ماه ژوئن به ۲۰.۵ میلیارد دلار رسید

در رتبه‌بندی بخش‌های برتر صادراتی، خودروسازی با ۳.۴ میلیارد دلار پیشتازی خود را حفظ کرد. مواد شیمیایی با ۲.۶ میلیارد دلار در رتبه بعدی قرار گرفتند، در حالی که فولاد با ۱.۴ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفت.

مصطفی گل تپه، رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه، اظهار داشت : «توزیع گسترده صادرات - به معنای سهم مثبت همه بخش‌ها - برای اهداف میان‌مدت و بلندمدت ما از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، تقریباً نیمی از ۲۶ بخش در ماه‌های اخیر نتایج منفی را ثبت کرده‌اند.»

 صادرات ترکیه در ماه ژوئن به ۲۰.۵ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۵، صادرات شش ماهه به ۱۳۱.۴ میلیارد دلار رسید، در حالی که صادرات تجمعی ۱۲ ماهه به ۲۶۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

 داده‌های صادرات ماه ژوئن از سوی وزیر تجارت، دکتر بولات و رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM)، مصطفی گل تپه، در استانبول اعلام شد.

 مصطفی گل تپه، رییس مجمع، یادآوری کرد که آن‌ها سال 2025 را با هدف صادرات 280 میلیارد دلار آغاز کرده‌اند. گل تپه با بیان این که ژوئن پایان نیمه اول سال بود، ادامه داد :

«طبق سوابق سیستم تجارت عمومی (GTS)، ما در ماه ژوئن به صادرات 20.5 میلیارد دلاری دست یافتیم. در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، این نشان دهنده افزایش 8 درصدی است. صادرات ما برای دوره ژانویه تا ژوئن به 131.4 میلیارد دلار و صادرات ما در 12 ماه گذشته به 267 میلیارد دلار رسیده است. این مربوط به افزایش 4.1 درصدی صادرات شش ماهه و افزایش 3.2 درصدی صادرات سالانه است. ما تخمین می‌زنیم که صادرات خدمات در ماه ژوئن تقریباً به 9.5 میلیارد دلار برسد. از نظر بخش، خودرو با 3.4 میلیارد دلار پیشتازی خود را حفظ کرد. پس از آن مواد شیمیایی با 2.6 میلیارد دلار، فولاد با 1.4 میلیارد دلار، برق و الکترونیک با 1.3 میلیارد دلار و پوشاک با 1.2 میلیارد دلار قرار گرفتند. در مجموع، 18 بخش صادرات خود را افزایش دادند. پنج استان برتر صادرکننده استانبول، قوجاایلی، بورسا، آنکارا و ازمیر. در ماه ژوئن، ۸۶۴ شرکت برای اولین بار صادرات داشتند. سهم اثر برابری در صادرات ما به ۶۲۲ میلیون دلار رسید که تأثیر تجمعی سه ماهه برابری را به ۱.۶ میلیارد دلار می‌رساند. مقاصد اصلی صادرات ما آلمان، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ایتالیا و فرانسه بودند. ما افزایش بیش از ۵۰ درصدی را در ۵۷ کشور و بیش از ۱۰ درصدی را در ۱۰۸ کشور ثبت کردیم. در تصویر کلی، صادرات خود را به ۱۳۴ کشور افزایش دادیم.»

 

گسترش مشارکت صادراتی به طور فزاینده‌ای اهمیت پیدا می‌کند

مصطفی گل تپه با ارزیابی تحولات اخیر اظهار داشت که تضعیف رقابت‌پذیری ترکیه در بازارهای جهانی، انگیزه شرکت‌ها برای صادرات را کاهش داده است. او تأکید کرد که ترکیه برای دستیابی به اهداف صادراتی میان‌مدت و بلندمدت باید به سطح رقابتی خود در دو تا سه سال پیش بازگردد و افزود :

«کاهش تعداد شرکت‌هایی که به خانواده صادراتی ما می‌پیوندند نشان می‌دهد که ما باید نه تنها حجم، بلکه وسعت و عمق صادرات را نیز در نظر بگیریم. برای اهداف میان‌مدت و بلندمدت ما، توزیع گسترده صادرات - یعنی سهم مثبت همه بخش‌ها - بسیار مهم است. با این حال، در ماه‌های اخیر، تقریباً نیمی از 26 بخش با کاهش مواجه بوده‌اند. بخش قابل توجهی از صادرات ما توسط تعداد محدودی از شهرها و شرکت‌ها انجام می‌شود. در برخی استان‌ها، تقریباً کل حجم صادرات توسط یک بخش واحد انجام می‌شود. نباید نادیده گرفت که در سال 2024، 51 درصد از کل صادرات کالا و 30 درصد از صادرات خدمات ما توسط 1000 شرکت برتر انجام شده است. همان طور که از سوی برنامه توسعه سازمان ملل متحد تأکید شده است، محدود کردن صادرات به یک گروه یا منطقه محدود از محصولات، خطرات را افزایش می‌دهد. آناتولی پتانسیل تولید بالایی دارد. برای بسیج این ظرفیت، به مکانیسم‌های حمایتی جدیدی نیاز داریم. در کنار شهرهای بزرگ، آناتولی همچنین باید با قدرت بیشتری در صادرات مشارکت کند. دقیقاً به همین دلیل، ما متعهد به حضور در صحنه و گوش دادن به نگرانی‌های شرکت‌هایمان از طریق جلسات صادرات منطقه‌ای هستیم.»

 

هدف ما به حداکثر رساندن مزایای فرصت‌های صادرات الکترونیکی است

مصطفی گل تپه همچنین گزارش داد که آن‌ها برنامه‌های نمایندگی خود را برای دستیابی به بازارهای جدید تشدید می‌کنند. در ماه ژوئن، هیات‌هایی به موزامبیک و ازبکستان اعزام شدند، در حالی که برنامه‌هایی برای کامرون، نیجریه، کره جنوبی و استرالیا در ماه‌های ژوییه و اوت برنامه‌ریزی شده است. گل تپه سخنان خود را به شرح زیر پایان داد :

«علاوه بر صادرات سنتی، هدف ما به حداکثر رساندن مزایای فرصت‌های صادرات الکترونیکی است. دبیرخانه صادرات الکترونیکی مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) برای حمایت از شرکت‌های ما در افزایش حجم صادرات الکترونیکی، یک راهنمای پشتیبانی را با هماهنگی وزارت تجارت ما تهیه کرده است. در این زمینه، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی اخیراً به فهرست کشورهای هدف اضافه شده‌اند. بنابراین، ما همچنان تا 70 درصد از هزینه‌های تبلیغاتی، انجام سفارش و کمیسیون فروش در بازارها را در بیش از 20 کشور پشتیبانی می‌کنیم. با گسترش ابتکارات مشابه، هدف ما این است که ترکیه را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار جهانی صادرات الکترونیکی قرار دهیم.»

 

https://www.tim.org.tr/en/turkiyes-june-exports-reach-205-billion-dollars

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما