اخبار اقتصادی ویتنام
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم خردادماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
قطعنامه ۶۸ فرصتهایی را برای بخش خصوصی جهت مشارکت در پروژههای زیرساختی فراهم میکند.
کارشناسان میگویند قطعنامهای در مورد توسعه اقتصادی به باز شدن درها برای مشارکت بخش خصوصی در پروژههای کلیدی زیرساختی، به ویژه در راهآهنهای پرسرعت و خطوط مترو، کمک کرده است. پس از صدور قطعنامه ۶۸-NQ/TW در مورد توسعه اقتصاد خصوصی در ماه مه، شرکتهای خصوصی به سیاستهای دولت در ساخت راهآهن سریعالسیر شمال-جنوب واکنش نشان دادهاند. وینگروپ پیشنهادی جدی و خاص ارائه داده است که بر اساس آن، شرکت سهامی خاص سرمایهگذاری و توسعه راهآهن پرسرعت ویناسپید در ۱۴ مه رسماً برای سرمایهگذاری در پروژه راهآهن پرسرعت شمال-جنوب ثبت شد.
این پروژه سرمایهای در حدود ۱.۵۶ کادریلیون دانگ (حدود ۶۱.۳۵ میلیارد دلار آمریکا) دارد، که شامل هزینههای جبران خسارت، پشتیبانی جابجایی و اسکان مجدد برای پاکسازی محل نمیشود. پیش از این، وینگروپ همچنین پیشنهاد ساخت یک خط مترو (راهآهن پرسرعت) به طول ۴۸.۵ کیلومتر را داده بود که از خیابان نگوین ون لین شروع شده و در پروژه گردشگری شهری ساحلی کان گیون در منطقه کان گیون به پایان میرسد. این خط مترو برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است و زمان سفر از شهر هونگ مین به کان گیون را تنها به حدود ۱۶ دقیقه کاهش میدهد. پس از پیشنهاد وینگروپ، گروه ترونگ های (THACO) در تاریخ 26 مه سندی را به دولت ارسال کرد که در آن پیشنهاد سرمایهگذاری در پروژه راهآهن پرسرعت شمال-جنوب داده شده بود. به گفته تران با دونگ، رئیس هیئت مدیره تاکو، این پروژه از نظر مقیاس بسیار بزرگ و از نظر بسیاری از فناوریهای خاص چالشبرانگیز است. اگرچه مستقیماً سودآوری ندارد، اما به تاکو و جامعه تجاری ویتنام کمک میکند تا صنایع متالورژی، مکانیک سنگین و دقیق، دیجیتال، سیگنال و کنترل را توسعه دهند که به کاهش فاصله با کشورهای توسعهیافته کمک میکند.
نکته ویژه در پیشنهاد تاکو، جهتگیری برای توسعه صنعت راهآهن داخلی است. تاکو با زیرساخت مهندسی مکانیک موجود خود، با شرکتهای داخلی برای دریافت انتقال فناوری و تولید لوکوموتیو، واگن قطار و تجهیزات عملیاتی همکاری خواهد کرد. این شرکت پارکهای صنعتی مکانیکی پشتیبان جدیدی را در استانهای بین دونگ و باک نین توسعه خواهد داد. در مورد سرمایه، شرکت تاکو (THACO) با سرمایهای بالغ بر حدود ۶۱.۳۵ میلیارد دلار در این پروژه سرمایهگذاری خواهد کرد که ۲۰ درصد آن سرمایه خود شرکت است و به صورت قانونی از داخل کشور تأمین میشود. ۸۰ درصد باقیمانده از موسسات اعتباری داخلی و خارجی وام گرفته خواهد شد. تاکو پیشنهاد داد که دولت این وام را تضمین کرده و سود آن را به مدت ۳۰ سال تضمین کند.
https://vietnamnews.vn/economy/1719226/resolution-68-opens-opportunities-for-private-sector-to-join-infrastructure-projects.html
ویتنام تا سال 2030، 2.6 میلیارد دلار در سیستم بندریهای فونگ سرمایهگذاری خواهد کرد.
وزارت ساخت و ساز، طرح توسعه دقیقی را برای سیستم بندری شهر بندری شمالیهای فونگ تا سال 2030 تصویب کرده است که بیش از 66 تریلیون دانگ (2.6 میلیارد دلار آمریکا) را برای بهبود ظرفیت بزرگترین قطب بندری شمالی اختصاص میدهد. بر این اساس، Hải Phòng 61-73 پایانه را در مناطقی از جمله Lạch Huyện، Đình Vũ، Cấm River - Phà Rừng، Nam Đồ Sơn، Văn Úc، Bạch Long Vĩlters و همچنین جزایر پناهگاه توسعه خواهد داد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰، بندر های فونگ سالانه ۱۷۵.۴ تا ۲۱۵.۵ میلیون تن بار و ۲۲۸۰۰ مسافر را با نرخ رشد سالانه به ترتیب ۵ تا ۵.۳ درصد و ۱.۵ تا ۱.۶ درصد جابجا کند. تخمین زده میشود که توسعه سیستم بندری به حدود ۷۸ تریلیون دانگ (۳ میلیارد دلار) سرمایهگذاری نیاز داشته باشد که بیش از ۶۶ تریلیون وان به توسعه زیرساختهای بندری اختصاص داده خواهد شد و بقیه آن صرف تأمین مالی زیرساختهای دریایی عمومی خواهد شد. پیشبینی میشود منطقه ترمینال لاخ هوین تا سال ۲۰۳۰ سالانه تا ۹۰ میلیون تن بار و ۱۱۰۰۰ مسافر را جابجا کند. در این منطقه ۱۸ اسکله وجود خواهد داشت که قادر به پذیرش کشتیهایی با ظرفیت تا ۱۸۰۰۰ هستند.
https://vietnamnews.vn/economy/1719277/vn-to-invest-2-6-billion-in-port-system-in-hai-phong-by-2030.html
صادرات پوشاک و منسوجات ویتنام در پنج ماه به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسید
صادرات پوشاک و منسوجات ویتنام در پنج ماه اول سال 2025 از 17.58 میلیارد دلار فراتر رفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است. در همین حال، طبق اعلام انجمن نساجی و پوشاک ویتنام (VITAS)، واردات در مجموع 10.63 میلیارد دلار بوده که منجر به مازاد تجاری 6.95 میلیارد دلاری برای این بخش شده است. ترونگ ون کام، نایب رئیس و دبیرکل VITAS، خاطرنشان کرد که علیرغم چالشهای مداوم مانند بهبود آهسته تقاضای جهانی و تنشهای ژئوپلیتیکی در برخی مناطق، بسیاری از شرکتها همچنان تولید پایدار خود را حفظ کردهاند، به تدریج عملیات خود را بهبود بخشیدهاند و برای جستجوی فرصتهای رشد جدید، به بازارهای خاص روی آوردهاند.
با توجه به اینکه ایالات متحده سیاستهای تعرفهای خود را در مورد بسیاری از کشورها، از جمله ویتنام، تنظیم میکند، کام از کسبوکارها خواست تا بازارهای دیگری را با پتانسیل قابل توجه بررسی کنند. او همچنین اظهار داشت که نظرسنجیهای انجام شده در شش کشور - بنگلادش، کامبوج، لائوس، نپال، چین و ویتنام - نشان میدهد که ویتنام تنها در چند معیار پایینتر از چین قرار دارد، در حالی که در اکثر جنبهها از سایرین پیشی گرفته است. این نشان میدهد که کیفیت و قیمت محصولات نساجی و پوشاک ویتنامی در حال حاضر در بخش متوسط یا بالاتر قرار دارد. با این حال، کام همچنین اشاره کرد که عدم توانایی در کنترل کامل منابع تأمین مواد اولیه نه تنها مانع از ردیابی محصولات نساجی ویتنامی میشود - که یک عامل کلیدی برای درخواست تعرفههای ترجیحی است - بلکه توسعه طراحی را نیز محدود میکند و در نتیجه رقابتپذیری در بازارهای خارجی را کاهش میدهد.
https://vietnamnews.vn/economy/1719265/vn-s-garment-textile-exports-top-17-billion-in-five-months.html
شرکت آمریکایی تولیدکننده تراشه Qualcomm مرکز پژوهش هوش مصنوعی را در ویتنام افتتاح کرد
شرکت آمریکایی تولیدکننده تراشه Qualcomm روز سهشنبه اعلام کرد که یک مرکز پژوهشی و توسعه در زمینه هوش مصنوعی در ویتنام راهاندازی کرده است. محققان این مرکز بر پیشرفت در حوزههای هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و عامل محور (Agentic AI) در کاربردهایی مانند گوشیهای هوشمند، رایانههای شخصی، واقعیت افزوده، سیستمهای خودرویی و اینترنت اشیا متمرکز خواهند بود.
Qualcomm اعلام کرده است که این گام با استراتژیهای ملی ویتنام در زمینه هوش مصنوعی، نیمهرسانا و تحول دیجیتال همراستا است و تکیه بر انتقال فناوری، همکاری در اکوسیستم و تقویت ظرفیت محلی خواهد داشت. در دیداری در هانوی، «تو لم»، رهبر برجسته ویتنام، ضمن دیدار با الکس راجرز، رئیس امور جهانی Qualcomm، از این شرکت خواست تا حضور خود در بخشهای نیمهرسانا و زیرساخت دیجیتال کشور را گسترش دهد.
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/qualcomm-launches-ai-rd-centre-vietnam-2025-06-11/?utm_source=chatgpt.com
ویتنام ایرلاینز و China Southern همکاری مشترک هوایی راهاندازی کردند
شرکت Vietnam Airlines روز جمعه اعلام کرد که یک سرمایهگذاری مشترک (joint venture) با China Southern Airlines تشکیل داده است. این نخستین مشارکت رسمی هوایی بین ویتنام و چین محسوب میشود. این سرمایهگذاری مشترک شرایط قانونی لازم را دریافت کرده و قرار است از ماه اوت عملیاتی شود.
https://www.reuters.com/markets/emerging/vietnam-airlines-announces-joint-venture-with-china-southern-airlines-2025-06-06/?utm_source=chatgpt.com
صادرات ماه مه ویتنام ۱۴٪ رشد داشت؛ مازاد تجاری: ۴.۶۷ میلیارد دلار
در ماه مه ۲۰۲۵، صادرات ویتنام نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴٪ افزایش یافت که منجر به مازاد تجاری ۴.۶۷ میلیارد دلاری شد. بخشی از این رشد ناشی از فعالیت شرکتها در شتابدهی به ارسال کالاها پیش از اعمال تعرفههای جدید دوطرفه از سوی دولت ترامپ در ماه ژوئیه بوده است. همچنین در بازه ژانویه تا می، میانگین قیمت مصرفکننده ۳.۲۱٪، تولید صنعتی ۸.۸٪ و خردهفروشی ۹.۷٪ رشد داشتهاند. ورود سرمایهگذاری خارجی نیز با ۷.۹٪ افزایش به ۸.۹ میلیارد دلار رسید و تعهدات سرمایهگذاری خارجی با رشد چشمگیر ۵۱.۱٪ به ۱۸.۴ میلیارد دلار رسید که نشاندهنده اطمینان سرمایهگذاران به اقتصاد ویتنام است.
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/vietnam-may-exports-rise-14-yryr-trade-surplus-467-bln-2025-06-04/?utm_source=chatgpt.com
آمریکا و ویتنام دور جدید مذاکرات تجاری را در پایان هفته آینده آغاز میکنند
ایالات متحده و ویتنام قرار است دور سوم مذاکرات تجاری خود را تا پایان هفته آینده برگزار کنند، همانطور که وزارت تجارت ویتنام پس از ارائه سند پاسخ به درخواستهای تجاری آمریکا تأیید کرده است. زمان و مکان دقیق این مذاکرات مشخص نشده است. این گفتوگو حساسیت فزایندهای یافته است چرا که تعلیق تعرفههای متقابل ۴۶٪ بر صادرات ویتنام به آمریکا قرار است اوایل ژوئیه به پایان برسد. این اطلاعیه پس از دیدار «نگویِن هنگ دیِن»، وزیر تجارت ویتنام، با «جمیزن گرِر»، نماینده تجاری آمریکا در پاریس اعلام شد که هر دو طرف توافق کردند مذاکرات فنی را تسریع کنند.
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/vietnam-may-exports-rise-14-yryr-trade-surplus-467-bln-2025-06-04/?utm_source=chatgpt.com