پیوستن به پروژه یک کمربند یک راه چین و فواید آن برای کلمبیا
پس از پیوستن کلمبیا به طرح یک کمربند - یک راه چین (جاده ابریشم جدید)، فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاری چین در این کشور ایجاد شده است.
پروژه یک کمربند - یک راه [1] یک برنامه زیرساختی- سرمایه گذاری بسیار بزرگ است که توسط چین برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و استراتژیک با سایر کشورها راه اندازی شده است. از طریق BRI، چین میلیاردها دلار سرمایه گذاری و وام برای ساخت پروژههای زیرساختی در سراسر جهان پرداخت میکند. این زیرساختها عمدتاً توسط شرکتها و کارگران چینی ساخته میشوند که بیشتر آنها به پروژههای عمومی و انرژی از جمله جادهها، پلها، بزرگراهها، راهآهنها، سدها، کانالها و فرودگاهها مربوط میشوند.
در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1404، در خلال ملاقات گوستاوو پترو، رئیسجمهور کلمبیا و شی جین پینگ، رئیسجمهور چین، یک طرح همکاری برای پیوستن این کشور به پروژه جاده ابریشم جدید چین امضا گردید. پترو اظهار داشت که چین آمادگی دارد تا محصولات باکیفیت بیشتری را از کلمبیا وارد نماید. رئیسجمهور چین نیز اظهار داشت که کشورش با کلمبیا برای ارتقای توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک فیمابین و بهرهمندی بهتر هر دو ملت همکاری خواهد نمود. وی از هر دو طرف خواست تا ضمن تقویت اعتماد سیاسی، ارتباطات استراتژیک را تقویت نموده و مسیر توسعه روابط دوجانبه را حفظ نمایند. در ادامه، شی تمایل کشورش را برای حمایت از شرکتهای چینی جهت سرمایهگذاری و تجارت در کلمبیا و مشارکت در احداث زیرساختها، به گوستاوو پترو ابراز داشت.
پترو پس از امضای این قرار داد عنوان نمود: کلمبیا مایل است تا برای حفظ عدالت و برابری بینالمللی و حفاظت از منافع مشترک کشورهای درحالتوسعه، با چین همکاری نزدیکی داشته باشد.
منوی سرمایهگذاریهای چین پس از پیوستن کلمبیا به پروژه یک کمربند – یک راه
پس از پیوستن کلمبیا به طرح یک کمربند - یک راه چین (جاده ابریشم جدید)، فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاری چین در این کشور ایجاد شده است. هنوز پروژههای جدید مشخص نشدهاند، ولی این سرمایهگذاریها میتوانند شامل مواردی همچون سرمایهگذاری در تجارت، ساخت زیرساختها و انرژیهای پاک باشد. البته عدم انتشار متن این توافقنامه فیمابین، تصمیم دو کشور بوده و همین امر حدس و گمانها در این زمینه افزایش داده است.
برای روشن شدن آنچه که امضاشده "ژو جینگ یانگ" سفیر چین در کلمبیا، در هفته جاری یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و در آن حوزههای همکاری که از این پس با کلمبیا روی آنها کار خواهد شد، را شرح داد. او ورود کلمبیا به طرح یک کمربند - یک راه چین را "جسورانهترین تصمیم" در سیاست خارجی این کشور توصیف کرد و تصریح نمود که آنچه امضاشده یک یادداشت تفاهم نیست، بلکه یک برنامه همکاری انعطافپذیر است و این نامگذاری به این دلیل انتخاب شد که دولت کلمبیا معتقد بود یادداشت تفاهم چیزی کلی بوده، درحالیکه این برنامه امکان تعیین حوزهها و تشریفات همکاری را فراهم میکند و در را برای گنجاندن موارد جدید باز میگذارد.
سفیر یانگ، در میان پروژههایی که میتوانند بخشی از این همکاری باشند، به مواردی مانند کارخانههای مونتاژ خودروهای برقی، مگاپورت ها، نیروگاههای برقآبی، شهرهای هوشمند، شبکههای مخابراتی 5 جی، مزارع خورشیدی و سایر پروژههایی که در برخی کشورها، بهویژه در جنوب جهانی، پیشرفت کردهاند، اشاره کرد. وی در ادامه اظهار داشت: بااینحال، ابتکارات دیگری نیز وجود دارد که بخشی از یک گروه فوریتر و مهمتر از همه، واقع بینانه تر است که بین دولتهای گوستاوو پترو و شی جین پینگ موردبحث قرارگرفته است که از میان آنها میتوان به گزینههایی همچون پروژههای اختصاصیافته به نوسازی زیرساختهای ریلی و بندری، بهبود لجستیک در کریدور رودخانه ماگدالنا، تسریع توسعه متروی بوگوتا و تقویت ظرفیت صنایع کشاورزی، اشاره کرد.
یانگ در ادامه افزود: " یکی از اهداف استفاده از فناوری و سرمایه چین، افزایش ارزشافزوده صادرات کلمبیا و ایجاد اشتغال است. در جبهه تجاری مقابل، چین نیز متعهد شده که بازار خود را به روی محصولات کشاورزی مانند آووکادو، قهوه، لیموترش و موز بیشتر باز نماید."
در خصوص تأمین مالی که بخش اصلی این طرح بهحساب میآید، یانگ به اوراق قرضه موسوم به پاندا، ابزارهای مالی که توسط نهادهای خارجی در بازار چین و به یوان منتشر میشوند، اشاره کرد. وی اظهار داشت که این اوراق نهتنها به دنبال ارائه جایگزینهایی برای نقدینگی هستند، بلکه هدف بینالمللی سازی پول چین و کاهش وابستگی بیشازحد به دلار را نیز دنبال میکنند، امری که ایالاتمتحده را به یک "انحصار بالفعل" در تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی رسانده است.
سفیر یانگ در رابطه با سرمایهگذاری، اینگونه توضیح داد: "سرمایهگذاری کم چین در کلمبیا ناشی از عدم علاقه نیست، بلکه به این دلیل است که شرکتهای چینی معمولاً محتاط هستند و سرمایهگذاری در کشورهایی را در اولویت قرار میدهند که محیطی باثباتتر و دوستانهتر نسبت به چین ارائه میدهند و این چیزی بوده که با ورود کلمبیا به طرح یک کمربند - یک راه ممکن است تغییر کند. هنوز معلوم نیست چه پروژههایی از طریق طرح یک کمربند – یک راه در کلمبیا اجرا میشوند. این بستگی به تصمیمات دولت فعلی و دولتهای بعدی دارد. کلمبیا برای استفاده از این فرصتها باید با دقت به دنبال برقرار کردن تعادل برود؛ هم اتحادهای خود را متنوع کند و هم از خطرات ناشی از رقابتهای سیاسی بینالمللی دور بماند.
[1] BRI: Belt Road Initiative