معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰

نگاهی به صنعت گردشگری در ترکیه

صنعت گردشگری را جدای از آورده‌های اقتصادی می‌توان بعنوان یکی از زیر شاخه‌های دیپلماسی فرهنگی که نقش قابل توجهی در شناخت و اعتبار بین المللی کشورها دارد، قلمداد نمود. گردشگری چه از نوع داخلی و یا خارجی در واقع مردمان شهرها، مناطق و کشورها را به یکدیگر نزدیک و منافع اقتصادی و اجتماعی را تامین می‌کند. بی شک صنعت گردشگری از عناصر مهم برای رشد و توسعه پایدار کشورها بشمار می رود. دولت ترکیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و وجود چهار فصل متمایز، نگاه ویژه ای به مقوله صنعت گردشگری بعنوان یکی از منابع مهم درآمدی دارد.

صنعت گردشگری ترکیه در دوران حزب آک پارتی هم از لحاظ تعداد هتل و مراکز تفریحی، تعداد توریست و درآمد گردشگری رشد قابل توجهی داشته است. براساس اعلام منابع رسمی در ترکیه بالغ بر 20 هزار و 534 هتل و مراکز تفریحی که شامل 860 هزارو 151 اتاق و یک میلیون و 809 هزار و 629 تخت خواب می‌باشد، وجود دارد. در ذیل تعداد هتلها، اتاقها و تحت خوابها به تفکیک هر استان ارائه می‌گردد:

نام شهر

تعداد هتل و مراکز تفریحی

تعداد اتاق

تعداد تخت خواب

Adana

159

6,389

12,775

Adıyaman

33

1,446

2,862

Afyonkarahisar

137

6,444

13,951

Agrı

85

2,686

4,436

Aksaray

51

1,615

3,249

Amasya

91

1,513

2,921

Ankara

366

21,290

41,450

Antalya

2,521

283,540

606,098

Ardahan

37

756

1,422

Artvin

104

2,094

4,205

Aydın

598

32,356

66,299

Balıkesir

1,064

22,964

50,641

Bartın

209

2,372

4,765

Batman

26

1,443

2,665

Bayburt

12

457

820

Bilecik

53

1,599

3,404

Bingöl

18

439

854

Bitlis

22

747

1,509

Bolu

152

4,288

8,879

Burdur

109

1,688

3,279

Bursa

307

11,679

23,997

Çanakkale

886

12,895

26,506

chankırı

18

594

1,179

chorum

44

1,300

2,567

Denizli

158

6,806

13,625

Diyarbakır

99

3,998

8,227

Duzce

97

2,003

4,302

Edirne

163

4,683

9,457

Elazıg

49

1,877

3,742

Erzincan

56

1,507

2,970

Erzurum

108

3,684

7,527

Eskishehir

97

4,397

8,972

Gaziantep

95

5,387

10,827

Giresun

84

1,726

3,567

Gumushhane

14

430

811

Hakkari

14

411

866

Hatay

230

7,264

14,894

Igdır

22

760

1,454

Isparta

83

2,851

5,665

İstanbul

2,844

116,702

232,565

İzmir

1,844

42,831

88,085

Kahramanmarash

215

4,684

9,353

Karabük

117

1,521

3,197

Karaman

15

762

1,504

Kars

82

2,354

4,802

Kastamonu

98

2,079

4,191

Kayseri

111

4,336

8,784

Kırıkkale

10

336

625

Kırklareli

132

2,912

6,215

Kırşehir

18

826

1,696

Kilis

4

132

266

Kocaeli

258

8,540

17,174

Konya

147

6,365

12,727

Kutahya

111

2,704

6,279

Malatya

48

2,309

4,480

Manisa

105

3,724

7,597

Mardin

73

3,075

6,413

Mersin

565

13,799

30,078

Muğla

2,497

101,657

235,190

Muş

48

1,238

2,537

Nevşehir

633

13,579

28,085

Niğde

38

1,106

2,221

Ordu

110

2,727

5,604

Osmaniye

13

499

995

Rize

117

2,749

5,637

Sakarya

474

6,895

14,115

Samsun

157

4,219

8,743

Siirt

9

466

904

Sinop

133

2,062

4,921

Sivas

72

2,367

4,746

Şanlıurfa

85

2,670

5,900

Şırnak

12

671

1,344

Tekirdağ

164

4,247

8,469

Tokat

61

1,749

3,479

Trabzon

260

9,030

18,391

Tunceli

18

442

856

Uşak

31

964

1,774

Van

70

2,851

6,021

Yalova

180

4,701

10,174

Yozgat

30

1,163

2,358

Zonguldak

54

1,730

3,495

Genel Toplam

20 534

860 151

1 809 629

 

براساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، هدف این کشور در سال جاری میلادی دست یابی به 65 میلیون گردشگر و 64 میلیارد دلار درآمد گردشگری می‌باشد. دریا، طبیعت، تاریخ و گردشگری سلامت، ترکیه را به یکی از مراکز مهم توریستی در دنیا تبدیل کرده است.

گردشگری به دلیل مزایا و درآمدهایی که به همراه دارد، به عنوان «صنعت بدون دودکش» توصیف می‌شود. علاوه بر ایجاد منابع برای اقتصاد کشور و توسعه فرهنگی روابط بین‌الملل، یکی از بخش‌های مهم اشتغال‌زایی نیز می‌باشد. به منظور تبیین اهمیت گردشگری در ترکیه  هر ساله هفته 15 تا 22 آوریل به عنوان هفته گردشگری جشن گرفته می‌شود.    

ترکیه، یکی از کشورهای پیشرو در گردشگری، هم با سواحل و هم با طبیعت سرسبز، مرکز توجه است. در حالی که اولویت گردشگرانی که از کشورهای اروپای شمالی به ویژه روسیه می آیند، سه گانه شن-دریا-خورشید است، اولویت گردشگرانی که از مناطقی مانند جنوب اروپا، شرق دور و آمریکا به ترکیه می آیند، گردشگری فرهنگی و مکانهای تاریخی و باستان شناسی است. در سال های اخیر تعداد گردشگرانی که برای اهداف گردشگری سلامت به خصوص از کشورهای اروپایی و خاورمیانه به ترکیه سفر می نمایند نیز افزایش یافته است. بخش گردشگری ترکیه که مدتی به دلیل کووید-19 با مشکلاتی مواجه بود، هدف خود را افزایش داده است. در حالی در سال 2021 بالغ بر 30 میلیون گردشگر از ترکیه بازدید کردند و 30 میلیارد دلار درآمد گردشگری به دست آمد این رقم در سال 2024 به 62 میلیون گردشگر و 61 میلیارد دلار درآمد ارتقاء یافت. هدف اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری برای سال 2025، 65 میلیون گردشگر و 64 میلیارد دلار درآمد می‌باشد. در سال 2024، هزینه هر گردشگر 972 دلار ثبت شد. هدف افزایش این رقم به بیش از 1000 دلار برای هر نفر است.

 

2021

2022

2023

2024

2025(هدفگذاری)

تعداد گردشگر

30.038.961

51.369.026

56.693.837

62.269.890

65.000.000

هزینه هر گردشگری

1032 دلار

971 دلار

979 دلار

972 دلار

بیش ا ز1000 دلار

درآمد گردشگری

(میلیارد دلار)

30.528

50.248

56.439

61.103

64

در جدول ذیل تعداد گردشگران خارجی که به ترکیه سفر کرده اند، به تفکیک ماهها برای سالهای مختلف و میزان درصد تغییرات ارائه شده است:

مکان‌های مورد علاقه گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، اغلب استانبول و آنتالیا می‌باشد. موغلا، ازمیر، آیدین، ادیرنه و نوشهیر نیز از جمله شهرهای توریستی ترکیه بشمار می روند. در حالی که استانبول به دلیل آثار تاریخی، به ویژه مسجد ایاصوفیه و سلطان احمد و تنگه بسفر، گردشگران را به خود جذب می‌کند، آنتالیا یکی از مکان‌های مورد علاقه برای گردشگری دریایی است. در حالی که شهر موغلا با مراکز گردشگری همانند بودروم و داتچا در مرکز توجه قرار دارد، شهر ادیرنه عموماً انتخاب گردشگرانی است که از کشورهای بالکان مانند بلغارستان به ترکیه می آمدند. از سوی دیگر، نوشهیر همراه با کاپادوکیا نیز به دلیل وجود مکانهای خاص طبیعی و بالن سواری مورد علاقه گردشگران است. پنج شهر برتر ترکیه در حوزه گردشگری به شرح دیل می‌باشد:

5 شهر برتر ترکیه در حوزه گردشگری (میلیون نفر)

% درصد تغییر

سال

 

2023/2024

2022

2023

2024

نام شهر

6,98

16.018.726

17.370.030

18.582.322

استانبول

7,82

12.818.472

14.749.811

15.902.862

آنتالیا

10,07

2.989.731

3.325.492

3.660.450

موغلا

15,26

1.462.458

1.491.803

1.719.524

ازمیر

 

بیشترین گردشگران خارجی که طی سالهای اخیر به ترکیه سفر کرده اند عبارتند از:

نام کشور

2024

2023

2022

درصد تغییر 2023/2024

روسیه

6.71.918

6.313.675

5.232.611

6.28%

آلمان

6.620.6012

6.193.259

5.679.194

6.9 %

انگلیس

4.433.782

3.800.922

3.370.739

16.65 %

ایران

2.331.076

2.504.494

3.277.852

7.44 %

 

یکی از اقدامات شایسته اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حوزه گردشگری انتخاب وزیر کارکشته و فعال در این حوزه بوده است. محمت نوری ارسوی که از سوی اردوغان بعنوان وزیر فرهنگ و گردشگری منصوب شد خود صاحب بزرگترین آژانس مسافرتی تحت عنوان ETS TUR می‌باشد. وب سایت اینت آژانس نیز  https://www.etstur.com/ است که در زمینه تهیه هتل و مراکز تفریحی، تورهای داخلی و خارجی، بلیط هواپیما و سایر خدمات گردشگری فعالیت گسترده ای در سراسر ترکیه دارد. البته ارسوی خود صاحب چندین هتل نیز می‌باشد. از جمله اقدامات شایسته وزرات فرهنگ و گردشگری ترکیه طی سالهای اخیر در حوزه گردشگری، تاسیس آژانس ترویج و توسعه گردشگری ترکیه (TGA) در 15 جولای 2019 می‌باشد. TGA یک آژانس دولتی است که مسئولیت ترویج و توسعه گردشگری ترکیه را بر عهده دارد. این آژانس با هدف تبدیل ترکیه به یک برند و مرکز جذب در بازار گردشگری داخلی و بین‌المللی، کشف، توسعه و ترویج میراث طبیعی، فرهنگی، زیستی، افزایش ظرفیت گردشگری و کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی را در خصوص دستیابی ترکیه به اهداف گردشگری در راستای استراتژی‌ها و سیاست‌های گردشگری تعیین‌شده توسط وزارت فرهنگ و گردشگری انجام می دهد. این آژانس در ماه مارس 2025 کار تبلیغاتی حوزه گردشگری را در 200 کشور از طریق پلت فرم ها و انجام تبلیعات در فیلم ها انجام داده است. این آژانس پلت فرم های فضای مجازی تحت عنوان GO TURKYE را راه اندازی و به کار تبلیغات مراکز توریستی و جاذبه‌های گردشگری ترکیه اقدام نموده است. همچنین با مشارکت شرکتهای نمایشگاهی اقدام به معرفی جاذبه‌های گردشگری ترکیه در کشورهای روسیه، آلمان، اسپانیا، هلند نموده و چندین کنفرانس و جشنواره نیز در شهرهای استانبول، آنتالیا، نوشهیر و کاپادوکیا ترتیب داده است.

از دیگر اقدامات خوب دولت ترکیه در حوزه گردشگری، تدوین برنامه عمل 5 ساله 2028-2023 می‌باشد. ازمهمترین اهداف این برنامه نیز عبارتند از: 

  • تبدیل شدن ترکیه به یکی از برندهای مطرح جهان در گردشگری پایدار
  • ساخت سریال ها و پروژه‌های فیلم مشترک با تهیه کنندگان خارجی بویژه‌هالیوود و پخش این فیلم ها از پلتفرم های جهانی
  • برگزاری 11 جشنواره جاده فرهنگی از سال 2023 و هر سال پنج شهر به این جشنواره‌ها اضافه می‌شود.
  • افتتاح هفت پلاژ عمومی‌بصورت سالانه در مناطق توریستی
  • تعداد کنگره‌های بین المللی گردشگری در ترکیه که در سال 2019 بالغ بر 97 مورد بود، در سال 2028 به 155 افزایش خواهد یافت.
  • گسترش ظرفیت گردشگری در 81 استان برای 12 ماه سال
  • متوسط هزینه سرانه یک گردشکر در ترکیه در سال 2022 بصورت روزانه معادل 89 دلار بوده است، هدف افزایش این میزان به 118 دلار تا سال 2028 می‌باشد.
  • هر نقطه ای که شرکت هواپیمایی ترکیش ایر به آنجا سفر می‌کند بعنوان یک بازار گردشگری مطرح خواهد بود.
  • مشکل مالیات بر اقامت و اسکان برطرف خواهد شد.(این مالیات 2 درصد اعمال و اخذ می‌شود)
  • انجام سرمایه گذاری درحوزه حمل و نقل هوایی بویژه برای شهرهای استانبول و آنتالیا، در این راستا عملیات توسعه فرودگاه سبیحا گوکچن استانبول و همچنین فرودگاه آنتالیا تا سال 2028 انجام خواهد شد و در نتیحجه این عملیات، ظرفیت حمل مسافر از هر یک از این فرودگاهها که هم اکنون 30 تا 40 میلیون مسافر در سال است به 80 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
  • افزایش تعداد مجموع تخت های هتل های ترکیه به 2.2 میلیون عدد تا سال 2028
  • جهت تشویق گردشگران داخلی سیستم رزرواسیون زودهنگام با مزیتهای بیشتری اجرا می‌شود.

گردشگری سلامت

در حوزه گردشگری، یکی از شاخه‌هایی که ترکیه طی سالهای اخیر به آن اهمیت ویژه ای داده است، گردشگری سلامت می‌باشد. دولت آک پارتی با احداث  شهرکهای بیمارستانی مجهز در مراکز برخی از استانها، توانسته است زیر ساختهای لازم را برای این نوع گردشگری مهیا نماید. بعنوان مثال، شهرک بیمارستانی آنکارا بعنوان بزرگترین بیمارستان اروپا و سومین بیمارستان دنیا از لحاظ وسعت که با حضور اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال 2019 افتتاح شد، با هزینه ای معادل  890 میلیون یورو احداث شده است. این شهرک بیمارستانی سه هزار تختخوابی بوده و دارای 12 ساختمان و ظرفیت پذیرش روزانه 40 هزار بیمار را دارد. این بیمارستان دارای 131 اتاق عمل مجزا می‌باشد. مرکز اورژانس این بیمارستان بر زمینی به وسعت 39 هزار متر مربع احداث شده و ظرفیت پذیرش 8000 هزار بیمار اورژانسی و 500 آمبولانس بصورت روزانه را دارد. همچنین دو فروند بالگرد اورژانس نیز در این بیمارستان خدمات رسانی می نماید. مساحت آزمایشگاه این بیمارستان 7400 متر مربع است. اتاق های این بیمارستان 90 درصد بصورت تک نفره والباقی حداکثر دو نفره بوده و همچنین اتاقهای وی آی پی نیز دارد. در کادر این بیمارستان 2700 پزشک، 6300 پرستار و کارمند بهداشت، 4000 نفر کارمند امور اداری و خدماتی مجموعا 13000 نفر مشغول به فعالیت می‌باشند.

تصویر شهرک بیمارستانی آنکارا

دولت ترکیه با احداث چنین بیمارستانهای مجهزی نشان داده که با توسعه سیستم شبکه بهداشت خود توجه ویژه به گردشگری سلامت دارد. موضوع گردشگری سلامت در برنامه جدید اقتصادی این کشور جایگاه خود را حفظ کرده است. ترکیه با انجام یکسری اقدامات زیر ساختی توانسته است درامد خود را از محل گردشگری سلامت از یک میلیارد و 459 هزار و 132 دلار در سال 2019  به 3 میلیارد و 22 میلیون و 957 میلیون دلار در سال 2024 افزایش دهد. تعداد بیمارانی که در سال 2019 تحت عنوان گردشگر سلامت به ترکیه سفر کرده اند بالغ بر 756 هزار و 926 نفر بوده و این تعداد در سال 2024 به یک میلیون و 506 هزار و 442 نفر افزایش یافته است. درآمد ترکیه از محل درآمد گردشگری سلامت طی سالهای 2019 تا 2024 بالغ بر 13 میلیارد و 82 میلیون و 382 هزار دلار بوده است. گفتنی است، شهروندان کشورهای آلمان، لیبی، روسیه و عراق بیشترین گردشگران سلامت ترکیه را تشکیل می دهند.   

یکی از اقدامات دولت ترکیه در راستای توسعه و ترویج گردشگری سلامت، تاسیس مرکز خدمات بهداشتی بین المللی (USHAŞ) در سال 2019 بوده است. این مرکز زیر نظر وزارت بهداشت ترکیه فعالیت می نماید. در واقع دولت ترکیه در راستای معرفی توانمندیهای این کشور در زمینه بهداشت و درمان و با هدف جذب گردشگران سلامت اقدام به تاسیس این مرکز نموده است. وظیفه این مرکز، هماهنگی میان دستگاههای دولتی و خصوصی در زمینه گردشگری سلامت، انجام وظایف محوله در زمینه تدوین استراتژی  و سیاستهای گردشگری سلامت می‌باشد. این مرکز همچنین می‌تواند به سازمانهایی که خواستار فعالیت در چارچوب وظایف این مرکز هستند، مجوز تاسیس دفتر در خارج از کشور صادر نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما