معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته سوم اردیبهشت ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تغییر موضع دانمارک در مورد یارانه‌های انرژی بادی فراساحلی

دولت به دلیل اعلام برنامه‌هایی برای یارانه دادن به مزارع بادی فراساحلی جدید، تنها یک سال پس از اصرار بر عدم نیاز به بودجه عمومی، مورد انتقاد قرار گرفته است. لارس آگارد، وزیر آب و هوا، اکنون در حال تلاش برای یک مدل مناقصه جدید است که شامل حداکثر ۶۲ میلیارد کرون دانمارک (۴ /۹ میلیارد دلار) یارانه در طول ۲۰ سال باشد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که مناقصه انرژی بادی فراساحلی سال گذشته نتوانست حتی یک پیشنهاد را جذب کند. اما در حالی که این تغییر موضع مورد استقبال بازیگران بزرگی مانند واتن‌فال و آر.دبلیو ای قرار گرفته است، شرکت‌های انرژی کوچکتر می‌گویند که این امر بازار را تهدید به تحریف می‌کند.

ناد اریک اندرسن، مدیرعامل شرکت انرژی اروپا، نیز از اینکه انرژی فراساحلی تحت حمایت دولت می‌تواند بازار برق را نابود کند ابراز نگرانی کرد. این یارانه‌ها از طریق قراردادهای قیمت ثابت ارائه می‌شوند که توسعه‌دهندگان را از نوسان قیمت برق محافظت می‌کند، اما منتقدان هشدار داده‌اند که این یارانه‌ها به انرژی بادی فراساحلی مزیت ناعادلانه‌ای نسبت به پروژه‌های زمینی می‌دهد، که بسیاری از آنها چنین حمایتی دریافت نمی‌کنند. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که این طرح می‌تواند هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان دانمارکی افزایش دهد، در حالی که احتمالاً بخش زیادی از برق یارانه‌ای به آلمان صادر می‌شود. علیرغم واکنش‌های منفی، آقای آگارد در بیانیه‌ای کتبی از این تغییر موضع دفاع کرد و گفت: دانمارک به انرژی بادی فراساحلی بیشتری نیاز دارد و این نیاز فوری است. یارانه‌ها در بازار فعلی ضروری هستند. (برلینسکه)

ادامه کاهش فروش خودروهای تسلا در دانمارک

طبق گزارش رویترز و موبیلیتی دانمارک، فروش خودروهای تسلا در دانمارک در ماه آوریل در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۲ /۶۷ درصد کاهش یافته است. در حالی که ۳ /۶۳ درصد از خودروهای ثبت شده در ماه آوریل برقی بودند و ۸۳ درصد از فروش خصوصی خودروهای برقی بودند، خودروهای برقی غیر تسلا به طور فزاینده‌ای ترجیح داده می‌شوند. تسلا در ماه آوریل در فهرست ده خودروی محبوب قرار نداشت، در حالی که مدل Y آن قبلاً محبوب‌ترین خودرو در سال ۲۰۲۴ بود. در سه ماهه اول، ۱۵۴۹ خودروی جدید تسلا ثبت شد که نسبت به ۳۵۵۶ خودرو در سال ۲۰۲۴، ۵۶ درصد کاهش داشته است. این کاهش‌ها به مدل‌های قدیمی و مصرف‌گرایی سیاسی مرتبط با مدیرعامل ایلان ماسک نسبت داده می‌شود. علیرغم گمانه‌زنی‌ها، هیئت مدیره تسلا جستجوی جایگزین ماسک را انکار می‌کند و به رهبری و استراتژی رشد او ابراز اطمینان می‌کند. (ریتزا)

قصد نخست وزیر برای تبدیل کردن دوباره دانمارک به یک کشور برتر کشتی سازی

همانطور که مته فردریکسن، نخست وزیر، در سخنرانی اول ماه مه خود در اودنسه تأکید کرد، دانمارک قرار است بار دیگر به یک کشور بزرگ کشتی سازی تبدیل شود. او اظهار داشت که زمان آن رسیده است که تعهد به میراث دریایی دانمارک تجدید شود و نیاز به گسترش قابل توجه ناوگان دانمارک، از جمله کشتی‌های زیست محیطی، ناوچه‌ها و کشتی‌های قطب شمال وجود دارد. توافق سیاسی از ماه آوریل نشان می‌دهد که ظرفیت‌های دریایی جدید و بزرگتر باید در دانمارک تولید شوند. همچنین، به دلیل الزامات ناتو، فشاری برای ساخت ناوچه‌های دفاع هوایی در داخل کشور وجود دارد. چالش‌ها شامل از دست رفتن تخصص در ساخت کشتی‌های جنگی و عدم تصمیم گیری در مورد مکان‌های ساخت و ساز است. فردریکسن لزوم افزایش هزینه‌های دفاع ملی را تصدیق کرد و به رقابت بین مناطق دانمارکی برای تأمین پروژه‌های کشتی سازی اشاره کرد و از اشتیاق آنها برای حمایت از دفاع ملی استقبال کرد. (ریتزا)

 طرح بیمه ۶ میلیارد کرونی برای ناوگان تجاری دانمارک

دولت یک طرح بیمه ۶ میلیارد کرونی (۱ میلیارد دلار) با حمایت دولت را پیشنهاد داده است تا اطمینان حاصل شود که ناوگان کشتیرانی تجاری دانمارک در صورت وقوع یک جنگ بزرگ همچنان عملیاتی باقی می‌ماند. مورتن بودسکو، وزیر تجارت، گفت این طرح که قرار است اواخر امسال در پارلمان به رأی گذاشته شود، در صورت شکست بازارهای بیمه تجاری به اجرا در خواهد آمد. وی گفت: تنش‌های جهانی و جنگ در خاک اروپا وجود دارد، بنابراین ما باید حتی برای ناخوشایندترین سناریوها نیز آماده باشیم. ارزش تخمینی ناوگان تجاری دانمارک در سال ۲۰۲۳، ۱۳۵ میلیارد کرون (۲ میلیارد دلار) بود که بیش از دو برابر ارزش آن در سال ۱۹۹۷ است، که به گفته وزیر، اهمیت استراتژیک بخش کشتیرانی دانمارک را از نظر اقتصادی و ژئوپلیتیکی برجسته می‌کند. وی گفت: دانمارک از بزرگترین کشورهای دریایی جهان است. حفظ ناوگان ما ضروری است - این یک نقطه قوت حیاتی است. به همین دلیل است که ما اکنون در حال اقدام هستیم. این پوشش توسط موسسه بیمه جنگ کشور که در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد، ارائه خواهد شد. آنه استفنسن، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دانمارک، سازمان ملی مالکان کشتی، گفت که مانند سایر طرح‌های بیمه، صمیمانه امیدوارم که هرگز مجبور به استفاده از آن نشویم. (آلتینگت)

 دولت به دنبال جذب سریع کارکنان در بخش بهداشت از هند و فیلیپین است

دولت به دنبال جذب سریع کارکنان از هند و فیلیپین برای پر کردن شکاف نیروی انسانی در بخش بهداشت است. مته کرکگارد، وزیر امور سالمندان، در مواجهه با کمبود شدید پرسنل - احتمالاً ۱۵۰۰۰ پرستار در طول دهه آینده - یک بسته پذیرش با هدف ادغام سریع کارکنان خارجی در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان ارائه کرده است. استخدام با مشارکت‌های دوجانبه، از جمله برنامه‌های آموزش زبان قبل از عزیمت در دو کشور آسیایی، پشتیبانی خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که استخدام‌های جدید قبل از ورود به اینجا به اندازه کافی به زبان دانمارکی صحبت می‌کنند.او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما باید توجه خود را به بازارهای کار بین‌المللی معطوف کنیم تا نیروی کار خوبی را جذب کنیم که می‌توانند آینده‌ای برای خود در اینجا ببینند. دولت از برنامه‌های مشابه در بریتانیا و آلمان الهام گرفته است، جایی که کارکنان آموزش دیده در هند و فیلیپین به خوبی در سیستم‌های مراقبتی ادغام شده‌اند.    (بی تی)

جوانان بدون تحصیل و شغل

علیرغم تمرکز سیاسی بر رفاه، بسیاری از جوانان بین ۲۵ تا ۲۹ سال بدون شغل و تحصیلات هستند. چندین نفر خاطرنشان کرده‌اند که این گروه نادیده گرفته شده است و باید کمک بیشتری دریافت کند. (کریستی داوبلادت)

 تقویت اقتصادی و آزادی برای ارتقای مدارس فنی و حرفه ‌ای آینده

براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت کودکان و آموزش مدارس فنی و حرفه ‌ای در دانمارک، تقویت مالی و استقلال در تصمیم‌گیری در مورد بهترین نحوه استفاده از بودجه را دریافت خواهند کرد. از سال ۲۰۳۰، سالانه بیش از نیم میلیارد کرون برای ارتقاء کیفیت آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص داده خواهد شد. از سال ۲۰۲۵، سالانه ۲۶۲ میلیون کرون ارائه خواهد شد که تا سال ۲۰۳۲ به ۳۱۷ میلیون کرون افزایش می‌یابد. هدف از این بودجه، بهبود رفاه دانش‌آموزان و هماهنگی آموزش و کارآموزی است. این توافق‌نامه به دنبال کاهش نرخ ترک تحصیل است که در حال حاضر ۴۰ درصد است. الزامات اقامتی برای خانه‌های مدرسه کاهش می‌یابد و معیارهای زمان سفر از ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به ۴۵ دقیقه کاهش می‌یابد و حمایت از برنامه‌های آموزشی بین‌المللی افزایش خواهد یافت. این ابتکار توسط دولت و احزاب متحد حمایت می‌شود و از سال ۲۰۳۰، سرمایه‌گذاری بلندمدتی به ارزش حدود یک میلیارد کرون در آن انجام خواهد شد. (ریتزا)

 افزایش ارزش سهام وستاس با سود اندک در سه‌ماهه اول

وستاس، شرکت دانمارکی تولیدکننده توربین‌های بادی، برخلاف انتظارات تحلیلگران مبنی بر ضرر، سود اندکی معادل ۵ میلیون یورو پس از کسر مالیات را برای سه‌ ماهه اول گزارش کرد. این امر به دلیل افزایش درآمد از ۷ /۲ میلیارد یورو در سال گذشته به ۵ /۳ میلیارد یورو در سال جاری حاصل شد. وستاس در طول این سه‌ماهه سفارش‌هایی به ارزش ۹ /۳ میلیارد یورو دریافت کرد، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲ /۲ میلیارد یورو بود. اکنون میزان سفارش‌ها به ۸ /۶۹ میلیارد یورو رسیده است که ۸ /۸ میلیارد یورو بیشتر از سال قبل است. وستاس با وجود عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی، انتظارات خود را برای کل سال مالی حفظ کرده است. مدیرعامل، هنریک اندرسن، از پایبندی به برنامه خود ابراز رضایت کرد. قیمت سهام وستاس با وجود کاهش ۵۰ درصدی در طول سال گذشته، ۵ /۴ درصد افزایش یافت و در یک سوم اوج خود در دسامبر ۲۰۲۰ معامله شد. (ریتزا)

 پاندورا علیرغم عدم قطعیت تعرفه‌ها، انتظارات رشد خود را حفظ می‌کند

پاندورا، علیرغم افزایش عدم قطعیت اقتصاد کلان، انتظارات خود را برای سال ۲۰۲۵ حفظ کرده است. این شرکت درآمد سه‌ ماهه اول ۳ /۷ میلیارد کرون دانمارک را گزارش می‌دهد که نشان ‌دهنده رشد ارگانیک ۷ درصدی نسبت به سال گذشته است. سود خالص پاندورا برای سه ‌ماهه اول ۱ /۱ میلیارد کرون دانمارک است که ۱۴ درصد نسبت به سه‌ ماهه اول ۲۰۲۴ افزایش یافته است. الکساندر لاکیک، مدیرعامل، بر اجرای یک استراتژی اثبات ‌شده در میان عدم قطعیت‌های خارجی تأکید می‌کند. این شرکت در حال آماده شدن برای تأثیرات احتمالی تعرفه‌های ایالات متحده است و پیش‌بینی حاشیه سود ۲۰۲۵ خود را با نیم درصد کاهش به ۲۴ درصد، عمدتاً به دلیل نوسانات ارزی، اصلاح کرده است. تعرفه‌های ایالات متحده بر واردات تایلند که در ابتدا توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ اعلام شد، به جز نرخ پایه ۱۰ درصد، متوقف شده‌اند. تأثیر قبلی پاندورا از تعرفه‌ها، نتیجه منفی ۲ /۱ میلیارد کرون دانمارکی قبل از کسر مالیات است. (ریتزا)

واکنش ها به توقف پروژه بادی امپایر ویند در نیویورک

غول انرژی بادی وستاس در حال مذاکرات فشرده با شرکت نروژی اکوینور در مورد توقف پروژه بادی امپایر ویند ۱ این غول نفتی در نزدیکی نیویورک است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته با ادعای مسائل جدی در رابطه با مصوبات، ساخت بیشتر این پروژه را متوقف کرد، اگرچه اکوینور پیش از این بیش از ۳ میلیارد دلار تأمین مالی پروژه را تأمین کرده بود.در پاسخ به سوالی در مورد عواقب مالی احتمالی برای وستاس، که سفارش قطعی برای تأمین ۵۴ توربین برای امپایر ویند از اکوینور دریافت کرده است، هنریک اندرسن، مدیرعامل، گفت که در اکثر نقاط جهان بی‌سابقه است که چنین پروژه زیرساختی دستور توقف ساخت دریافت کند .(برلینسکه)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما