معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۱/۳۱- ۰۹:۵۳

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفتۀ چهارم فروردین 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کمبود کادر درمانی در آفریقای جنوبی

دکتر آرون متصالدی، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی از ایجاد 1650 شغل جدید در بخش مراقبت‌های بهداشتی و هزینه کرد 68 میلیون یورویی برای تدارک تجهیزات بیمارستانی خبر داد و تاکید کرد محدودیت‌های مالی به این معنی است که وزارت بهداشت نمی‌تواند پزشکان بیشتری استخدام کند. وی تاکید کرد وزارت بهداشت استخدام 1200 پزشک، 200 پرستار و 250 متخصص بهداشت و درمان را تصویب کرده که به‌کارگیری آنان معادل 94 میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت. وی افزود یکی از تجربه‌هایی که بخش دولتی باید تحمل کند، کمبود اقلام ساده‌ای است که می‌تواند اقامت بیماران را به تجربه‌ای ارزشمند تبدیل کند.

وزیر بهداشت به نگرانی‌ها در مورد عرضه داروهای ضد رتروویروسی (ARV) پس از کاهش بودجه USAid اشاره نموده و تصریح کرد ادامه درمان بیماران HIV با استفاده از منابع بین‌المللی برای سفارش معادل 50 میلیون یورو داروی ARV ممکن است. وی در پاسخ به این پرسش که در صورت اتمام این بودجه چه اتفاقی می‌افتد تاکید کرد کشور دارای ذخیره قابل توجهی از داروهای ARV است و هیچ فردی که به ARV نیاز دارد با کمبود دارو روبرو نخواهد شد. وزیر بهداشت با اشاره به آمار بالای 1800پزشک بیکار تصریح کرد رقم واقعی بیکاری، حتی بالاتر است ولی با توجه به ظرفیت و توان خود، افراد را استخدام می‌کنیم. اگر بودجه کافی داشتیم که هر تبعه آفریقای جنوبی را به کار گیریم، این کار را می‌کردیم.

Citizen

افزایش تولید خودروسازی BAIC در آفریقای جنوبی

به گفته وو پنگ، سفیر چین در آفریقای جنوبی، خودروساز چینی BAIC قصد دارد در بحبوحه فشارهای تعرفه‌ای آمریکا خط مونتاژ خود در کیپ شرقی را گسترش دهد. BAIC آفریقای جنوبی در سال 2016 به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه BAIC مستقر در پکن و بنگاه توسعه صنعتی (IDC)  تاسیس شد. برابر این قرارداد،BAIC حدود 65 درصد از سهام را در اختیار دارد و IDC مالک 35 درصد باقیمانده است. کارخانه مونتاژ که در منطقه ویژه اقتصادی کوگا واقع شده، در ابتدا به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خودرو آفریقای جنوبی مورد استقبال قرار گرفت. این تسهیلات شامل یک خط مونتاژ خودرو، اتاق رنگ‌، پرس بدنه، دفاتر اداری و یک کارگاه تامین‌کننده قطعات است که قطعه‌سازان کوچک و متوسط محلی را  با هدف حمایت از تولید در خود جای داده است. از زمان آغاز به کار، این مجتمع تنها 300 خودرو، بسیار کمتر از هدف اولیه 40 تا 50 هزار دستگاه در سال، مونتاژ کرده است. این شرکت چندین عامل مؤثر از جمله تأثیر همه‌گیری کرونا و اختلافات کارگری با شرکت‌های کوچک و متوسط محلی را از دلایل ناکامی ذکر کرده که منجر به توقف مکرر تولید شده است. سفیر چین گفت از دفتر مرکزی BAIC در پکن بازدید کردم و رئیس این شرکت تاکید کرد قصد دارد با وجود تأثیر تعرفه‌های غیرمنطقی آمریکا کارخانه خود را گسترش دهد و قاطعانه از جهانی شدن حمایت و به صنعتی شدن محلی در آفریقای جنوبی کمک می‌کند.

 IOL

احتمال بازگشت قطعی برق به آفریقای جنوبی

متتو نیاتی رئیس هیات مدیره اسکوم از اظهار نظر در مورد عدم دستیابی به اهداف دسترسی به انرژی و عدم اعلام پایان قطعی برق طبق وعده، خودداری کرده‌اند. نیاتی اوایل امسال به مردم قول داد که او، مدیرعامل و وزیر برق، می‌توانند پایان قطعی برق را در ماه آوریل اعلام کنند. با این حال، دو هفته پس از ماه آوریل، هیچ کنفرانس مطبوعاتی یا اعلام عمومی دیگری از سوی شرکت برق یا رئیس آن صورت نگرفته است. نیاتی در ماه فوریه گفت: این یک طرح دو ساله بود که در مارس 2023 تصویب شد و ما در حال اجرای آن طرح بوده‌ایم. اکنون حدود دو یا سه ماه تا پایان آن دو سال فاصله داریم. پایان مارس 2025، زمانی است که این طرح باید اجرا می‌شد. در پایان این طرح، می‌توانیم به مردم اعلام کنیم که قرار نیست قطعی برق وجود داشته باشد. نیاتی این قول را پس از آن داد که اسکوم مجبور شد در پایان ژانویه، مرحله سه قطعی برق را برای مدت کوتاهی اجرا کند. او توضیح داد که برای اعلام پایان قطعی برق، اسکوم باید پروژه‌های خاصی را بین ابتدای فوریه و پایان مارس تکمیل کند. این پروژه‌ها شامل همگام‌سازی واحد 6 نیروگاه کوسیله با شبکه و بازگرداندن واحد 4 مدوپی به شبکه بود. اسکوم در 23 مارس اعلام کرد که واحد 6 کوسیله به شبکه متصل شده و قرار است در نیمه دوم سال به بهره‌برداری کامل برسد. بازگشت به سرویس واحد 4 مدوپی نیز به اواخر آوریل و اوایل مه 2025 موکول شده است.

داده‌های اسکوم نشان می‌دهد ضریب دسترسی به انرژی برای سال تقویمی 2025 تاکنون از حداقل 54.22 درصد تا حداکثر 58.89 درصد متغیر بوده و میانگین ضریب دسترسی به انرژی برق برای سال تقویمی جاری فقط 56.66 درصد بوده که کمتر از میانگین 59.78 درصدی در سال 2024 و بسیار پایین‌تر از اهدافی است که اسکوم برای خود تعیین کرده بود. بر اساس داده‌های موجود، به نظر می‌رسد که بهبود عملیاتی شرکت متوقف شده و بعید است تعمیر و نگهداری گسترده‌ای که اسکوم در طول 18 ماه گذشته انجام داده، تأثیر ماندگاری بر قابلیت اطمینان نیروگاه‌های زغال‌سنگ آن داشته باشد.

Mybroadband

معرفی مدل جدید خودرو برقی

در چارچوب یک سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه مگامیلیون و JSW MG Motor هند که بر واردات، مونتاژ و توزیع خودروهای الکتریکی در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا تمرکز دارد، برند جدید خودرو آفریقای جنوبی به نام EVerione معرفی شد. نچان نایکر، بنیانگذار و مدیرعامل گروه مگامیلیون گفت: «برای مدت طولانی، آفریقا در پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی عقب مانده است. ما از همکاری با JSW MG Motor برای معرفی خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه به این قاره و در عین حال کاهش میزان تولید کربن در شهرهای بزرگ و رو به رشد آفریقا، استقبال می‌کنیم». تخمین زده می‌شود که باتری تا 50 درصد از هزینه یک خودروی برقی را تشکیل می‌دهد، بنابراین تولید داخلی، مزایای بالقوه متعددی نه تنها از منظر قیمت‌گذاری، بلکه برای اقتصاد محلی و ایجاد شغل نیز در بر دارد. نایکر گفت: «با تولید محلی در آفریقای جنوبی و پس از آن گسترش به سایر کشورهای آفریقایی، قیمت خودروها را تا حد زیادی کاهش داده و اطمینان حاصل خواهیم کرد که حمل و نقل برقی پاک در دسترس همه آفریقایی‌ها قرار خواهد داشت. اولین مدلی که برای جاده‌های ما در نظر گرفته شده EVerione.happy، نسخه‌ای تغییر نام یافته از MG Comet که انتظار می‌رود در آگوست 2025 وارد بازار شود. این خودروی شهری سه در، می‌تواند تا چهار سرنشین را در خود جای دهد، حداکثر سرعت آن 105 کیلومتر در ساعت و برد آن تا 230 کیلومتر است. باتری 17.3 کیلووات ساعتی آن که برای استفاده تا 500 هزار کیلومتر طراحی شده با شارژ سریع در کمتر از دو ساعت شارژ می‌شود، که با اتصال به شارژر AC استاندارد، به شش ساعت افزایش می‌یابد».

Topauto

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما