معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰

نگاه صادرکنندگان هلندی به بازارهای جدید غیر از آمریکا

تحقیقات در میان صدها شرکت صادراتی هلندی نشان می دهد که با توجه به کاهش جذابیت ناشی از ازایش تعرفه ها در بازار آمریکا، آنها بیشترین فرصت های رشد را در اروپا می‌بینند و فکر می‌کنند که می‌توانند بیشتر به خاورمیانه و کانادا و جاهای دیگر صادرات داشته باشند.

 این شرکت ها دو سوم گردش مالی خارجی خود را در اتحادیه اروپا به دست می آورند و تقریباً سه چهارم آنها نیز از اروپا به عنوان منطقه یی با بیشترین فرصت ها یاد می‌کنند. صادرکنندگان شاهد افزایش فروش خود به ویژه در کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا، پرتغال و یونان هستند. یافته‌های جدید گزارش Trends in Export 2025 توسط سازمان صادرکنندگان Evofendex و بیمه‌گر اعتبار صادراتی Atradius این موضوع را نشان می دهد.

بارت جان کوپمن، مدیر Evofendex می‌گوید: آخرین تعرفه‌های واردات ایالات متحده که اجرایی شد، یافته‌های این مطالعه را بیشتر تقویت کرده است. صادرکنندگان تنش‌های ژئوپلیتیکی و جنگ‌های تجاری را بزرگ‌ترین تهدید ذکر کرده اند اما در آن زمان نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که مشکل تعرفه‌های وارداتی ایالات متحده چقدر بزرگ خواهد بود. به گفته کوپمن، مناقشه تجاری با ایالات متحده تنها اهمیت بازار اروپا را برای شرکت های هلندی بیشتر می‌کند. او همچنین پیش بینی می‌کند که اروپا به نوبه خود بیشتر به سایر بلوک های تجاری مانند مرکوسور آمریکای لاتین نگاه خواهد کرد و این می‌تواند منجر به یک تغییر عمده در تجارت جهانی در دراز مدت شود.

Sijpesteijn دریافته که شرکت ها در ایالات متحده فرصت های زیادی را می‌بینند اما این کشور نیز به بازار بسیار دشواری برای بازشدن و دسترسی تبدیل شده است. او می‌بیند که صادرکنندگان از خاورمیانه، هند، اندونزی و امارات متحده عربی به عنوان مناطق رشد یاد می‌کنند. شرکت های صادرکننده برخلاف سیاستمداران، نگاه مثبتی به اروپا دارند. در اروپا، فرانسه و ایتالیا کشورهایی هستند که می‌توانند رشد کنند. اگر صادرات به ایالات متحده دشوارتر شود، شرکت ها به دنبال بازارهای فروش جدید خواهند بود.

در CE-Line که تجهیزات آزمایشی برای آب در گلخانه‌های باغبانی را از Emmeloord صادر می‌کند نیز چنین نگاهی حاکم شده است. مدیر این شرکت می‌گوید: «بازار رشد ما در سال‌های اخیر در ایالات متحده بوده زیرا گلخانه‌های زیادی در آنجا ساخته شده‌اند اما هم اکنون مشتریان ما در آنجا به دلیل نامشخص بودن عوارض واردات، دست از همکاری کشیده‌اند. ما اکنون به بازارهایی مانند چین و ژاپن نگاه می‌کنیم که در آن‌ها نیز تقاضا وجود دارد.

عوارض واردات جدید آمریکا نیز تأثیر مستقیمی‌بر فعالیت Arte Viva از Wijk bij Duurstede دارد که محصولات ایمنی مهدکودک ها را تامین می‌کند. راب مارکوس، مدیرعامل این شرکت اظهار کرده که ایالات متحده بازار مهمی است اما بیم آن می رود که فروش محصولات به دلیل عوارض جدید در آمریکا بسیار گران تر شوند و بازار را از دست بدهد بخصوص زمانی که انگلیس رقیب آن است و 10 درصد عوارض کمتری دریافت خواهد کرد.

Skapa Global مستقر در برابانت، که محصولات صنعتی و DIY می فروشد، حدود 20 درصد از گردش مالی خود را از ایالات متحده به دست می آورد. رالف کوئنن، کارگردان، می‌گوید که Skapa بسیاری از محصولات محافظ شنوایی را از طریق آمازون به فروش می‌رساند. از آنجایی که آنها در چین ساخته می‌شوند، اکنون هزینه‌ها بسیار بالاست.

بیش از نیمی از شرکت های هلندی فعال در عربستان سعودی در سال گذشته شاهد افزایش گردش مالی خود در آنجا بوده اند. در امارات متحده عربی، 45 درصد از شرکت های آنجا شاهد رشد گردش مالی خود بودند. هر دو کشور نیز در گروه 3 بازار برتر مورد انتظار برای رشد قرار گرفته اند.

 منبع:

 https://fd.nl/bedrijfsleven/1551595/exporteurs-kijken-liever-naar-europa-nu-vs-het-beloofde-land-niet-meer-zijn

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما