اخبار اقتصادی صربستان
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم اسفند ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
گمرک کالاهای تا سقف ۳۰۰۰ یورو با روشی سادهتر انجام میشود
به ارزش تخمینی، 10 درصد مالیات تعلق میگیرد و به مبلغ کل، 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده (PDV) تعلق میگیرد. کالاهایی که برای نیازهای شخصی از خارج صربستان خریداری میشود و ارزش آن از 3000 یورو تجاوز نمیکند، میتواند به روش سادهتری در گذرگاه مرزی گمرک شوند. در این صورت، 10 درصد عوارض گمرکی به مبنای گمرکی (ارزش تخمینی کالا) تعلق میگیرد و 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده (PDV) به مبلغ کل (مبنای گمرکی به اضافه مبلغ عوارض گمرکی) محاسبه میشود.
اداره گمرک توضیح داده که اگر ارزش کالا از 3000 یورو بیشتر باشد، کالا با روش گمرکی معمولی گمرک میشود. اجرای روش معمولی نیز بنا به درخواست صاحب کالا امکانپذیر است، در این صورت، لازم است افسر گمرک در گذرگاه مرزی (یا اگر فرودگاه است)، افسر را در "مسیر کنترل قرمز" مطلع کند. پس از آن، افسر گمرک کالای اعلام شده برای گمرک را فهرست میکند و آن را به روش گمرکی معمولی میفرستد و به مسافر گواهی آن را میدهد.
اداره گمرک بیان میکند که مزایایی که مربوط به منشأ ترجیحی کالا هستند، فقط در صورتی قابل تحقق است که مسافر در روش گمرکی معمولی مدرک منشأ - EUR 1 یا اظهارنامه صادرکننده در مورد منشأ در فاکتور را ارائه دهد که لازم است درخواست کتبی بازپرداخت وجه را از طریق پست یا حضوری به اداره گمرک مربوطه ارسال کنید. در این درخواست، لازم است شرایط پروندهای که از آن شکایت میکنید را ذکر کرده و درخواست بازپرداخت وجه کنید. اداره گمرک در این روش در مورد این درخواست تصمیم میگیرد و در صورت تأیید، پول به حساب واریز میشود.
در صورت رد، توضیحی در مورد دلیل رد درخواست نیز ارائه میشود. در صورتی که شخصی با مبلغ عوارض محاسبه شده موافق نباشد و نخواهد آن را پرداخت کند، صاحب کالا موظف است در همان گذرگاه مرزی، اظهارنامه ترانزیت کالا را به اداره گمرک مربوطه ارائه دهد، جایی که روش گمرکی معمولی انجام خواهد شد. این شامل ارائه اظهارنامه گمرکی کتبی است، زمانی که محاسبه عوارض با نرخی که در تعرفه گمرکی مقرر شده است انجام میشود.
https://www.politika.rs/sr/clanak/665132/roba-u-vrednosti-do-3-000-evra-carini-se-u-skracenom-postupku
ایرصربیا در دو ماه اول سال 2025، بیش از نیم میلیون مسافر جابهجا کرده است
ایرصربیا اعلام کرد که در ژانویه و فوریه سال جاری، بیش از نیم میلیون مسافر را جابهجا کرده و بدین ترتیب، یک نتیجه تاریخی دیگر را رقم زده است. این شرکت هواپیمایی همچنین اعلام کرد که در طول 28 روز فوریه، 239,198 مسافر در پروازهای برنامهریزیشده و چارتر جابهجا شدهاند، در حالی که تعداد مسافران جابهجا شده در ژانویه 276,198 نفر بوده است.
ایرصربیا در ماه فوریه، 2,874 پرواز از فرودگاههای بلگراد، نیش و کرالیوو انجام داد و بدین ترتیب، رشد 5.0 درصدی را نسبت به فوریه سال گذشته ثبت کرد. مدیرعامل ایرصربیا، اظهار داشت که نتایج رکوردشکن در دو ماه اول سال، نشان میدهد که این شرکت به روند رشد مثبت خود ادامه میدهد. وی گفت: "ما به بهبود خدمات و گسترش شبکه مقاصد خود ادامه خواهیم داد تا تجربه کاربری با کیفیتتری را به مسافران خود ارائه دهیم." محبوبترین مقاصد ایرصربیا در منطقه، طبق معمول، پودگوریتسا و تیوات بودند، در حالی که در اروپای غربی، پروازها به پاریس، زوریخ، میلان، فرانکفورت، آمستردام و وین بیشترین تقاضا را داشتند. در منطقه وسیعتر مدیترانه، بیشترین تعداد مسافران به استانبول، آتن، بارسلونا و لارناکا پرواز کردند.
https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/er-srbija-prevezla-pola-miliona-putnika-za-prva-dva-meseca-2025/
فولکس واگن گلف پرتقاضاترین خودروی دست دوم در صربستان است
شرکت دادههای خودرو تحقیقاتی را در صربستان انجام داده است و دریافته که پرتقاضاترین خودروها در این کشور در سال 2024 برندهای آلمانی بودهاند. از بین 10 مدل پرتقاضا در صربستان، پنج مدل آلمانی هستند و محبوبترین آنها فولکس واگن گلف است (با سهم 3.6 درصدی در تمام بررسیهای تاریخچه خودرو در صربستان). پس از آن، اوپل آسترا (3.3 درصد)، فولکس واگن پاسات (3 درصد)، پژو 308 (2.9 درصد)، آئودی 4A (2.8 درصد)، رنو مگان (2.7 درصد)، اشکودا اکتاویا (2.6 درصد)، آئودی 6A (2.5 درصد) و اشکودا سوپرب (2.3 درصد) قرار دارند.
ماتاس بوزلیس، کارشناس خودرو میگوید: «مدلهای آئودی و فولکس واگن در لیست آسیبها پیشتاز هستند. اگرچه مدلهای آلمانی بسیار پرتقاضا هستند، اما همیشه راهحل ایدهآلی نیستند، زیرا اغلب درصد قابل توجهی از آسیبهای قبلی را دارند.» طبق سوابق، از ده خودروی پرتقاضا در صربستان، آئودی 6A با سهم 54.5 درصدی بیشترین تعداد آسیب را دارد. فولکس واگن گلف (52.7 درصد)، اشکودا سوپرب (50.7 درصد)، اشکودا اکتاویا (43.8 درصد)، آئودی 4A (43.3 درصد)، فولکس واگن پاسات (41.4 درصد)، اوپل اینسیگنیا (38.8 درصد)، رنو مگان (33.5 درصد)، اوپل آسترا (32.3 درصد) و پژو 308 (25.5 درصد) در تعقیب آئودی 6A هستند.
آئودی 6A همچنین بالاترین میانگین ارزش خسارت به ارزش 4024 یورو را داشت، در حالی که سیتروئن 4C کمترین (1835 یورو) را داشت.
در بررسی ده خودروی پرتقاضا، فولکس واگن گلف از نظر تعداد موارد دستکاری کیلومترشمار پیشتاز بود. 9.2 درصد از مدلهای بررسی شده نشان دادند که دستکاری شدهاند. پس از آن، آئودی 4A (6 درصد)، رنو مگان (5.9 درصد)، اوپل آسترا (5.7 درصد) و فولکس واگن پاسات (5.2 درصد) قرار دارند. اشکودا اکتاویا به طور متوسط بیشترین میزان دستکاری کیلومترشمار را داشت با 142312 کیلومتر، که تأکید میکند بررسی مسافت پیموده شده هنگام خرید چقدر مهم است.
https://www.blic.rs/biznis/vesti/srbi-ne-odustaju-od-golfa-i-u-2024-bio-najtrazeniji-polovni-automobil-u-srbiji-prati/fkqhx5t
بدهی عمومی صربستان در پایان سال 2024 به 38.87 میلیارد یورو رسید
وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که در پایان دسامبر سال گذشته، بدهی عمومی صربستان تقریباً به 38.87 میلیارد یورو رسید که معادل 47.4 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است. در پایان نوامبر 2024، بدهی عمومی 38.39 میلیارد یورو یا 46.8 درصد تولید ناخالص داخلی بود. در پایان سال 2023، بدهی عمومی صربستان به 36.15 میلیارد یورو رسید که معادل 48 درصد تولید ناخالص داخلی بود.
وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که کسری بودجه صربستان در سال 2024 در حدود 212 میلیارد دینار معادل 2.2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. این نتیجه 51 میلیارد دینار (0.5 درصد تولید ناخالص داخلی) بهتر از برنامه پیشبینی شده در اصلاحیه بودجه بوده است، زیرا کسری 263 میلیارد دینار یا 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی پیشبینی شده بود.
کل درآمدها به 2,141.6 میلیارد دینار رسید، در حالی که هزینهها 2,353.6 میلیارد دینار بود. همچنین در ماه دسامبر، کسری 141.1 میلیارد دینار ثبت شد. درآمدهای جمعآوری شده به 209.9 میلیارد دینار رسید که از این مقدار، درآمدهای مالیاتی 174.9 میلیارد دینار بود. بخش عمدهای از درآمد مالیاتی از پرداختهای مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ 91.5 میلیارد دینار و عوارض گمرکی به مبلغ 41 میلیارد دینار حاصل شد. درآمدهای غیرمالیاتی 31.8 میلیارد دینار بود، در حالی که ورودیهای حاصل از کمکهای مالی در ماه دسامبر 3.3 میلیارد دینار بود. کل هزینهها 351 میلیارد دینار بود.
سرمایهگذاریهای سرمایهای در ماه دسامبر به 150.6 میلیارد دینار رسید، یارانهها 42.9 میلیارد دینار، هزینههای پرسنلی 40.9 میلیارد دینار و هزینههای کالا و خدمات به 27.6 میلیارد دینار رسید. واریز به سازمانهای تامین اجتماعی اجباری و هزینهها برای حمایت اجتماعی هر کدام به 21.6 میلیارد دینار رسید.
در سطح بخش عمومی، کسری مالی 191.9 میلیارد دینار یا 2 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 ثبت شد، که 0.7 واحد درصد تولید ناخالص داخلی بهتر از پیشبینی بود. کسری مالی اولیه 23.7 میلیارد دینار یا 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.
https://biznis.rs/vesti/srbija/javni-dug-srbije-na-kraju-2024-bio-3887-milijardi-evra/