تحولات فناوری جنوب چین
گزیده تحولات فناوری جنوب چین در دی ماه 1403 به شرح زیر ارائه میگردد:
CATL اولین شاسی اسکیت برد فوق ایمن در جهان را معرفی کرد:
CATL در روز ۲۴ دسامبر2025 ، شاسی بستر جدید خود را معرفی کرد و آن را "اولین شاسی اسکیت برد فوق ایمن در جهان" نامید. این قطعه از فناوری Cell to Chassis برای ادغام سلولهای باتری برای دستیابی به اشتراک ساختاری با شاسی استفاده میکند. در عین حال، این شاسی از محدودیتهای ایمنی و ظاهری عبور کرده و آزادی طراحی را از طریق ساختار جداسازی بدنه بالا و پایین افزایش میدهد، این شاسی میتواند ۸۵ درصد از انرژی برخورد کل وسیله نقلیه را جذب کند که این عدد در شاسیهای معمولی فقط حدود ۶۰ درصد است.
Bedrock Chassis با تکیه بر فناوری پیشرفته خود، اولین تست ایمنی دوگانه را با موفقیت پشت سر گذاشت. فناوری نسل چهارم CTC و فناوری سلول باتری معکوس میتواند میزان استفاده از فضای شاسی را بهبود بخشد و در عین حال، از رانندگی هوشمند پشتیبانی میکند.
Contemporary Amperex Technology یا به اختصار CATL، یک شرکت فناوری چینی است که در زمینۀ ساخت باتریهای لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه الکتریکی و سیستمهای ذخیره انرژی و همچنین سیستمهای مدیریت باتری (BMS) تخصص دارد. این شرکت بزرگترین تولیدکننده باتریهای برقی و ذخیرهسازی انرژی در جهان است که در سال ۲۰۱۱ در استان فوجیان تاسیس شد.
https://www.prnasia.com/story/474417-1.shtml
https://finance.sina.com.cn/jjxw/2024-12-30/doc-inecfrax3605938.shtml
سیستم نمونه اولیه انبرک نوری-الکتریکی جدید با موفقیت توسعه یافت:
در ۹ ژانویه2025 ، موسسه فناوری پیشرفته شنزن (وابسته به آکادمی علوم چین) گزارش داد که یک تیم محقق از موسسه مهندسی پزشکی، یک سیستم نمونه اولیه انبرک نوری-الکتریکی جدید (Opto-electric Tweezers) را توسعه داده است که دارای قابلیتهایی از قبیل کنترل اجسام با مواد گوناگون (پلیمر، مواد معدنی، فلزات)، کنترل اشکال و حالتهای مختلف ماده قابل استفاده در مقیاسهای مختلف است.
این پیشرفت علمی میتواند تحول بزرگی در حوزه تغییر دقیق مواد در مقیاس میکرو و ماکرو ایجاد کند و این فناوری میتواند در زمینههای مختلفی از جمله روباتیک میکرو، پزشکی و زیستپزشکی، مهندسی بافت، کنترل عصبی و ساخت ارگانوئیدها کاربرد داشته باشد.
انبرک نوری که از ابزارهای علمی است از دو عنصر اصلی شامل یک منبع نور لیزر نزدیک به مادون قرمز و یک مبدل نوری تشکیل شده است و دارای قابلیت فوکوس بالا برای ایجاد نیروی جاذبه یا دافعه است. از این ابزار در آزمایشهای زیستشناسی سلولی مولکولی برای نگه داشتن و جابجا کردن میکروسکوپی اجسام استفاده میشود. انبرکهای نوری سنتی با چالشهایی مانند سیستم پیچیده، آسیب نور، محدوده باریکی از ذرات دستکاری شده و فقط برای اجسام شفاف قابل استفاده هستند که کاربرد عملی آنها را به طور جدی مختل میکند.
https://www.stdaily.com/web/gdxw/2025-01/09/content_284205.html
معرفی پرچمداران جدید BYD، Han L و Tang L:
BYD، تصاویری رسمی از دو خودروی پرچمدار از سری Dynasty خود، Tang Lو Han L را در ویبو منتشر کرد. Han L در قسمت جلویی از چراغهای مدل کشیده استفاده میکند که با یک عنصر روکش کروم به هم متصل شدهاند. این ماشین دارای سنسور LiDAR بر روی سقف، دستگیرههای درب، خط سقف مایل و یک نوار چراغ عقب است. ویژگی اصلی Han L پیشرانه آن است. نوع تمام الکتریکی RWD این سدان از یک موتور آهنربای دائم سنکرون 500 کیلووات (670 اسب بخار) تا 30000 RPM استفاده میکند. نوع 4WD Han EV دارای یک موتور الکترونیکی 580 کیلووات (777 اسب بخار) در محور عقب است که با یک موتور الکتریکی 230 کیلووات (308 اسب بخار) در جلو جفت میشود. BYD Han L در 2.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد. در قسمت جلوییBYD Tang L از چراغهای LED نازک که در سپر جلو ادغام شده اند، استفاده میکند؛ دارای ورودی هوای فعال و LiDAR در سقف، دارای خط سقف کمیشیبدار، دستگیرههای درهای مخفی و اسپویلر سقف اسپرت است. پیشرانه BYD Tang L مطابق با Han L است.
BYD که در فروش خودروهای برقی در ژاپن از تویوتا پیشی گرفته به زودی وارد بازار کره جنوبی میشود.
https://carnewschina.com/2025/01/16/byd-han-l-tang-l-officially-revealed-in-china-as-1085-hp-beasts/
https://carnewschina.com/2025/01/13/byd-surpass-toyota-in-japans-2024-ev-sales/
https://www.kedglobal.com/automobiles/newsView/ked202501130001
همکاری Xpeng و Volkswagen برای ساخت شبکه شارژ فوق سریع در چین:
Xpeng وVolkswagen در روز ۱۰ ژانویه2025 اعلام کردند که قصد دارند همکاری خود را در حوزهی شبکههای شارژ خودروهای الکتریکی فوقسریع در چین گسترش دهند. هر دو شرکت در بیانیهای اظهار داشتند که یادداشت تفاهمیبرای بازکردن شبکههای شارژ سریع مربوطه خود به روی مشتریان یکدیگر امضا کردهاند که شامل بیش از ۲۰ هزار ایستگاه شارژ در ۴۲۰ شهر چین است. همچنین هر دو شرکت ساخت مشترک ایستگاههای شارژ فوق سریع با نام تجاری مشترک را بررسی خواهند کرد.
Volkswagen همکاری خود با Xpeng را در سال 2023، و با خرید 4.99 درصد از سهام آن به قیمت حدود 700 میلیون دلار آغاز کرد. این دو شرکت قصد دارند تا سال 2026 به طور مشترک دو مدل خودروی EV با برند Volkswagen را عرضه کنند.
Xpeng به تازگی از طریق شرکت هوافضای زیر نظر خود Xpeng Aero HT، «مینی ون ماشین پرنده» را در نمایشگاه CES 2025 در لاس وگاس، به نمایش گذاشت. این ماشین در اصل مینی ون برقی حامل یک وسیله نقلیه کوچک تاشو eVTOL (برخاست و فرود عمودی الکتریکی) است که در عقب قرار میگیرد و میتوان آن را درآورده و به پرواز درآورد.
شرکت Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co., Ltd که معمولاً با نام XPeng شناخته میشود، یک تولید کننده خودروهای الکتریکی چینی میباشد که دفتر مرکزی آن در گوانجو واقع شده است. سهام XPeng به صورت عمومی در بورس اوراق بهادار نیویورک و بورس هنگ کنگ معامله میشود. شرکت XPeng Huitian زیر مجموعهای از Xpeng میباشد که به طور اختصاصی به ساخت ماشینهای پرنده برقی هوشمند مشغول است.
https://www.volkswagen-group.com/en/articles/ready-for-next-ev-push-volkswagen-enters-into-agreement-with-xpeng-for-fast-joint-development-of-two-smart-e-cars-18246
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/xpeng-volkswagen-build-ultra-fast-charging-network-china-2025-01-06/
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/xpeng-volkswagen-build-ultra-fast-charging-network-china-2025-01-06/
موفقیت دانشمندان چینی در تحقیقات باتریهای فلزی لیتیوم :
یک تیم تحقیقاتی چینی از دانشگاه فناوری چین جنوبی، با موفقیت یک فاز الکترولیت جامد ایده آل را بر روی سطح آندهای فلزی لیتیوم ساخته است که یافتههای آنها در مجله دانشگاهی Nature منتشر شده است. به گفته یان کیو رهبر این تیم تحقیق، این فاز میانی دارای عایق الکترونیکی، هدایت یونی و پایداری شیمیایی بالایی است که در نتیجه عملکرد و ایمنی باتریهای فلزی لیتیوم را افزایش میدهد. انتظار می رود این دستاورد فناوریهای کلیدی جدیدی را برای توسعه و تولید نسل بعدی باتریهای لیتیومیبا کارایی بالا ارائه دهد که میتوان از آن برای تقویت پیشرفتها در زمینههایی مانند وسایل نقلیه انرژی جدید و ادغام ذخیرهسازی فتوولتائیک استفاده کرد. این تیم از نانوذرات مونوکلینیک m-Li2ZrF6 به عنوان مواد افزودنی برای ساخت موفقیت آمیز یک فاز الکترولیت جامد با خواص الکتروشیمیایی عالی بر روی سطح آندهای فلزی لیتیوم استفاده کردند که باتریهای فلزی لیتیومی را قادر میسازد تا 80 درصد ظرفیت خود را پس از 3000 چرخه با نرخ شارژ 2C حفظ کنند و به بالاترین سطح در همان رده دست پیدا کنند. فرآیند سنتز نانوذرات m-Li2ZrF6 ساده و مقیاس پذیر است و راه حلی برای کاربرد گسترده باتریهای لیتیوم فلزی ارائه می دهد.
باتریهای فلزی لیتیوم با پتانسیل دو برابر کردن چگالی انرژی باتریهای لیتیوم یون موجود یکی از امیدوارکنندهترین جایگزینها برای باتریهای نسل بعدی در نظر گرفته میشوند.
https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/77d20a17b0.shtml
افزایش شهرت خوشه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو به دلیل دستاوردهای نوآورانه:
طبق گزارش انجمن Boao برای نوآوری آسیا در سال 2024 که به طور مشترک توسط انجمن Boao برای آکادمی آسیا و Deloitte چین گردآوری شده است، آسیا به طور پیوسته به عنوان یک مرکز جهانی برای تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری ظاهر شده است که با افزایش قابل توجه تعداد و کیفیت خوشههای نوآوری علم و فناوری خود مشخص شده است. این گزارش نشان داد که در سال 2024، 100 خوشه برتر علم و فناوری عمدتاً در آسیای شرقی، اروپای غربی و آمریکای شمالی متمرکز بودند. در این میان، خوشه توکیو-یوکوهاما در ژاپن بهعنوان بزرگترین و بهترین مرکز علم و فناوری در جهان برجسته شد. علاوه بر این، بر اساس این گزارش، خوشه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو به دلیل دستاوردهای خود در نوآوری فناوری صنعتی، شهرت بین المللی فزاینده ای به دست آورده است.
این گزارش می افزاید آسیای شرقی پیشتاز درخواست های ثبت اختراع جهانی است که 62.6 درصد از کل پروندههای ثبت اختراع جهان را تشکیل می دهد. چین با 1.677 میلیون درخواست و 920800 اعطا در سال 2024رتبه اول جهانی را در درخواست های ثبت اختراع و اعطای کمک های مالی به خود اختصاص داد. چین، ژاپن و جمهوری کره موقعیت های مسلطی در زمینه اختراعات هوش مصنوعی و فناوریهای ارتباطی داشتند.
https://www.newsgd.com/node_20a01bf620/f179942e0a.shtml