معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۲۱- ۱۳:۲۱

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته سوم دیماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاهش مصرف گاز در بلژیک در سال 2024

 بر اساس اعلام اپراتور شبکه گاز بلژیک Fluxys، در سال گذشته،152 تراوات ساعت گاز در این کشور به مصرف رسیده است که کمترین میزان در حداقل 15 سال گذشته بوده است. این کاهش عمدتاً مربوط به نیروگاههای گازی تولید برق می‌باشد.  

اپراتور شبکه توزیع برق Elia نیز خبر داده است که برق مصرفی عمدتا از طریق برق ارزان فرانسه تامین می‌شود. با وجود این، مصرف کنندگان اصلی گاز در بلژیک، خانوارها و بخش های صنعتی می‌باشند.

بلژیک، در سال 2024، بیش از مصرف خود، گاز (ال ان جی) وارد کرده است، اما حجم زیادی از این کالا را مجدداً به کشورهای دیگر صادر کرد. کل ترانزیت به کشورهای همسایه در سال گذشته به 259 تراوات ساعت می رسد که بسیار کمتر از 357 تراوات ساعت در سال 2023 بوده است. آلمان بزرگترین مشتری واردات ال ان جی از طریق بلژیک می‌باشد.  

حدود 60 درصد از LNG وارد شده به بندر Zeebrugge بلژیک، در شش ماه گذشته از روسیه، 35 درصد از قطر و 2 درصد از ایالات متحده بوده است.

 بلگا، 3 ژانویه

 https://www.belganewsagency.eu/gas-consumption-in-belgium-decreased-in-2024

 آئودی بروکسل در جستجوی راه اندازی مجدد خط تولید

 کارخانه آئودی در بروکسل در حال بررسی راه اندازی مجدد خط تولید می‌باشد. این اولین بار از اوایل نوامبر 2024 است که از راه اندازی خط مونتاژ این کارخانه سخن به میان آمده است.

پیتر داهور، سخنگوی کارخانه آئودی بروکسل اعلام کرده که اگر تمام قطعات مورد نیازمان را دریافت کنیم، تولید را از سر خواهیم گرفت.

با وجود انتشار این خبر، هرگونه راه اندازی مجدد موقتی خواهد بود. در 28 فوریه، آئودی بروکسل درهای خود را برای همیشه خواهد بست. این خودروساز آلمانی با مازاد ظرفیت دست و پنجه نرم می‌کند و کارخانه بروکسل در مقایسه با سایر سایت های تولید خودرو آئودی هزینه تولید بالاتری را پرداخت می‌کند.

 بلگا، 3 ژانویه

https://www.belganewsagency.eu/audi-brussels-considers-restarting-production

 بروکسل، پنجمین شهر پر ازدحام در سطح اروپا

 بر اساس مطالعات شرکت حمل و نقل انگلیسی Inrix، بروکسل به عنوان پنجمین شهر پر ازدحام اروپا با میانگین 74 ساعت اتلاف وقت در ترافیک در سال گذشته معرفی شده است. لندن اولین شهر در این رتبه بندی می‌باشد. بر اساس این مطالعه، رانندگان لندن به طور متوسط 101 ساعت را در ترافیک سپری کرده اند. پاریس با 97 ساعت در جایگاه دوم و دوبلین با 81 ساعت در رتبه سوم قرار گرفته است. با این حال، بروکسل در بین 10 کشور برتر جهان نیست و استانبول با 105 ساعت در رتبه اول قرار دارد.

برای انجام این مطالعه، شرکت اینریکس، داده‌های خود را از طرق مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند رانندگان به دست آورده است.

 لالیبر،6 ژانویه

 https://www.lalibre.be/belgique/mobilite/2025/01/06/bruxelles-dans-le-top-5-des-villes-les-plus-embouteillees-deurope-3ERTGABDPFF6JD73RLH2O7DXRY/

 افزایش تعداد اقامت گردشگران در تعطیلات کریسمس در فلاندر

 اقامت گردشگران در فلاندر در طول تعطیلات زمستانی (کریسمس) امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 16 درصد افزایش داشته است. این اطلاعات از طریق آژانسToerisme Vlaanderen، که داده‌های هتل‌ها و مسافر خانه‌های واقع در شمال کشور را رصد می‌کند، جمع‌آوری گردید. 

فلاندر در بین گردشگران بلژیکی و خارجی محبوب می‌باشد. رشد تعداد گردشگران داخلی 20 درصد و مسافران خارجی 10 درصد گزارش شده است.  

در همین حال، دفتر گردشگری غرب فلاندر Westtoer  اعلام کرد تنها در ساحل این منطقه، حدود 1.8 میلیون اقامت شبانه به ثبت رسیده است که حدود 6 درصد بیشتر از سال گذشته می‌باشد.

به گفته این آژانس، هوای پاک، هنر و میراث شهری، دوچرخه سواری، پیاده روی در طبیعت از دلایل افزایش جذب گردشگر در فلاندر بلژیک بوده است.

 لالیبر، 6 ژانویه

https://www.lalibre.be/dernieres-depeches/2025/01/06/le-nombre-de-nuitees-touristiques-durant-les-vacances-de-noel-en-flandre-en-hausse-de-16-7IIBBWCWFBD6ROR37QZWRZJ224/

 اتحادیه‌های بخش حمل و نقل به دنبال برپایی راهپیمایی در بروکسل  

 مذاکرات بی حاصل دولت فدرال بر سر موضوعات بازار کار، مالیات و به ویژه حقوق بازنشستگی، باعث بروز ناآرامی‌به ویژه در میان اتحادیه‌های حمل و نقل بلژیک گردیده است.

به دنبال برگزاری نشست رهبران احزاب N-VA، MR، Les Engagés، Vooruit و CD&V از هفته گذشته با هدف توافق بر سر تشکیل دولت ائتلافی تا پایان ژانویه، اتحادیه‌های حمل و نقل بلژیک به دنبال برنامه ریزی جهت برپایی تظاهرات بزرگی در تاریخ 13 ژانویه در بروکسل در مخالفت با تصمیمات احزاب ائتلافی نسبت به حقوق بازنشستگی خود می‌باشند. این اتحادیه‌ها، برنامه‌های گروه آریزونا را برای تنظیم شرایط بازنشستگی هدف قرار داده و معتقدند سن بازنشستگی بالاتر برای پرسنل و محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس کل مدت اشتغال به جای چهار سال آخر، منجر به کاهش حقوق بازنشستگی، طولانی تر شدن زمان اشتغال، تاخیر در بازنشستگی و وخیم تر شدن وضعیت در زمان بازنشستگی خواهد شد.

 بلگا، 6 ژانویه

https://www.belganewsagency.eu/unrest-over-federal-pension-plans-leads-to-railway-strike

 

افزایش نرخ بیکاری در منطقه فلاندر در سال 2024

 در پایان سال 2024، دولت منطقه فلاندر با بیش از 210000 بیکار مواجه بوده است. طبق آمار آژانس کاریابی فلاندر VDAB، بیش از نیمی از آنها با چالش های مهمی‌برای ورود مجدد به بازار کار مواجه بوده اند.

نرخ بیکاری نسبت به سال قبل 2 درصد افزایش یافته و به 6.6 درصد رسیده است. تنها در ماه‌های نوامبر و دسامبر، 2500 نفر دیگر به جمع بیکاران اضافه شدند.  در این سال، در میان بیکاران، 52 درصد مزایای بیکاری دریافت می‌کردند.

آژانس کاریابی فلاندر، با ارزیابی چشم انداز شغلی جویندگان کار، اعلام کرد که یافتن شغل برای 57 درصد یا 119,718 نفر طی مدت شش ماه، با احتمال اندک همراه است.  

 بلگا، 7 ژانویه

https://www.belganewsagency.eu/flanders-sees-over-210000-unemployed-at-year-end-with-hurdles-to-re-entering-workforce

 کاهش تولید در بزرگترین کارخانه کمباین سازی غرب فلاندر 

 تولید در بزرگترین کارخانه تولید کمباین در بلژیک CNH Zedelgem  در ماه دسامبر با کاهش مواجه گردید. این کاهش به دلیل کاهش تقاضا صورت گرفت. پیش بینی‌ها نشان می دهد که در ماه‌های آینده پیشرفت آن متوقف خواهد شد.  

این تولید کننده بین المللی که ماشین آلات کشاورزی و کمباین‌های بزرگی را برای کل جهان تولید می‌کند، حدود 3000 کارمند دارد. علاوه بر آن، شرکت CNH دارای یک کارخانه با ظرفیت 1000 نفر در شهر آنتورپ می‌باشد که در آن گیربکس تراکتور تولید می‌شود.  اوضاع شرکت CNH Zedelgem در حال حاضر چندان مناسب نبوده و سال گذشته 500 کارگر موقت شغل خود را از دست داده اند.

عملکرد شرکت کمباین سازی فلاندر CNH به وضعیت مالی کشاورزان به ویژه تولیدکنندگان غلات وابسته است. آنها به دلیل قیمت پایین غلات در سراسر جهان تحت فشار قرار دارند. ترکیبی از قیمت‌های پایین غلات، افزایش هزینه‌های کودها و عوامل حفاظت از محصول، همراه با سود بالای بازپرداخت، منابع کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات جدید محدود می‌کند. علاوه بر این، جنگ در اوکراین نیز موثر می‌باشد. اوکراین و روسیه تولیدکنندگان مهم غلات بوده و به دلیل جنگ، تقاضای کمی‌برای ماشین آلات جدید و گران قیمت وجود دارد. CNH Zedelgem

 یکی دیگر خطراتی که این کارخانه با ان مواجه است، تعرفه‌های تجاری است که انتظار می رود از سوی ترامپ وضع گردد. ماشین‌آلات زیادی از کارخانه کمباین سازی فلاندر برای کشاورزان آمریکایی ارسال می‌شود.

 دو استاندارد، 9 دسامبر

 https://www.standaard.be/cnt/dmf20250107_95620251

کسب رکورد جدید نرخ سود در اوراق قرضه دولتی 10 ساله در بلژیک

 آژانس بدهی بلژیک اعلام کرد، دولت این کشور روز سه شنبه در اولین انتشار اوراق قرضه 10 ساله (OLO) طی سال جاری، 7 میلیارد یورو جذب کرده است. نرخ سود این اوراق 3.1 درصد تعیین شد.

به گفته این آژانس، سرمایه‌گذاران در مجموع بیش از 89 میلیارد یورو از انواع اوراق قرضه خریداری کرده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده اند.

آژانس بدهی بلژیک این تقاضای قوی را به این واقعیت نسبت داد که بازده اوراق قرضه دولتی در اکثر کشورهای منطقه یورو به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ سود در بازارهای دیگر است.  این امر باعث می‌شود که اوراق قرضه دولتی برای بانک ها، از جذابیت خاصی برخوردار شود. آژانس بدهی بلژیک قصد دارد در سال جاری حدود 45 میلیارد یورو از بازارهای مالی بین‌المللی و پس‌اندازهای فردی جمع‌آوری نماید.

 بلگا، 8 ژانویه

 https://www.belganewsagency.eu/record-interest-in-belgian-10-year-government-bonds

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما