معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۲۴- ۰۸:۰۰

گزارش سالیانه کنفدراسیون مشاغل ایتالیا پیرامون وضعیت کسب‌ و کارها در سال 2024

در گزارش سالیانه رئیس کنفدراسیون مشاغل ایتالیا اعلام گردید که بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان مصرف در کشور ایتالیا در سال 2024، حدود 3.2 میلیارد یورو از سطح مصرف مورد انتظار، کمتر بوده است.

خانم پاتریتزیا د لوئیز (Patrizia De Luise)، رئیس کنفدراسیون مشاغل ایتالیا (Confesercenti)، در گزارش سالیانه خود که در حضور رئیس‌جمهور سرجو ماتارلا (Sergio Mattarella) ارائه شد، اعلام کرد بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان مصرف در کشور ایتالیا در سال 2024، حدود 3.2 میلیارد یورو از سطح مصرف مورد انتظار، کمتر بوده است. میزان کاهش مورد اشاره، بخشی از روند طولانی‌مدتی است که طی دهه گذشته باعث شده 140 هزار کسب‌وکار و مغازه در ایتالیا تعطیل شوند. نرخ افتتاح مشاغل جدید نسبت به سال 2014 به نصف کاهش یافته است (%52-)، و در بخش فروشندگان سیار (%76-) و همچنین رستوران‌ها و بارها (40%-)، این تاثیر شدیدتر بوده است.

بحران مشاغل محلی و پدیده "فرسایش اقتصادی"

بحران مصرف، تأثیرات عمیقی بر مغازه‌های محلی داشته است؛ از جمله خواربارفروشی‌ها، بارها، جایگاه‌های سوخت و دکه‌های روزنامه‌فروشی. طی ده سال گذشته، حدود 46,500 کسب‌وکار از این نوع برای همیشه تعطیل شده‌اند. در سال 2014 بیش از 22 هزار کسب‌وکار جدید افتتاح شده بود، در حالی که این تعداد در سال جاری تنها کمی‌بیش از 10,500 کسب­وکار است.

وضعیت در بخش فروشندگان سیار وخیم‌تر است؛ به‌طوری‌که در سال 2024 فقط 3,500 مغازه جدید افتتاح شده، در حالی که این عدد در ده سال پیش تقریباً 15 هزار مغازه بود. این روند منجر به تشدید خطر "فرسایش اقتصادی" به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرها شده است.

 رشد اقتصادی در بخش گردشگری غیرهتلی

تنها بخشی که رشد مثبت را تجربه کرده، کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری غیرهتلی (مانند اجاره کوتاه‌مدت منازل و اقامتگاه‌های Bed and Breakfast) است. این بخش طی ده سال گذشته رشدی 215 درصدی داشته و تعداد شرکت‌های این حوزه از 784 در سال 2014 به حدود 3,500 در سال 2024 رسیده است.

دیدگاه رئیس‌جمهور ایتالیا

سرجو ماتارلا رئیس‌جمهور ایتالیا، در سخنان خود به تأثیرات منفی فضای سیاسی و نهادی اشاره کرد و گفت: «کاهش مصرف خانوارها، نتیجه گسترش جوی از بی‌اعتمادی است که حتی شاخص‌های مثبت اقتصادی نیز قادر به متعادل‌سازی آن نیستند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که 99 درصد از شرکت‌های ایتالیا را تشکیل می‌دهند، ستون فقرات اقتصاد کشور هستند.» وی افزود: «کاهش نرخ تولد مشاغل، همراه با کاهش نرخ رشد جمعیتی، نشانه‌ای از افت نشاط اقتصادی مناطق مختلف کشور است.»

 چالش‌های کلیدی و پیشنهادات کنفدراسیون مشاغل

رئیس کنفدارسیون مشاغل با معرفی پنج چالش اساسی برای تقویت اقتصاد ایتالیا، بر اهمیت مصرف خانوارها به‌عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی تأکید کرد. او پیشنهاداتی از جمله معافیت مالیاتی افزایش حقوق مرتبط با تمدید قراردادها، ایجاد صندوق ملی حمایت از مشاغل محلی، و ساده‌سازی فرآیند صدور مجوزهای کسب‌وکار ارائه کرد.

 رکود مصرف و آینده اقتصاد

کنفدراسیون پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی در سال 2025 حدود %0.7+ باشد که این رشد، تأثیر قابل توجهی بر دیگر اجزای تقاضا نخواهد داشت. رئیس کنفدراسیون با اشاره به اینکه طبقه متوسط از بسیاری از مزایا مانند کاهش مالیات‌ها و بونوس کریسمس محروم مانده است، خواستار حمایت بیشتر از این گروه شد.

 حمایت دولت از طبقه متوسط

در این نشست، مائوریتزیو لئو (Maurizio Leo)معاون وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد که دولت قصد دارد بار مالیاتی طبقه متوسط را کاهش دهد و ساختار مالیاتی را به گونه‌ای بازطراحی کند که نرخ‌های مالیات بر درآمد برای گروه‌های متوسط و پایین به 3 یا 4 نرخ محدود شود.

 فروش ویژه جمعه سیاه و تأثیرات فروش اینترنتی

کنفدراسیون گزارش داد که در رویداد فروش جمعه سیاه، 86 درصد از مصرف‌کنندگان شرکت کردند که 44 درصد آن‌ها با بودجه ای حدود سرانه 235 یورو برای خرید اقدام کردند. گردش مالی این رویداد حدود 3.8 میلیارد یورو برآورد شده که رشدی %8.6+ نسبت به سال 2023 دارد.

پاتریتزیا د لوئیز با انتقاد از "وضعیت غرب وحشی فروش‌های اینترنتی" خواستار اصلاح رقابت ناعادلانه میان فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین شد. به گفته وی، در شرایط ضعف مصرف، 60 درصد از خریدها به صورت آنلاین انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از آن هدایای کریسمس است. این روند باعث کاهش فعالیت فروشگاه‌های فیزیکی می‌شود و نیازمند نظارت و اصلاحات جدی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما