معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۳:۵۹

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافق بر موضوع بودجه2025 محل اختلاف احزاب در پرتغال

نخست وزیر پرتغال در بحبوحه اختلاف بودجه بار دیگر با رهبر مخالفان دیدار خواهد کرد یک منبع در دفتر لوئیس مونته نگرو به لوسا گفت: نخست وزیر پرتغال، نخست وزیر پرتغال و پدرو نونو سانتوس، رهبر حزب سوسیالیست، در پایان روز پنجشنبه به عنوان بخشی از مذاکرات بر سر بودجه 2025 دوباره با یکدیگر دیدار خواهند کرد. یک منبع در دفتر لوئیس مونته نگرو به لوسا گفت: نخست وزیر و پدرو نونو سانتوس، رهبر حزب سوسیالیست، به عنوان بخشی از مذاکرات بر سر بودجه 2025 دوباره با یکدیگر دیدار خواهند کرد. مونته نگرو و نونو سانتوس برای اولین بار برای مذاکره درباره بودجه سال 2025 با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار با مواضع به ظاهر دور از هم و بدون وقفه در روند مذاکرات پایان یافت. پس از این جلسه، دبیرکل PS اعلام کرد که با تغییرات پیشنهادی دولت در خصوص مالیات شرکت ها یا هر مدلی از این اقدامات، مخالفت خواهد کرد. به عنوان  طرح جایگزین، نونو سانتوس گفت که بخشی از بودجه در نظر گرفته شده باید برای سرمایه گذاری عمومی در مسکن طبقه متوسط، افزایش فوق العاده در حقوق بازنشستگی و یک رژیم انحصاری برای پزشکان در خدمات بهداشتی استفاده شود. مونته نگرو پیشنهاد نونو سانتوس را "رادیکال و غیرقابل انعطاف" خواند، اما قول داد که در این هفته پیشنهادی متقابل به سوسیالیست ها ارائه خواهد کرد تا "مواضع را به هم نزدیک کند". بودجه 2025 باید تا 10 اکتبر به مجلس ارائه شود و وضعیت آن هنوز نامشخص است. در عمل، تنها رای ممتنع توسط PS یا رای موافق چگا می‌تواند تضمین کند که بودجه 2025 تصویب خواهد شد.

خبرگزاری لوزا

رشد اقتصادی پرتغال در پایان سال 2024

صندوق بین المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی پرتغال برای سال 2024 به 1.9 درصد کاهش داد. پیش بینی این نهاد بین المللی در سال جاری از 2 درصد به 1.9 درصد کاهش یافته است. در ماه ژوئیه، صندوق بین المللی پول در نتیجه گیری اولیه ارزیابی اقتصاد پرتغال، رشد 2 درصدی را پیش بینی کرد که اکنون آن را به 1.9 درصد تغییر داده است، رقمی‌که مطابق با آنچه بود، کمتر از برآورد دولت (2 درصد) است.  در گزارش صندوق بین الملیل پول آمده است"پرتغال به شدت از شوک های پی درپی که از زمان همه گیری به اقتصاد جهانی ضربه زده است، بهبود یافته است، این موسسه پیش‌بینی می‌کند که «رشد باید در کوتاه‌مدت قوی بماند و تورم باید بیشتر کاهش یابد»، اما هشدار می‌دهد که «رشد بهره‌وری پایین، پیری جمعیت و سرمایه‌گذاری ضعیف همچنان محدودیت‌هایی برای رشد بالاتر و استانداردهای زندگی بهتر در میان‌مدت باقی می‌مانند». در مورد قیمت‌ها، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تورم طبق شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده که امکان مقایسه بین‌المللی را فراهم می‌کند، در سال جاری 2.5 درصد باشد. در مورد تراز بودجه، صندوق بین المللی پول همچنان مطمئن است که پرتغال مازاد 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی را ثبت خواهد کرد، در حالی که بدهی عمومی‌باید به 94.4 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. ارزیابی هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول همچنین بر این هشدار تأکید می‌کند که «پرتغال همچنان با مشکلات ساختاری طولانی‌مدت فشارهای جمعیتی، سرمایه‌گذاری ناکافی و بهره‌وری پایین که رشد بالقوه را محدود می‌کند، مواجه است». در برابر این پس‌زمینه، مقامات این کشور را تشویق کردند تا یک سیاست مالی محتاطانه را حفظ کنند، ریسک‌های بخش مالی را از نزدیک رصد کنند و بهره‌وری بیشتر و گذار سبز را ارتقا دهند، از جمله با استفاده مداوم از بودجه اتحادیه اروپا".

خبرگزاری لوزا

سهم صنعت گردشگری در اقتصاد پرتغال

سال گذشته میلادی، گردشگری به بالاترین حد تاریخی رسید و تقریباً نیمی از رشد اقتصادی این کشور را به خود اختصاص داد. فعالیت گردشگری سهم مستقیم و غیرمستقیم 33.8 میلیارد یورویی در تولید ناخالص داخلی (GDP) داشته است.  بر اساس مطالعات مالی گردشگری این صنعت، به‌تنهایی  و به طور  مستقیم، هر یورو از مصرف گردشگران در کشور ۰.۴۸ سنت ارزش افزوده ناخالص (GVA) را نشان می‌دهد.  بخش صنعت نساجی با 0.40 سنت GVA در رتبه دوم و پس از آن کشاورزی و دام با 0.38 سنت قرار دارد. این به این معنی است که بخش گردشگری دارای ضریب GVA بالاتری نسبت به بسیاری از صنایع سنتی در اقتصاد پرتغال است.

افزایش حداقل دستمزد در پرتغال      

افزایش حداقل دستمزد به ازای هر نفر 866 یورو برای سال 2024 و برای سال 2025  به 870 یورو افزایش خواهد یافت. یعنی حداقل دستمزد تضمینی از 820 یورو فعلی به 870 یورو افزایش می یابد. این افزایش نه تنها به معنای افزایش هزینه‌های شرکت‌ها است، بلکه به معنای افزایش سهمی است که کارفرمایان باید به تامین اجتماعی بپردازند. بر اساس محاسبات، شرکت ها باید سالانه 866 یورو اضافی برای هر کارگر با حداقل دستمزد جدید هزینه کنند. طبق توافق اولیه در دولت قبلی مقرر بود که حداقل دستمزد تضمین شده در سال 2025 به 855 یورو برسد، اما دولت جدید این مبلغ را به 870 یورو، یعنی 15 یورو بیشتر افزایش داد.

نشست مجدد نخست وزیر و رئیس حزب سوسیالیست برای سازش بر بودجه سال 2025

لوئیس مونته نگرو و پدرو نونو سانتوس این پنجشنبه دوباره برای بحث در مورد این بودجه سال 2025 ملاقات کردند. نخست وزیر آنچه را «پیشنهاد غیرقابل انکار» می‌داند ارائه کرد، اما آمادگی خود را برای سازش و انجام اصلاحات مورد نظر سوسیالیست ها نیز اعلام نمود.  

از سوی دیگر حزب سوسیالیست نیز به نوبه خود پیشنهاد ارائه شده از سوی مونته نگرو را غیرقابل رد نمی داند، و اعلام کرد که پیشنهاد متقابل ارائه خواهد کرد.

بنابراین، با توجه به اینکه بودجه سال 2025،  باید تا پنجشنبه آینده، 10 اکتبر، به پارلمان ارسال شود، پاسخ  سوسیالیست ها به مونته نگرو باید درست قبل از مهلت تعیین شده برسد.اما مونته نگرو چه پیشنهادی داشت؟

پس از اصرار PS مبنی بر اینکه IRS Jovem (مالیات بر درآمد جوانان) و IRC (مالیات بر درآمد شرکت ها) نپذیرفت، PSD امتیازاتی داد و پیشنهاد خود را در مورد این دو نکته تغییر داد.

دولت اعلام کرد که تصمیم گرفته است "مدل مالیات بر درآمد جوانان حزب PS" را که هنوز هم معتبر است، اتخاذ کند و کاهش قابل توجهی را برای مالیات جوانان در نظر بگیرد،

در پیشنهاد مربوط به مالیات بر درآمد جوانان، دولت پیشنهاد داده که این مقررات کاهشی مالیات را به جوانان از سن 30 به 35 سال و از 5 تا 13 سال همراه با پوشش بیمه همگانی از نظر تحصیل در نظر می‌گیرد.

در خصوص مالیات بر درآمد شرکت ها، دولت پیشنهاد می‌کند کاهش نرخ بهره از 21 درصد فعلی به 20 درصد کاهش یابد. پیش از این پیشنهاد قوه مجریه کاهش دو واحدی به 19 درصد بود. بنابراین پیشنهاد 170 میلیون یورو کاهش درآمد مالیاتی خواهد بود.

مونته نگرو همچنین متعهد به افزایش سرمایه گذاری عمومی در مسکن و خوابگاه دانشجویی، افزایش حقوق بازنشستگی، و مشوق هایی برای پزشکان در نظر بگیرد.

لوئیس مونته نگرو در بیانیه ای،گفت که  موضوعات چالشی با حزب سوسیالیت رفع شده و مطمئن است که متقاعد بودجه در پارلمان تصویب خواهد شد.

در مقابل پدرو نونو سانتوس رئیس حزب سوسیالیست، نیز به نوبه خود اطمینان داد که سوسیالیست ها تلاش خود را برای جلوگیری از رد بودجه و برگزاری انتخابات زودهنگام انجام خواهند داد. وی گفت:ما می خواهیم از انتخابات زود هنگام و از رد شدن بودجه جلوگیری کنیم. ما تلاش خود را انجام خواهیم داد.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما